برپایی مسابقات قرآن به سبک و سیاق دهه 60 تأثیرگذار نخواهد بود
کد خبر: 3753269
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴
حجت‌الاسلام حسینی:

برپایی مسابقات قرآن به سبک و سیاق دهه 60 تأثیرگذار نخواهد بود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور با تأکید بر اینکه امروزه برپایی مسابقات قرآن به سبک و سیاق دهه 60 قطعا تأثیرگذار نیست، اظهار کرد: تولید برنامه تلویزیونی از مسابقات موجب آشنایی مردم با قهرمانان قرآنی است.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بررسی برگزاری چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت و درباره تغییر این مسابقات، گفت: در شرایطی زندگی می‌کنیم که اقتضائات کار فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تبلیغی و ترویجی با آنچه که در سال‌های گذشته مشاهده می‌کردیم، تغییر پیدا کرده است و از امروز هر رویدادی اگر نوشوندگی نداشته باشد و دارای تغییرات نباشد، باید چرایی آن را جویا شویم.
وی با اشاره به اینکه اگر مسابقه‌ای برگزار می‌شود، اما هنوز به سبک و سیاق دهه 60 باشد، قطعا تأثیرگذار نخواهد بود، اظهار کرد: اینکه فکر کنیم کماکان می‌توان مسابقات و برنامه‌هایی داشته باشیم که چند هفته افراد می‌توانند به صورت حضوری در آن حضور داشته باشند، امکان‌پذیر نیست و جذابیت لازم را ندارد.
حسینی بیان کرد: تقریبا دو سوم مسابقات کشوری امسال را در شهر قم در قالب برنامه تلویزیونی و 41 قسمت در بخش آوایی و 24 قسمت در بخش معارفی انجام دادیم و دو ماه توانست فضای رسانه‌ای را درگیر کند و مردم قهرمان قرآنی خود را بشناسند و نکات و تحلیل‌های داوران را در خصوص آنها بشناسند؛ یعنی هم در بعد آموزشی و هم تبلیغ و ترویجی جذابیت مسابقات بیشتر شد و قاعدتا باید منتظر حجم بیشتری از تغییرات مسابقات برای سال‌های آینده باشیم.
دبیر ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور با اشاره به رغبت مردم به استفاده از پیام‌رسان‌ها و همچنین فضای مجازی بیش از گذشته، ادامه داد: تغییرات در مسابقات آغاز شده البته همه تغیییرات مد نظر را نمی‌توانستیم اعمال کنیم، بلکه بخشی از آن را به صورت تولیدی از پیش ضبط و پخش کردیم. البته می‌توان بازه زمانی آن را کوتاه‌تر کرد که البته اقتضائات خاص خودش را دارد چرا که نفرات برتر از 31 استان براساس سهمیه‌ها در این مسابقات حضور یافته‌اند، اما قاعدتا راهکارهایی هست که زمان آن را کوتاه‌تر کنیم. هنگامی که به سمت رسانه برویم به مرور فضای مجازی نیز به کمک خواهد آمد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه منکر خلأهایی در این نوشوندگی و تغییرات نیستیم، اظهار کرد: آنچه برای خودم برجسته بود و از انتقادها در مرحله مقدماتی در ذهنم ثبت شد، فقدان جمعیت در سالن برگزاری بود، اما از نظر اکثریت، تغییرات مسابقات در حوزه رسانه و فضای مجازی خوب بود، اما بیشترین اعتراض بر تعداد کمی جمعیت در سالن بوده است.
وی عنوان کرد: اینگونه نبود که طراحی جمعیت را در مسابقات در نظر نگیریم بلکه در نیمه مردادماه و گرمای انجیرپزان قم افرادی را که اشتیاق داشته باشند از ابتدا تا پایان برنامه ضبطی حضور داشته باشند، ندیدیم. قطعا اگر به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که برنامه جذابیت خود را داشته باشد، می‌توان مردم را ساعت‌ها پای رحل قرآن بنشانیم. البته می‌توانستیم با اجیر کردن افرادی این کار را انجام دهیم، اما این اخلاقی نبود و متأسفانه امروزه به دلیل شرایط زندگی کنونی، معرفت و توفیق نشستن پای رحل قرآن را نداریم و ایراد در نظام‌های آموزشی و تبلیغی و ترویجی ما است که نتوانستیم نیاز به قرآن را به عنوان نیاز ثابت بشر به آن‌ها بیاموزیم.
حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا برای برپایی مسابقات از مشاوره‌های رسانه‌ای و هنری برای ارائه جذابیت قرآنی استفاده شده است، اظهار کرد: اگر تعداد جلساتی که با اصحاب رسانه برگزار کردیم، بیشتر از جلسات فنی مسابقات نباشد، دست کم به همان مقدار بوده است. به همان میزان که به فکر ارتقای فنی مسابقات بودیم، به دنبال مشاوره گرفتن از اصحاب رسانه و هنرمندان نیز بودیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: اگر بخواهیم برخی از رویدادها ماهیت خود را حفظ کنند، نباید زیاد دست به دامان تغییرات شد. لذا برای ایجاد جذابیت رسانه‌ای نیازمند تغییرات بیشتر مسابقات هستیم، چنانکه مسابقات قرآن گروهی را راه‌اندازی کنیم و مسابقات لیگی و تیمی در زمینه قرائت و حفظ قرآن راه‌اندازی شود که طراحی شده است، اما هنوز کار به اجرا نرسیده است و امیدواریم بتوانیم آنچه که در ایام سال 97 مانده است، مسابقات تیمی قرآن را با اقتضائات خاص خودش اجرا کنیم.
وی ادامه داد: کارگردان‌هایی که در ادوار گذشته به یاری ما شتافتند، شاید بیشتر سنخ فعالیت آنها قرآنی بوده است. ما همیشه در برابر تغییرات نگران هستیم، علی رغم اینکه بخشی از جامعه قرآنی با ما همراه نشده‌اند و تغییرات مسابقات را مفید نداسته‌اند و فشاری که همکاران ما طی این مدت تحمل کردند، از لحاظ بازخوردها و مقاومت‌ها، بیشر از فشار مسابقات در سال‌های گذشته بوده است.
در ادامه احمد ابوالقاسمی از داوران رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات در خصوص نحوه ایجاد انگیزه برای حضور مردم در مسابقات گفت: باید میان مسابقات قرآن و ورزشی تفاوت قائل باشیم. هر کاری هیجان خودش را دارد. تلاوت قرآن، امری سماعی است و حال آن که فعالیت‌های تیمی هیجان خودش را دارد و طبیعی است که افراد حوصله نکنند تلاوت‌هایی را حدود شش ساعت بشنوند.
وی ادامه داد: تلاوت قرآنی موضوعش تماشا کردن نیست و جاذبه بصری ندارد، بلکه باید قاری و افراد متخصص در این عرصه باشند تا به تماشای این مسابقات بیایند، پس اینکه مسابقات قرآن را با مسابقات ورزشی قیاس کنیم، اشتباه است.
ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه قرآن جاذبه لازم را دارد، اضافه کرد: در این مسابقات انتخاب برترین‌ها مد نظر است. هنگامی که مسابقات قرآن سطح کشوری برگزار می‌شود، در نظر داریم تا برترین قاری و حافظ کشور را به دیگران معرفی کنیم و این انتظار اشتباه است که ساعت‌ها مردم در سالن رقابت‌ها بنشینند و تلاوت را استماع کنند. موضوع مسابقات قرآن تخصصی است و می‌شود کارهای ویژه‌ای انجام داد، مثلا مسابقات تیمی برگزار کرد.
وی ادامه داد: باید گفت با این تغییرات در مرحله مقدماتی و پخش مسابقات ضبط شده در قم، کلاس‌ آموزشی صوت و لحن برای مردم برپا شد؛ یعنی بهترین اساتید کشور را جمع کردیم و تلاوت قاریان را شنیده‌اند و همچنین تحلیل زبده‌ترین اساتید قرآن را نیز دریافت کرده‌اند. معتقدم اصلا وجود شنونده حاضر در جلسه اهمیت ندارد که بخواهیم به آن بپردازیم.
مدیر رادیو قرآن بیان کرد: در گذشته که مسابقات برگزار می‌شود، رادیو و تلویزیون تنها انعکاس‌دهنده مسابقات بودند و بس. انعکاس ساده بود، اما در حال حاضر برنامه تلویزیونی تولید می‌شود؛ یعنی مخاطب 300-400 نفری در سالن تبدیل به مخاطب 300-400 هزار نفری شده؛ یعنی چارچوب و آیین‌نامه فنی مسابقات تغییر نکرده، بلکه مخاطبان این مسابقات افزایش یافت و به جای اینکه مردم را به سالن‌ها بکشیم، ما به خانه‌ها رفته‌ایم و این کارمان به حق و درست بود.
یادآور می‌شود، این گفت‌وگو در برنامه رادیویی «افق» پخش شد. برنامه افق کاری از گروه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی رادیو قرآن است که روزهای شنبه هر هفته از شبکه رادیویی قرآن و به تهیه کنندگی فاطمه رحمانی پخش می‌شود.
انتهای پیام

captcha