همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان برگزار می‌شود
کد خبر: 3754040
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴

همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان برگزار می‌شود

گروه معارف - نماینده آستان قدس رضوی در همایش بین‌المللی امام رضا از برگزاری پیش‌نشست تخصصی این همایش در اصفهان خبر داد.

همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام سیدمحمد امیر احمدی طباطبایی، نماینده آستان قدس رضوی در همایش بین‌المللی امام رضا وگفت‌وگوی ادیان، صبح امروز، 16 مهر در پیش‌نشست خبری همایش بین‌المللی امام رضا وگفت‌وگوی ادیان در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان گفت: کارهای مطالعاتی در خصوص برگزاری همایش بین‌المللی امام رضا وگفت‌وگوی ادیان از دوسال پیش آغاز شد. تولیت استان قدس رضوی بر این عقیده است که آستان قدس رضوی با تمام ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی باید در عرصه آشنایی وگفت وگوی ادیان حضور فعال داشته باشد، لذا سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی به ریاست حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد مأمور شدند برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری همایش گفت‌وگوی ادیان انجام دهند.
وی ادامه با بیان اینکه انتظار داریم در آینده کنگره جهانی امام رضا آغار به کار کند، افزود: این همایش اولین همایش گفت‌وگوی ادیان می‌باشد و قرار است در سال‌های بعدی نیز ادامه پیدا کند.

احمدی طباطبائی افزود: در این همایش، تمام مراکز مربوط به ادیان و همچنین مراکز علمی و فرهنگی کشور مشارکت وحضور فعال دارند واعضای شورای علمی وبرنامه ریزی آن هم از فعالان تراز اول کشوری در عرصه گفت‌وگوی ادیان هستند.
نماینده آستان قدس رضوی در همایش بین‌المللی امام رضا وگفت‌وگوی ادیان گفت: قبل از برگزاری این همایش، نشست‌هایی با هدف آشنایی علمای ادیان وهم اندیشی آنها برنامه ریزی شد که سه نشست در خارج از کشور برگزار شده و چهار نشست نیز در داخل کشور برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: نشست اول با موضوع ادیان هند؛ هندوییسم وبودیسم در شهر دهلی نو، پیش نشست دوم در بیروت برگزار شد و پیش نشست سوم نیز در کشور روسیه در آبان ماه امسال برگزار می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه چهار پیش نشست در داخل کشور برگزار خواهد شد گفت: نشست اول در تاریخ نوزدهم مهرماه ساعت در سالن اهل‌البیت اصفهان با موضوع عدالت ومحبت در ادیان برگزار می‌شود، نشست دوم در قم با موضوع خدا محوری در ادیان در تاریخ هشتم آبان‌ماه، نشست سوم در دانشکده الهیات دانشگاه تهران در تاریخ سوم آذرماه ونشست چهارم در یزد با موضوع همزیستی مسالمت آمیز در ادیان و در تاریخ ششم دی‌ماه برگزار می‌شود.
نماینده آستان قدس رضوی در همایش بین‌المللی امام رضا وگفت‌وگوی ادیان ادامه داد: همایش اصلی در تاریخ دهم و یازدهم بهمن‌ماه امسال در شهر مقدس مشهد و با دعوت از علمای سایر ادیان از داخل و خارج از کشور و همچنین مذاهب اسلامی برگزار می‌شود.
احمدی طباطبایی افزود: معرفی وگسترش الگوی شخصیتی امام رضا(ع) به مجامع دینی جهان؛ ایجاد و تداوم گفتمان دینی با مجامع و نهادهای دینی غیرمسلمان به منظور معرفی اندیشه‌های اسلام ناب و مقابله با افراط‌گرایی و خشونت‌های معرفی شده با نام دین؛ رفع ذهنیت‌های منفی، سوءتفاهم و آثار ناشی از بمباران تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه اسلام و تشیع از اهداف برگزاری این همایش است.

وی ادامه داد: ارتقا و بسط اندیشه وآگاهی نسل جوان دانشحویان، طلاب و پژوهشگران در حوزه‌های علمیه و مراکز آموزش عالی کشور و جهان از طریق تجربه و بهره‌مندی از ظرفیت گفت‌وگوی ادیان، ایجاد ارتباط با مراکز دینی و علمی ادیان و جذب طرح‌ها و تألیفات علمی، دینی اندیشه‌وران در زمینه‌های مرتبط چاپ و نشرآن‌ها؛ ارائه راهکار مناسب در جهت تمرکز بر نقش ادیان در نهادینه‌سازی صلح، عفو و دوستی در حوامع وحقوق و روابط بین‌الملل و همچنین بررسی راهکارهای عملی برای زندگی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان را از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.
احمدی طباطبایی گفت: همایش در چهار محور عقلانیت در ادیان؛ خدامحوری نقطه مشترک ادیان؛ نقش گفت‌وگوهای دینی در همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان و محبت وعدالت در ادیان برگزار می‌شود.
وی افزود: فراخوان ارسال مقاله تا بیستم آبان‌ماه بود که تا اواخر آذر ماه تمدید شده است.
انتهای پیام

captcha