حفظ معماری ایرانی - اسلامی؛ رونق گردشگری روستایی
کد خبر: 3753407
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵

حفظ معماری ایرانی - اسلامی؛ رونق گردشگری روستایی

گروه اجتماعی - بخشدار آمل حفظ معماری ایرانی-اسلامی و ساخت و ساز در روستا را عامل جذب گردشگر عنوان کرد و افزود: نباید تفاوت در مدل و نوع ساخت ساز فضای سالم و بکر روستایی را کاملا تغییر دهد و به شکل شهر درآورد و در نهایت به صنعت توریسم روستاگردی آسیب وارد شود.

حفظ معماری ایرانی-اسلامی؛ عامل جذب توریسم روستاگردی

زینب سلطانی، بخشدار شهرستان آمل در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، با اشاره به برنامه‌های جامع توسعه‌ای روستایی، اظهار کرد: بخش مرکزی یکی از بخش‌های مهم استراتژیکی شهرستان آمل با حد نصاب جمعیت 51 هزار نفر، دارای 91 روستا است که با دهیاری اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه در قدم اول شناسایی پتانسیل موجود هر روستا جهت رفع مشکلات با همراهی مردم آن روستا در اولویت است، افزود: با بکارگیری کارشناسان اهل فن و بدست آوردن آمار صحیح  تخصصی از وضعیت روستایی منطقه می‌توانیم  بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های خاص خودمان را داشته باشیم. 
سلطانی با اشاره به اینکه ساماندهی موضوعات مختلف زیست محیطی، فرهنگی، اقتصادی و..  در روستا نیازمند طراحی و برنامه‌ریزی‌های خاص و در یک بازده زمانی معینی است، تصریح کرد: همه این موارد با اختصاص بودجه‌ای که برای اجرای آن طرح درنظر گرفته شده باید در ساماندهی روستا درنظر گرفت.

نخبگان روستا در اجرای طرح‌های توسعه‌ای به‌کارگیری شود

حفظ معماری ایرانی-اسلامی؛ عامل جذب توریسم روستاگردی

وی با  تاکید بر شناسایی و به‌کارگیری نخبه‌های هر روستا برای اجرای  طرح‌ و برنامه‌های توسعه روستاها، گفت: انتظار است برای  اجرای طرح‌ها مردم  هر منطقه برای توسعه وعمران و آبادی  منطقه زندگی خود همکاری لازم داشته باشند.

بخشدارمرکزی آمل با اشاره به اینکه من خودم روستازاده هستم، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم  اغلب در روستا 10 نفر از اهالی  افراد تاثیرگذار هستند  و از هیئت امنای مساجد و پایگاه‌های بسیج، دهیاران زحمت کش، شوراهای روستاها، ریش سفیدان آن منطقه که با یاری آنها می‌شود از سرمایه‌های اجتماعی محل مطلع شد و متعاقبا مشکلات روستاها را برطرف کرد.
وی با بیان اینکه رفع نیازهای مردم از اولویت‌های کاری هر نهادی است،  افزود: رونق صنایع دستی که به وسیله خود روستا تعریف می‌شود و از نظر صنعت گردشگری ارزشمند است می تواند به عنوان جاذبه گردشگری روستا درآمدزایی خوبی به همراه داشته باشد.

این بانوی فعال اجتماعی و سیاسی با تاکید بر اینکه سعی ما بر این است تا مهاجرت شهری را به روستاها داشته باشیم، اظهار کرد: در کنار آسیب شناسی و مهاجرت معکوس ما برنامه‌هایی را برای رسیدن به خودکفایی و اشتغالزایی روستایی به ویژه در گروه جوانان را داریم.

وی با اشاره به اینکه تولید و پرورش ماهی، قارچ و به ویژه  گل و گیاه  در بخش مرکزی می‌تواند نقش تاثیرگذاری در اشتغالزایی داشته باشد، افزود: یکی از معضلات بزرگ ما که حتی در بخش شهرستان  هم مطرح شده و ما باید فرهنگسازی و آموزش آن را شروع کنیم تفکیک زباله است تا این مهم از مبداء به مقصد صورت ‌گیرد.

بخشدار آمل حفظ معماری ایرانی-اسلامی و ساخت و ساز در روستا را عامل جذب توریست عنوان کرد و افزود: نباید تفاوت در مدل و نوع ساخت ساز  فضای سالم و بکر روستایی را کاملا تغییر دهد و به شکل شهر درآورد و در نهایت به صنعت توریسم روستاگردی آسیب وارد شود.

captcha