پیاده روی اربعین؛ پاسخ به ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنی»
کد خبر: 3755302
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰

پیاده روی اربعین؛ پاسخ به ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنی»

گروه معارف- رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرمی گفت: پیاده روی اربعین، نماد شور و شعور حسینی و پاسخ به ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» امام حسین (ع) است.

پیاده روی اربعین؛ پاسخ به ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنی»حجت‌الاسلام حمید بهاری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرمی در گفت‌و گو با ایکنا از اردبیل، گفت: در قرآن اربعین یک جایگاه خاصی دارد، در بحث‌های عرفانی نیز چله نگاه داشتن و مراقبت کردن از نفس از مواردی است که همواره به آن‌ها تأکید شده است.
وی افزود: اربعین در روایات اهل بیت و مباحث امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هم جایگاه ویژه‌ای دارد. پیامبر(ص) فرمودند: «مَن حَملَ مِن اُمّتی أرْبَعینَ حَدیثا بَعثَهُ اللّه یَومَ القیامَةِ فَقی‌ها عالِما»، «از امّت من، هر کس چهل حدیث حفظ داشته باشد، خداوند او را در روز رستاخیز فقیه و عالم برانگیزد».
رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرمی با اشاره به این که مفهوم اربعین کمال است، هر چه به قله برسد اربعین می‌شود، افزود: اربعین ما راهپیمایی می‌کنیم تا مسیر کمال را طی کنیم. در حقیقت یک حرکت نمادین است برای اینکه بگوییم باید راه را تا انتها رفت و نباید راه را نیمه تمام گذاشت. پس ماندن بر آرمان ایمان و پای فشردن بر باورها، سست نشدن و راه را گم نکردن مفهوم همین پیاده‌روی است.
بهاری با اشاره به این که در پیاده‌روی اربعین ما گونه‌ای هم‌قدمی با امام سجاد و حضرت زینب و کاروان اسرا می‌کنیم و نوعی همدردی با اهل بیت هم داریم، تصریح کرد: بر این اساس، زائر مشقت و سختی آن را به جان می‌خرد، این حرکت در واقع لبیک و طی مسیری در پاسخ به ندای «هل من ناصیر ینصرنی» امام حسین(ع) است. مردم در این همایش عظیم حاضر می‌شوند تا نام سیدالشهدا(ع) و فلسفه قیام او را به جهانیان معرفی کنند.
وی عنوان کرد: اربعین در حقیقت دانشگاه مهارت‌آموزی و کسب حقائق است، دانشگاهی که آموزگار آن، بزرگ معلم بشریت حسین بن علی(ع) است و مرکب آن خون پاک سیدالشهداء و یارانش و اشک مظلومیت کودکان و سوگوارانشان است که بر صحیفه تاریخ نگاشته شده و درس جانفشانی، پایداری و ایثار بهترین بندگان خداوند در برابر اشقى الأشقیاء را به جهانیان می‌آموزد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرمی، با بیان اینکه در زیارت اربعین چند رکن شامل «زائر، مزور، زیارت و مسافت» را داریم، تصریح کرد: در این سفر تمامی این مؤلفه‌ها مطرح است. برای مردم جهان سئوال می‌شود که امام حسین(ع) چه شخصیت بزرگی است که افراد همه کار و زندگی خود را تعطیل و سه شبانه روز از نجف تا کربلا پیاده روی می‌کنند، تا حسین(ع) را بشناسند.
وی تاکید کرد: در ایام اربعین، اجتماع در کربلا، از عاشورا بیشتر است، آن وقت عدۀ زیادی پیاده، زن، بچه، با اینکه خطراتی هم که احتمال می‌دهند تهدیدشان بکند می‌آیند، این دلیل بر این است که واقعاً عاشق این مکتب هستند تنها عشق است که آن‌ها را به این سمت و سو می‌برد.
انتهای پیام

captcha