جریان اربعین فرهنگسازی برای تمامی بشریت در سطوح تاریخ است
کد خبر: 3756001
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹

جریان اربعین فرهنگسازی برای تمامی بشریت در سطوح تاریخ است

گروه جامعه ــ رئیس بنیاد ایران شناسی با بیان اینکه اربعین دارای معانی بسیار بالایی است که یکی از آنها فرهنگ‌سازی برای تمامی تاریخ بشریت است گفت: یکی از پیام‌های اربعین این است که باید در برابر ظلم جبهه گرفت و در مقابل آن کوتاه نیامد.

جریان اربعین فرهنگسازی برای تمامی بشریت در سطوح تاریخ استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش بین‌المللی اربعین میراث معنوی مشترک ملل جهان اسلام صبح امروز، دوشنبه 22 مهرماه، با حضور آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایران شناسی و با حضور جمعی از پژوهشگران و متخصصان حوزه میراث ناملموس فرهنگی و فرهنگ هویت اسلامی در بنیاد ایران شناسی برگزار شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای این همایش با بیان اینکه راهپیمایی اربعین یکی از میراث مهم بشری و از مقولات مهم شیعی است اظهار کرد: امروز بسیاری از میراث‌ها را می‌توان با حواس بینایی درک کرد اما کم اتفاق می‌افتد که در این گونه مسائل همچون اربعین بر تفکر روی آورده شود.

وی افزود: اربعین دارای معانی بسیار بالا و والایی است که می‌توان آن را از زوایای مختلف مورد بررسی و مطالعه قرار داد که از جمله آن چشم انداز‌های تاریخی است. زوایای مختلف مورد مطالعه بعد هدفمند بودن این جریان و فرهنگسازی آن برای تمامی بشریت در طول تاریخ است.

رئیس بنیاد ایران شناسی اظهار کرد: امروز تاریخ به معنای صحیح نداریم چرا که بخش‌های از تاریخ در برگرفته شده است گفتارها و نوشتارهای جعلی است که نیازمند تحلیل‌های زیاد و مطالعه بسیار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه راهپیمایی بزرگ اربعین یکی از آموزه‌های اهل بیتی است تصریح کرد: اگر یادآوری این اتفاق نبود قطعاً تا امروز عاشورای امام حسین(ع) هم نبود و هیچگاه در مقابل حکومت ظالم مخالفانی پیدا نمی‌شد. این مسیر پس از شهادت امام حسین(ع) با حضور فرزند ایشان یعنی امام سجاد(ع) و تلاش‌های که این امام بزرگوار آغاز کردند تا امروز ادامه دارد.

آیت الله خامنه‌ای در پایان اظهار کرد: در زیارت عاشورا پیش از سلام بر امام حسین(ع) به دشمنان حضرت لعن می‌گویم و این یعنی همیشه باید در برابر ظلم و ظالمان جبهه گرفت و در مقابل آنها کوتاه نیائیم.

بعد از این سخنان علیزاده، معاون امور بین‌الملل بنیاد ایران شناسی با بیان اینکه سال گذشته بیانیه‌ای را برای اربعین مبنی بر اینکه اربعین یک میراث معنوی است صادر کردیم گفت: این بیانیه‌ای به زبان‌های مختلف ترجمه و به کشورهای سراسر جهان انتقال داده شد.

وی افزود: امسال می‌خواهیم به ابعاد بیشتری از زوایای اربعین به عنوان یک میراث فرهنگی و معنوی بپردازیم.

انتهای پیام

captcha