تکاپوی جامعه ایرانی برای اربعین حسینی/ از نمایشگاه لباس عاشورایی تا تعویق جشنواره رسانه‌های دیجیتال
کد خبر: 3758682
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷
بر خط جامعه؛

تکاپوی جامعه ایرانی برای اربعین حسینی/ از نمایشگاه لباس عاشورایی تا تعویق جشنواره رسانه‌های دیجیتال

گروه جامعه ــ جامعه ایرانی در هفته‌ای که گذشت خود را هرچه بیشتر برای برگزاری مراسم اربعین حسینی آماده کرد و بیش از یک میلیون و 600هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کردند که در مقایسه با سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

رد نشود//// تکاپوی جامعه ایرانی برای اربعین حسینی/ از نمایشگاه لباس عاشورایی تا تعویق جشنواره رسانه‌های دیجیتالبه گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت جامعه ایرانی خود را هر چه بیشتر برای برگزاری مراسم اربعین حسینی آماده کرد و خدمت‌رسانی نهادهای مختلف مردمی و دولتی به زائران اربعین آغاز شد. در این میان اتفاقات ریز و درشت دیگری هم افتاد که اطلاع از آن‌ها خالی از لطف نیست؛ در بسته خبری «بر خط جامعه» آنچه را که این هفته در صحن جامعه شاهد بودیم گرد آورده‌ایم.

سامانه سماح شنبه بسته می‌شود

ایکنا، سه‌شنبه اول آبان ماه گزارش کرده است تاکنون یک میلیون و 600 هزار نفر در سامانه ثبت‌نام اربعین حسینی(سماح) ثبت‌نام کرده‌اند و برای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز روادید اربعین صادر شده است.

حجم کار آن قدر بالاست که صدور روادید به صورت ۲۴ ساعته در مراکز معین ادامه دارد. مبلغ تعیین شده برای صدور ویزای اربعین، بیمه، خدمات درمانی و حق کارگزاری نیز به صورت قطعی ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان اعلام شده که این مبلغ باید به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود. همچنین نام‌نویسی از زائران اربعین از چهارم مهر در سامانه سماح آغاز شد و صدور ویزای اربعین حسینی نیز به دلیل بروز مشکلاتی با تأخیر از روز ۱۵ مهر ماه در کشور شروع شد که همچنان ادامه دارد.

افراد علاقه‌مند به حضور در مراسم اربعین می‌توانند با مراجعه به سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام و سپس برای تحویل مدارک و دریافت ویزای خود به دفاتر زیارتی حج و زیارت شامل بیش از ۲۰ دفتر موقت و ثابت کنسولی عراق در ایران و نیز پلیس + ۱۰ در تهران مراجعه کنند.

پذیرایی از زائران با کد #233*

آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شود و آمارهای فزاینده ثبت‌نام نشان می‌دهد حدود دومیلیون ایرانی در راهپیمایی اربعین حسینی در کشور عراق شرکت می‌کنند، اما در این میان بسیاری از دلدادگان امام حسین(ع) و عاشقان مکتب اهل بیت(ع) که نتوانسته‌اند در این آئین معنوی حضور یابند، در تدارک کمک‌های همه‌جانبه مادی و معنوی به زائران اربعین هستند.

در این راستا حسن پلارک، مسئول کمیته اسکان و تغذیه اربعین، در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد: آن دسته از دوستداران اهل بیت که از کاروان اربعین جا مانده و تمایل دارند بهره‌ای از ثواب آن ببرند، می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۲۳۳*(ستاره دویست و سی و سه مربع) در تلفن همراه خود به میزان دلخواه کمک‌های خود را اهدا کنند.

پنج‌شنبه/// تکاپوی جامعه ایرانی برای اربعین حسینی/ از نمایشگاه لباس عاشورایی تا تعویق جشنواره رسانه‌های دیجیتال

نوجوانان مسجدی در مسیر اربعین

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، نیز با اعلام این خبر که فعالان کانون‌های مساجد موکب‌های «الاتحاد» را در مسیر پیاده‌روی اربعین برپا می‌کنند، اظهار کرد: کار اصلی ما در آن موکب‌ها بحث‌های فرهنگی و هنری است. این موکب‌ها کمک‌ می‌کند تا اتحاد مردم ایران و عراق که از گذشته وجود داشته است تقویت شود. در این موکب‌ها جوانان ایرانی و عراقی در کنار هم حضور دارند و هر کشوری برای ارائه خدمات به کشور دیگر اقدام می‌کند. در این موکب‌ها از روحانیونی که به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی مسلط هستند حضور دارند و آن‌ها با استقرار در این قرارگاه‌های فرهنگی سخنرانی‌هایی به مدت ۲۰ دقیقه‌ برای زائران دارند. همچنین بحث جاماندگان از اربعین که حدود سه سال است با همکاری شهرداری در استان تهران به راه افتاده است نیز حرکتی ارزشمند است و امسال نیز به صورت ویژه در این مراسم حاضر شده‌ایم و مقرر شد تا موکب‌هایی را هم از میدان امام حسین(ع) تا حرم شاه عبدالعظیم حسنی‌(ع) ایجاد کنیم.

سیستان‌وبلوچستانی‌ها؛ پذیرای زائران امام حسین(ع)

تعداد بسیاری از زائران اربعین حسینی اهل کشور افغانستان و پاکستان هستند و برای عزیمت به سرزمین کربلا از مرزهای شرقی ایران وارد کشورمان می‌شوند. مردمان مهربان سیستان‌وبلوچستان در هفته‌ای که گذشت پذیرایی از زائران اربعین را آغاز کردند؛ استانی که بیشترین آمار بیکاری و محرومیت را دارد چنان سربلند و سرافراز به زائران اربعین خدمت می‌کند که توصیف دیگری برای بیان عشق به حسین(ع) باقی نمی‌گذارد. گزارش کوتاه ایکنا همراه با چند عکس دست اول از این خدمت‌رسانی را اینجا مشاهده کنید. 

پنج‌شنبه/// تکاپوی جامعه ایرانی برای اربعین حسینی/ از نمایشگاه لباس عاشورایی تا تعویق جشنواره رسانه‌های دیجیتال

تمهیدات نظام وظیفه برای دانشجویان زائر

نظام وظیفه امسال تمهیدات ویژه‌ای را برای زیارت اربعین دانشجویان و سربازان وظیفه تدارک دید که رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان چهارشنبه دوم آبان در گفت‌وگو با ایکنا به آن اشاره کرد و گفت: ۲ هزار دانشجو برای حضور در مراسم اربعین تقاضای دریافت وام داشتند که ستاد آنان را به بانک‌های عامل معرفی کرد. ۳۰ هزار دانشجو نیز مجوز خروج از کشور درخواست کردند که بیش از ۲۰ هزار دانشجو مجوز خروج از کشور خود را از اداره نظام وظیفه دریافت کردند. مشکلات موردی نیز با همکاری سازمان وظیفه عمومی ناجا حل شده و مشکل اساسی رخ نداده و لازم است از این سازمان تشکر کنیم که همکاران این نهاد هماهنگی خوبی با ما داشتند و زحمات زیادی را متحمل شدند.

پنج‌شنبه/// تکاپوی جامعه ایرانی برای اربعین حسینی/ از نمایشگاه لباس عاشورایی تا تعویق جشنواره رسانه‌های دیجیتال

اپلیکیشن «موکب‌یاب» برای زائران

جمشید گودرزی، قائم‌مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات، در امور اربعین این هفته اعلام کرد: کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی با هدف راهنمایی و کمک به زائران در جست‌و‌جو و یافتن موقعیت موکب‌های ایرانی نرم‌افزاری کاربردی را به نام معراج راه‌اندازی کرده است.

وی با بیان اینکه نرم‌افزار معراج موقعیت مکانی موکب‌ها در مناطق مرزی مهران، شلمچه، چزابه، شهرهای مقدس نجف اشرف، کربلا، سامراء و کاظمین و مسیر پیاده‌روی اربعین را نشان می‌دهد، افزود: این نرم‌افزار که قابلیت نصب بر روی گوشی‌های با سیستم عامل اندروید را دارد، با استفاده از سیستم GPS و اینترنت همراه به زائران در جهت‌یابی موقعیت جغرافیایی موکب‌های ایرانی کمک می‌کند.

برای کسب اطلاع بیشتر و دانلود رایگان این نرم‌افزار اینجا را ببینید.

 خدمت‌رسانی ۵۳ موکب اوقاف به زائران اربعین حسینی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، نیز این هفته خبر داد: خدمت‌رسانی سازمان اوقاف به زائران اربعین در قالب ۵۳ موکب در شهرهای عراق و سه مرز چذابه، شلمچه و مهران موکب انجام می‌شود؛ 34 موکب از این تعداد در داخل کشور و ۱۹موکب در شهرهای مقدس عراق برپا شده است و خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی تا بازگشت کامل آنان به کشور ادامه می‌یابد.

توزیع ۲۰ هزار اقلام فرهنگی در مسیر راهپیمایی

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی این هفته با بیان اینکه دانش‌آموزان ایرانی در مسیر اربعین موکب برپا کرده‌اند، از اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در مسیر پیاده‌روی خبر داد و اظهار کرد: 20 هزار بسته فرهنگی بین نوجوانان زائر توزیع می‌شود، باشگاه ضد ‌صهیونیسم در طول مسیر پیاده‌روی دایر است و همچنین همکاری با مبلغان و اعزام مبلغان دانش‌آموز هم انجام می‌شود که در طول مسیر پاسخگوی پرسش‌ها و مسائل دینی و شبهات آن‌ها هستند. برنامه دیگر میزبانی از زوار امام حسین(ع) در موکب‌های هیئت انصارالمهدی(عج) است که در ۶ موکب به زوار خدمت‌رسانی می‌کنند. این موکب‌ها از سوی استان مرکزی، همدان، کرماشاه، کرمان، ایلام و سیستان و بلوچستان برپا شده و در آن‌ها غذا، پذیرایی و اسکان موقت پیش‌بینی شده است.

پنج‌شنبه/// تکاپوی جامعه ایرانی برای اربعین حسینی/ از نمایشگاه لباس عاشورایی تا تعویق جشنواره رسانه‌های دیجیتال

حسین تاریخی گفت: همچنین در تلاش هستیم که روز جمعه ساعت ۹ صبح و دوشنبه ۸ صبح در نجف و کربلا اعضای اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان تجمع کنند. پیش‌بینی می‌شود تا این تاریخ ۵ هزار دانش‌آموزان به عنوان خادم در این فعالیت‌ها حضور یابند. در این برنامه‌ها تلاش می‌کنیم تا دانش‌آموزان مشارکت‌ و ارائه خدمت و حضور در عرصه‌های بین‌المللی را تجربه و در آن‌ها نقش‌آفرینی کنند؛ یک موکب در مرز مهران با همکاری بنیاد کرمات امام رضا(ع) و همچنین موکبی در عمود ۲۰-۱۱ و ۱۳-۲۳ در نجف و کربلا به ارائه خدمات می‌پردازند.

حضور ۳۰ قاری، ۱۴۰ هنرمند نمایش‌های آئینی و ۳ هزار مبلغ در اربعین

سعید غضنفری، دبیر کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، روز شنبه 28 مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: بیش از ۱۴۰ هنرمند در قالب گروه‌های شش نفره به عراق اعزام و برنامه‌های هشت یا ۱۵ دقیقه‌ای نمایش‌های آئینی، تعذیه و تئاترهای خیابانی را اجرا می‌کنند.

دبیر کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از استقبال زائران پیاده‌روی اربعین به ویژه مردم عراق از نمایش‌های آئینی خبر داد و گفت: مردم عراق سال‌ گذشته از برنامه‌های هنری استقبال زیادی کرده و خواهان حضور گروه‌های نمایشی در موکب‌های عراقی بودند که امسال این مهم فراهم و موکب‌داران عراقی اربعین این گروه‌ها را در موکب‌های خود جای داده‌اند و برنامه‌های این گروه‌ها نیز به زبان عربی ارائه می‌شود.

پنج‌شنبه/// تکاپوی جامعه ایرانی برای اربعین حسینی/ از نمایشگاه لباس عاشورایی تا تعویق جشنواره رسانه‌های دیجیتال

وی با اشاره به فعالیت گروه‌های معاند شیعه و مطرح کردن اختلاف بین قرآن و عترت، گفت: امسال بخش عمده برنامه‌های کمیته فرهنگی فعالیت‌های قرآنی است و بیش از ۳۰ قاری بین‌المللی در مراسم اربعین قرئت خواهند داشت.

همکاری با عراق در انجام نظارت‌های بهداشتی مراسم اربعین

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این هفته و در آستانه اربعین حسینی عازم عتبات عالیات شد و  در مصاحبه‌ای اعلام کرد: ۳۰ تیم بهداشتی با همکاری وزارت بهداشت عراق نظارت‌های بهداشتی در مراسم اربعین را انجام می‌دهند. 

وزیر بهداشت همچنین گفت: علاوه بر فعالیت نیرو‌های بهداشتی، ۹۰۰ دستگاه آمبولانس، ۱۰ فروند بالگرد اورژانس هوایی و ۲۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس و بیش از ۱۰ هزار نیروی درمانی و ۱۷ هزار نیروی سازمان اورژانس در ایام راهپیمایی اربعین حسینی به زائران ارائه خدمت می‌کنند.

پنج‌شنبه/// تکاپوی جامعه ایرانی برای اربعین حسینی/ از نمایشگاه لباس عاشورایی تا تعویق جشنواره رسانه‌های دیجیتال

لباس عاشورایی؛ نقطه عطفی در حوزه پوشاک ایرانی-اسلامی

سومین نمایشگاه لباس عاشورایی شنبه، 28 مهرماه با حضور مسئولان کارگروه ساماندهی مد و لباس، رؤسای اصناف کشور، طراحان و هنرمندان حوزه مد و لباس در تالار وحدت آغاز به کار کرد. این نمایشگاه می‌تواند نقطه عطفی در حوزه پوشاک ایرانی-اسلامی باشد اما با توجه به آماده شدن زائران برای اربعین حسینی بهتر بود کمی زودتر برگزار شود!

گزارش ایکنا از این رویداد مد ولباس را اینجا و گزارش تصویری آن را اینجا ببینید.

پنج‌شنبه/// تکاپوی جامعه ایرانی برای اربعین حسینی/ از نمایشگاه لباس عاشورایی تا تعویق جشنواره رسانه‌های دیجیتال

تعویق زمان نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال! 

جواد موحد، دبیر اجرایی این نمایشگاه، این هفته درباره تغییر زمان برگزاری دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اظهار کرد: علی‌رغم اینکه برنامه‌ریزی خوبی برای برگزاری دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انجام شده بود و مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری برای حضور هفتاد سرمایه گذار خارجی در این نمایشگاه اقدام کرده بود اما به دلیل حضور اکثر فعالان این حوزه در مراسم باشکوه اربعین حسینی و همچنین برگزاری نمایشگاه تلکام کمتر از دو ماه قبل از زمان اعلام شده برای برگزاری دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در سال جاری و مشکلات مالی شرکت‌ها برای حضور در چند نمایشگاه با فاصله زمانی کم به درخواست پنج تشکل و اتحادیه صنفی حوزه رسانه‌های دیجیتال ناچار به تغییر زمان برگزاری نمایشگاه شدیم.

پنج‌شنبه/// تکاپوی جامعه ایرانی برای اربعین حسینی/ از نمایشگاه لباس عاشورایی تا تعویق جشنواره رسانه‌های دیجیتال

ایلام میزبان پزشکان خیّر مرهم/ بیماران شکاف لب و کام ثبت‌نام کنند

این هفته اتفاق بسیار خوبی در زمینه فعالیت‌های خیریه و داوطلبانه در حوزه سلامت رقم خورد؛ پزشکان خیّر بار دیگر برای درمان ناهنجاری شکاف لب و کام راهی مناطق محروم می‌شوند. بنابر گزارش ایکنا بیست و سومین سفر خیریه مؤسسه ملی مرهم با هدف ارائه خدمات پزشکی و جراحی رایگان اقشار آسیب‌پذیر جامعه از ۳۰ آبان ماه تا چهارم آذرماه به مقصد استان ایلام انجام می‌شود.

پنج‌شنبه/// تکاپوی جامعه ایرانی برای اربعین حسینی/ از نمایشگاه لباس عاشورایی تا تعویق جشنواره رسانه‌های دیجیتال

بر همین اساس، ثبت‌نام الکترونیک افرادی که دچار ضایعه بدو تولد شکاف لب و شکاف کام، ناهنجاری‌‌های حین تولد جمجمه و ناهنجاری‌های سر و صورت هستند از امروز در سایت مؤسسه ملی مرهم آغاز شده است و افراد نیازمندی که دچار این مشکل هستند از تمام نقاط کشور می‌توانند با مراجعه به سایت http://marhamportal.ir/ و ارسال اطلاعات خود برای دریافت خدمات این پزشکان خیر ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام

captcha