تشریح 5 فعالیت مهم اولین پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی
کد خبر: 3759165
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰

تشریح 5 فعالیت مهم اولین پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

گروه جامعه ــ رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی از اعطای جایزه تعالی گردشگری، اعلام فراخوان جذب ایده‌پرداز، تربیت استاد ایده‌پردازی، خلاقیت و ... در اولین پارک ملی علوم و فناروی‌های نرم و صنایع فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین کنفرانس خبری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی امروز، پنجم آبان‌ماه، با حضور رئیس این پارک و رئیس دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی گسترده در کشورمان، گفت: ظرفیت‌های فرهنگی هر کشور جزو ظرفیت‌های است که اقتصاد آن کشور می‌تواند از آن بهره ببرد، یعنی بخش فرهنگ، بخش مولد اقتصادی هر کشور است نه بخش کمک بگیر آن؛ بررسی آمار و ارقام گردش مالی در صنعت فیلم، گردشگری، صنایع دستی، انتشارات و ... نیز نشان دهنده توان بالای بخش فرهنگ در درآمدزایی است.

چرا فرهنگ ما درآمدزا نیست؟

وی در ادامه با مطرح کردن این پرسش که چرا درآمدزایی از صنایع فرهنگی در کشور ما علی‌رغم ظرفیت‌ بالای کشور رخ نداده است؟ گفت: ما طی 10 تا 15 سال اخیر این دغدغه را داشتیم که بخش فرهنگ را به بخش مولد تبدیل کنیم، بر همین اساس به این نتیجه رسیدیم از الگوهای داخلی برای تحقق این مهم استفاده کنیم. در کشور ما پارک‌های علم و فناوری در حال تبدیل ایده‌ها به محصول هستند، ما نیز تصمیم گرفتیم از این پارک‌ها با محوریت فرهنگ استفاده شود.

ایمانی خوشخو از دریافت مجوز اولین پارک ملی علوم و فناروی‌های نرم و صنایع فرهنگی در بهمن‌ماه سال 96 خبر داد و اظهار کرد: این نگرش در دانش‌آموختگان علوم انسانی وجود دارد که نمی‌توان از علوم انسانی کسب درآمد کرد. در حالی که چنین تصوری در سایر کشورها وجود ندارد. برهمین اساس تلاش می‌کنیم ایده‌های مرتبط با حوزه علوم انسانی را در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم به محصولات فرهنگی تبدیل کنیم. در کشور ما تاکنون چنین پارکی وجود نداشته است و ما اولین پارکی هستیم که با گستره ملی و حتی فراملی برای ارتباط با سایر کشورها تعریف شده و مجوز فعالیت دریافت کرده‌ایم.

وی از استقرار و فعالیت جوانان ایده‌پرداز و خلاق در بخش فرهنگ در این پارک خبر داد و گفت: افراد علاقه‌مند شش ماه دوره آموزشی را طی کرده و وارد مراحل تخصصی‌تر می‌شوند؛ پس از تولید ایده‌های مناسب، پارک این ایده‌ها را به سرمایه گذاران معرفی می‌کند تا بتوانند آن را به محصول تبدیل کنند.

دومین فراخوان پارک علم و فناوری نرم اعلام شد

ایمانی‌خوشخو به اعلام فراخوان این پارک طی ماه‌های گذشته نیز اشاره و اعلام کرد: بیش از 60 داوطلب برای حضور در پارک اعلام آمادگی کردند که از این میان آنها 17 شرکت انتخاب و در پارک مستقر شدند. امروز نیز دومین فراخوان این پارک اعلام می‌شود تا علاقه‌مندان جذب و مورد حمایت پارک قرار گیرند. البته فعلا در دانشگاه علم و فرهنگ مستقر هستیم اما طی چند ماه آینده پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم توسعه فیزیکی نیز خواهد‌ داشت.

جایزه تعالی گردشگری اعطا می‌شود

وی از برگزاری چندین جلسه استارت آپی در این پارک نیز سخن گفت و اعلام کرد: این جلسات شروعی برای گروه‌های ایده پرداز است. همچنین یکی دیگری از اقدامات ما برگزاری جایزه تعالی در حوزه گردشگری است؛ گردشگری در کشور ما طی چند سال اخیر در حال گسترش است، بر همین اساس تصمیم گرفته شد جایزه تعالی گردشگری را با حمایت دستگاه‌های ذیربط طی اسفندماه سال جاری، به برگزیدگان اعطا کنیم.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم ادامه داد: فراخوان نخستین دوره کارآموزی در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نیز اعلام شده و مسئولیت این کار در کشور به پارک ما واگذار شده است، کشورهای دیگر در این زمینه تجارب ارزشمندی دارند و ما نیز با 12 کشور ارتباط گرفته‌ایم تا از تجارب آنها بهره ببریم.

فرهنگ نیازی به کمک دولت ندارد و می‌تواند روی پای خود بایستد

وی هدف اصلی ایجاد و فعالیت‌های این پارک را خارج کردن بخش فرهنگ از حالت کمک‌بگیری اعلام و اظهار کرد: در شرایط بد اقتصادی بخش فرهنگ و هنر باید به مردم کمک کنند اما این گونه نیست و باید این فکر در کشور ایجاد شود که فرهنگ نیازی به کمک دولت ندارد و می‌تواند روی پای خود بایستد.

به گزارش ایکنا؛ در ادامه این نشست خبری عباسی، معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی طی سخنانی به تفاوت اساسی این پارک با سایر مراکز مشابه پرداخت و گفت: در این پارک به صورت تخصصی بر روی فرهنگ کار می‌کنیم. مرکز شکوفا نیز در کنار فعالیت‌های پارک قرار گرفته و هر کسی که علاقه‌مند به فعالیت است می‌تواند به پارک مراجعه کند. در سایر مراکز اول باید ایده و گروه داشته باشید تا اجازه ورود به پارک به شما داده شود، اما در این پارک صرف علاقه‌مندی شما کافی است و می‌توانید یک تا سه ماه کلیات صنایع فرهنگی و خلاق را بیاموزید و سپس در صورت علاقه وارد مرحله نوآوری و سپس مرحله مرکز رشد شوید.

وی یکی از مشکلات موجود در کشور را کمبود نیروهای متخصص در حوزه صنایع فرهنگی اعلام و اظهار کرد: دوره آموزشی ویژه‌ای در این پارک در حال برگزاری است و 40 نفر دوره‌های دروس نظری و عملی را طی می‌کنند تا بتوانند به عنوان مدرس در پارک فعالیت کنند.

همایش تخصصی صنایع خلاق فرهنگی برگزار می‌شود

عباسی به برگزاری همایش تخصصی صنایع خلاق فرهنگی نیز اشاره و از همه علاقه‌مندان برای حضور در این همایش دعوت کرد و گفت: بهمن یا اسفند‌ماه سال جاری، این همایش برگزار می‌شود.

در بخش پایانی این مراسم ایمانی خوشخو، در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا که پرسید سرمایه‌گذاران چطور به سرمایه گذاری در بخش فرهنگ دعوت شده و اعتماد خواهند‌ کرد، گفت: سرمایه گذاری در بخش فرهنگ به دلیل ریسک بالا کمتر مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می‌گیرد، بر این اساس پارک ضمانت اجرای ایده‌های ایده پردازان خواهد‌بود، تا سرمایه‌گذاران با اعتماد بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری در این حوزه کنند. پارک علم و فناوری‌های نرم چون پشتوانه جهاد دانشگاهی را دارد و جهاد در کل کشور گسترده است از تمام ظرفیت‌های جهاد می‌تواند استفاده کند و به صورت بالقوه همه دفاتر جهاد می‌توانند پردیس این پارک باشند.

ایمانی‌خوشخو به مشکل ثبت ایده‌ها در کشور نیز اشاره کرد و گفت: با استفاده از فناوری‌های آی تی روش جدیدی در پارک برای ثبت ایده‌ها در حال فراهم شدن است و ما اکنون بر روی زیر ساخت‌های این طرح در حال کار هستیم. همچنین با توجه به اینکه فقدان اندیشه هنری در بخش صنعتی باعث می‌شود نتوانیم با سایر کشورها رقابت کنیم به این مسئله هم توجه کردیم.

وی از حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فعالیت‌های این پارک سخن گفت و اعلام کرد: در اصل بازوی اجرای معاونت هستیم و شرکت‌های که در پارک ما فعالیت کنند از مزیت‌های تعیین شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره‌مند می‌شوند.

هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ که این پارک در آن مستقر است نیز طی سخنانی اهداف اصلی جهاد دانشگاهی در ایجاد دانشگاه علم و فرهنگ را تأسیس دانشگاهی متمایز با سایر دانشگاه‌ها اعلام و اظهار کرد: دانشگاه علم و فرهنگ، نسل سوم دانشگاه‌ها و دانشگاه کارآفرین است؛ البته اکنون نسل چهارم و پنجم دانشگاه‌ها در جهان نیز ساخته شده و ما در این حوزه عقب هستیم

هاشمی ادامه داد: پنج برابر میانگین دنیا مهندس تربیت می‌کنیم و نرخ بیکاری تحصیل کرده‌های ما نسبت به سایر گروه‌ها بسیار بالا است و ما وظیفه خود دانستیم این موضوع را حل کنیم. با توجه به ظرفیت‌ها بالای پارک امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت برای دانشجویان بهره ببریم

انتهای پیام

captcha