گزارش ایکنا از بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد در مجلس
کد خبر: 3759168
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴

گزارش ایکنا از بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد در مجلس

گروه اقتصاد ــ در جلسه عصر روز شنبه مجلس شورای اسلامی و بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور، در اولین گام، صلاحیت فرهاد دژپسند؛ گزینه پیشنهادی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آغاز جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد در مجلسبه گزارش ایکنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت چهار گزینه پیشنهادی برای وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجمتماعی، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی، از ساعت 13 امروز، شنبه 5 آبان‌ماه، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم به ریاست علی لاریجانی و با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد.

در ادامه و بعد از اعلام دستور جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران با استفاده از یکساعت فرصت خود، در سخنانی ضمن تشریح وضعیت کشور، به دفاع از گزینه‌های پیشنهادی خود پرداخت.

سپس و طبق دستور جلسه اعلامی، بررسی صلاحیت فرهاد دژپسند برای وزارت اقتصاد در دستور کار قرار گرفت و از بین نمایندگان، علی ساری؛ نماینده اهواز و یحیی کمالی‌پور؛ نماینده جیرفت به عنوان مخالفت و سپس رمضانعلی سبحانی‌فر؛ نماینده سبزوار و محسن علیجانی؛ نمانیده مردم تهران در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد به ایراد مطالب خود پرداختند.

علی ساری، نماینده اهواز به عنوان مخالف اول در سخانی اظهار کرد:‌ دکتر دژپسند هیچ راهکاری عملی که بتوان با آن پیام مثبتی برای افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه‌های آن را به جامعه بدهد، ندارد؛ تمام این برنامه‌ها، از یک نگارش تئوری برخوردار بوده و به اجرا در آوردن تئوری‌ها در این شرایط بسیار سخت است.
وی ادامه داد: شرط اصلی موفقیت شما با چگونگی تدوین سیاست خارجی و داخلی کشور عجین شده است. مضافا اینکه بیشتر بودجه کشور وابسته به درآمد نفتی است بنابراین تمامی هم و غم شما باید بر دیپلماسی اقتصادی متمرکز گردد و در شرایط تحریم و کاهش فروش نفت، منتظر برنامه خاصی از جنابعالی بوده‌ایم.
ساری اظهار کرد: در برنامه دکتر دژپسند اشاره‌ای به دیپلماسی اقتصادی نشده است و این در حالی است که انتظار می‌رود هم‌پایه دشمن، برنامه‌ای برای اقتصاد داشته باشید. همچنین بر هدایت نقدینگی به سوی تولید تأکید کرده‌اید اما برنامه اجرایی برای آن ارائه نفرموده‌اید.
منتخب مردم مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون خطاب به وزیر پیشنهادی یادآور شد: بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی تأکید کرده‌اید اما به نظر می رسد اگر جنابعالی می‌خواهید در رأس این وزارتخانه موفق باشید باید پرونده سیاه فساد و رانت را از سر اقتصاد جدا کنید.
همچنین مشکلات نظام بانکی، معوقات، مشکلات گمرک، عدالت اجتماعی، مشکلات در بودجه و عدم اشاره به آنها در برنامه‌های دژپسند، دیگر مواردی بودند که ساری به آنها اشاره کرد.

در ادامه رمضانعلی سبحانی‌فر، موافق فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصادی نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی اظهار کرد: امروز در برابر یک تصمیم مهم داخلی و خارجی قرار گرفته‌ایم. چند ماهی است که ثبات اقتصادی در کشور به هم خورده و فشارهای اقتصادی بر مردم حاکم شده و از سوی دیگر در برابر دشمنان خارجی و در رأس آنها آمریکا قرار گرفته‌ایم.
وی ادامه داد: خزانه‌داری آمریکا پایگاه جنگ اقتصادی علیه ماست و هر روز سعی می‌کند صدمه‌ای را به ما وارد می‌کند؛ امروز باید در مورد چهار وزیر پیشنهادی تصمیم بگیریم. آمریکا تحریم‌های بعد از 13 آبان را برای فشار بر ما طراحی کرده است، در این شرایط آیا امروز وقت آن نیست که در مقابل تصمیم آمریکا پاسخ دشمن‌شکنی داده و به وزرای پیشنهادی دولت رأی بدهیم؟
سبحانی‌فر یادآور شد: شرایط آقای دکتر دژپسند برای وزارت اقتصاد مناسب است؛ چراکه از مدیران موفق در سمت‌های اجرایی مختلف و دارای تحصیلات دانشگاهی است. وی به عنوان یک فرد پاکدست و مشهور به حسن اداری و مالی است و یک نفر در مورد سوء سوابق وی سخنی نگفته است.
نماینده مردم سبزوار و جغتای و جوین در خانه ملت تأکید کرد: وی بنیانگذار اقتصاد آی تی و مبتنی بر تجارت الکترونیک بوده و با تیم دولت کاملا هماهنگ است و سابقه وی در نهادهای مختلف نشان می‌دهد دارای تفکر استقلال بخش خصوصی به مفهوم کامل آن است. دکتر دژپسند بر تئوری‌های اقتصادی نیز مسلط است.
سبحانی‌فر در پایان سخنان خود یادآور شد: وی به خوبی به تسهیلات مالیاتی برای تولیدکنندگان اشاره کرده است. در برنامه جناب آقای دکتر دژپسند، ارتقای شفافیت، بهبود فضای کسب و کار، اصلاح قوانین زائد و بهبود دیپلماسی اقتصادی کشور را به خوبی مورد اشاره قرار داده است.

غلامرضا کاتب، عضو هیئت‌رئیسه مجلس و نماینده گرمسار که با استفاده از باقیمانده وقت سبحانی‌فر و در موافقت وزیر سخن می‌گفت، اظهار کرد: اولین توصیه بنده به همکاران خوبم این است که انتخابی که امروز انجام می دهیم با دقت باشد که چند ماه دیگر مجبور به استیضاح نشویم. سخن دیگرم با دولتمردان است که باید همه تلاش خود را برای بهبود وضعیت کشور انجام دهند.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر، یکی از مشکلات اصلی کشور ما عدم همگرایی بین تیم اقتصادی دولت بوده که با انتخاب دکتر دژپسند این هماهنگی پدید خواهد آمد و باعث می‌شود برنامه‌ای منسجم در اقتصاد کشور را شاهد باشیم.
منتخب مردم گرمسار در خانه ملت اظهار کرد: وی در سازمان برنامه و بودجه مدارج ترقی را به خوبی طی کرده و از سوی دیگر از چهره‌های دانشگاهی است و می‌تواند هسته نواندیشی را در وزارتخانه تنظیم و برنامه‌های مناسبی برای اقتصاد کشور تدوین کند.
کاتب گفت: وی در تدوین قوانین مختلفی سهم داشته است و اگر امروزه قصد اجرای این قوانین را داشته باشند، موفق‌تر از کسانی خواهند بود که در این حوزه صفرکیلومتر هستند.

در ادامه جلسه علنی یحیی کمالی‌پور؛ منتخب مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس به عنوان مخالف دیگر وزارت دژپسند به سخنرانی پرداخت و گفت: همه ما می‌دانیم که گذشته چراغ راه آینده است. اگر کارنامه آقای دژپسند را در سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی قرار دهیم متوجه می‌شویم که ایشان در آنجا عملکرد مناسبی نداشته و باعث افزایش پایه پولی در اقتصاد کشور شده است.
وی ادامه داد: شما دکترای اقتصاد هستید اما آیا در اینهمه نوسان و گرفتاری در اقتصاد کشور نقش نداشتید؟ آیا مسئولان اقتصادی در مشورت شما استفاده نکردند. با کدام برنامه می‌خواهید اقتصاد بیمار کشور را نجات دهید؟ ای کاش به جای پنجاه صفحه برنامه، پنج صفحه برنامه عملیاتی ارائه می‌دادید.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شما در برنامه خود از ضرورت اصلاح بانک‌ها سخن گفته‌اید اما شخصا برنامه‌ای اجرایی در این مورد ارائه نداده‌اید. بنده قاطعانه اعلام می‌کنم که آقای دکتر دژپسند نمی‌تواند اقتصاد بیمار کشور را درمان کنند بنابراین بهتر است به فکر کاری نو باشیم.
کمالی‌پور در پایان گفت: از شما همکاران محترم می‌خواهم تصمیم بگیرید که روح و و روان مردم جامعه را به آرامش بکشاند. امروز همه نگاه‌ها به تصمیم شماست بنابراین کاری کنید که این تصمیم شما در مرحله اول منجر به رضای خداوند و سپس رضای مردم شود.

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مخالف دیگر وزیر پیشنهادی اقتصاد بود که در سخنان خود اظهار کرد: همه می‌دانیم که در جنگ اقتصادی و در حال آرایش جنگی هستیم. بنده همه چیز را سیاه یا سفید نمی‌بینم بلکه بر روی برنامه‌های آقای دکتر دژپسند متمرکز می‌شوم. بنده این سؤال را دارم که افزایش قدرت خرید خانوار و بهبود وضعیت رفاهی مردم و تلاش برای کاهش نرخ تورم قرار است با چه مکانیزمی انجام شود؟
وی ادامه داد: وقتی برنامه‌ای عملیاتی نباشد انتظار موفقیت از آن نداشته باشیم. وقتی تولید ناخالص ملی ما پائین است با چه پشتوانه‌ای می‌خواهید مسائل ارزی را برطرف کنید. واقعیت این است که شرایط کشور اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. خود شما از ابرتورم صحبت کردید لطفا بفرمائید با چه مکانیزمی قرار است این مشکل را برطرف کنید.
منتخب مردم مشکین‌شهر در خانه ملت یادآور شد: برنامه‌های شما صرفا تئوری‌پردازی است؛ ما از شما برنامه صف و ستاد می‌خواهیم؛ قوانین لازم هم وجود دارد اما به عنوان مثال تاکنون اراده‌ای برای تعامل بین گمرکات و بانک‌ها وجود نداشته است.

محسن علیجانی‌زمانی، عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و منتخب مردم تهران در خانه ملت به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: اقتصاد ما دارای مشکلات بسیاری است که از جمله آنها اقتصاد غیرشفاف، عدم توفیق در خصوصی‌سازی اقتصاد، افزایش نقدینگی، پائین بودن بهره‌وری سرمایه و تحریم‌های ظالمانه، از جمله چالش‌هایی است که وزارت اقتصاد با آنها مواجه است.
وی ادامه داد: با عنایت به آنچه گفته شد نیازمند شخصی هستیم که بتواند این مسائل را مدیریت کند. دکتر دژپسند از افراد دارای سواب مدیریتی مناسب است. وی به دنبال اهدافی راهبردی همانند اقتصادی باثبات و مقاوم و حذف مشکلات ناشی از تحریم است.

علیجانی افزود: اقتصاد هوشمند، توانمندسازی نظام سیاستگذاری، ارتقای عملکرد نظام گمرکی، افزایش سهم درآمدهای غیرنفتی در بودجه، استفاده از روش‌های جایگزین در نظام پرداخت از جمله برنامه‌های پیشنهای دکتر دژپسند است. برنامه‌های ایشان در پنجاه درصد با اسناد بالادستی منطبق است.
وی در پایان سخنان خود گفت: دکتر دژپسند به دنبال اصلاح نظام بانکی، ارتقای عملکرد نظام گمرکی و کاهش فشارهای ناشی از تحریم، تأکید بر عدالت اجتماعی و افزایش بهره‌وری است. امیدوارم ایشان با سخت‌کوشی و عاشق‌پیشگی، فرهاد اقتصاد ما شوید و ملت را سربلند کنید.

همچنین سیدمهدی مقدسی، منتخب مردم اراک، به عنوان موافق دیگر وزیر اقتصاد اظهار کرد: بنده معتقدم دکتر دژپسند می‌تواند اقتصاد پرتلاطم ما را به ساحل آرامش برساند؛ ایشان بر برنامه ششم و احکام دائمی برنامه‌ها نقش داشته و اشراف کامل دارند.
وی ادامه داد: برنامه‌های وی با اسناد بالادستی بیشترین هماهنگی را دارد. وی به استقلال بانک مرکزی و انسجام تیم اقتصادی دولت هماهنگ است. البته وزرای ما نباید نیروی سفارشی قبول کنند همچنین وزیر باید در مقابل ملت پاسخگو باشد.
مقدسی اظهار کرد: عضویت دکتر دژپسند در شورای عالی بانک‌ها، کمیسیون اقتصادی و کمیته اصلاح نظام بانکی، عضویت در کمیسیون تخصصی ستاد اقتصاد مقاومتی از امتیازات ایشان است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: تقویت بخشی خصوصی از برنامه‌های دکتر دژپسند است و ما از ایشان می‌خواهیم که دست کم از بیست اقتصاددان برجسته کشور به عنوان مشاور استفاده کنند. ایشان همچنین مبدع اقتصاد بدون نفت هم هستند.
وی در پایان گفت: ما نباید وزرا را بعد از رأی اعتماد تنها بگذاریم. بنده در شرایط فعلی به عملکرد دولت انتقاد داریم اما باید مشکلات را با هم حل کنیم تا تهدید تحریم به فرصت تبدیل شود. امیدوارم همکاران رأی خوبی به آقای دکتر دژپسند بدهند.

در ادامه نوبت به فرهاد دژپسند رسید که ضمن پاسخ به برخی مطالب مطرح شده، به تشریح برنامه‌های خود برای وزارت اقتصاد بپردازد. وی ضمن تشکر از نمایندگان اظهار کرد: بنده خدا را شاکرم که از وقتی مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه بودم، مسئولیت اقتصاد بدون نفت را بر عهده داشتم. بنده آن زمان توانستم برنامه تحقق عدالت اجتماعی را در قالبی تعاملی طراحی کنم.
وی ادامه داد: خوشحالم که چندجانبه‌گرایی را عمق بخشیدم و معتقدم باید این روش را ادامه دهم. حتما در هسته‌های اندیشه‌ورزی از نمایندگان صاحب‌نظر مجلس استفاده خواهم کرد. بنده عرض کردم که برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاصی انجام شود نه اینکه بگویم ما با ابرتورم مواجه هستیم.
وزیر پیشنهادی اقتصادی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در اقتصاد کشور با آن مواجه هستیم، مسئله تأمین مالی است؛ تأمین مالی باید یکی از برنامه‌های اصلی ما باشد. در داخل کشورمان داشته‌های فراوانی وجود دارد اما قبل از آن باید بر اصلاح نظام بانکی تأکید کنیم؛ موضوعی که رئیس جمهور هم به بنده تأکید کردند.
دژپسند اظهار کرد: بانک‌ها سرمایه بزرگی هستند اما برخی مسائل، بانک‌ها را زمین‌گیر کرده است. مطالبات معوق باعث شده تا بانک‌ها در رنج قرار گیرند. باید با تعامل یکدیگر، سازوکار تشویقی و تنبیهی طراحی کنیم و از سوی دیگر بانک‌ها گرفتار شرکت‌داری و اموال مازاد هستند که این امر موجب می‌شود امکان اعطای تسهیلات افزایش پیدا کند، بنابراین با مدیران بانک‌ها قرار خواهیم گذاشت که این دارایی‌های منجمد را واگذار کنند.
وی افزود: باید به کمک بانک‌های بیائیم که از این وضعیت عبور کنند. برای این امر باید خود بانک‌ها و مدیران محترم آن بیاند تا هم اندیشی کنیم تا بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها را انجام دهیم. مشکل دیگر حجم بالای نقدینگی است. در این زمینه باید از شرکت‌های بزرگ مقیاسی حمایت کنیم که تولید صادراتی دارند.
وزیر پیشنهادی اقتصاد یادآور شد: ما سرمایه گرانقدری به نام دارایی‌های دولتی داریم که ارزش آن هفت هزار هزار میلیارد تومان است. اگر قبول کنیم که فقط 20 درصد آن قابلیت نقد شوندگی دارند، می‌توانیم از آن به عنوان اهرمی برای تحرک‌بخشی به اقتصاد کشور استفاده کنیم بنابراین می‌توانیم از این امکانات برای رونق اقتصادی استفاده کنیم.

دژپسند اظهار کرد: بهبود فضای کسب و کار، بهترین اقدامی است که ما می‌توانیم انجام بدهیم. بهبود درآمدهای مالیاتی نیز اقدام دیگری است که باید انجام دهیم. در این راستا باید پایه‌های مالیاتی جدید را شناسایی و جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.
وی افزود: موضوع بعدی، امنیت سرمایه‌گذاری است؛ سرمایه‌گذاران ما باید احساس امنیت کنند و در این راستا نیازمند همکاری قوه مقننه هستیم. گمرک باید تسهیل‌کننده باشد. اگر گمرک می‌خواهد در مبارزه با قاچاق موفق عمل کند باید مکانیزه شود. در این راستا، سرعت در الکترونیک کردن گمرک باعث جلوگیری از فساد می‌شود.
دژپسند اظهار کرد: همه این برنامه‌ها در صورتی به موفقیت می‌رسد که بخش خصوصی قدرتمندی داشته باشیم؛ اگر ارز لازم را برای فعالان بخش خصوصی اختصاص دهیم، به معنای جذب سرمایه‌گذار خارجی است. اگر این چند عامل اتفاق بیفتد می‌توانیم امیدوار باشیم که از ظرفیت‌های بلااستفاده کنونی به نحو احس استفاده کنیم.
وزیر پیشنهادی اقتصاد تأکید کرد: حکمرانی خوب با شایسته‌سالاری محقق می‌شود؛ باید افرادی که بر صندلی ریاست تکیه می‌زنند دارای تحصیلات علمی باشند و مسئله خصوصی‌سازی را هم مورد توجه قرار دهیم. خصوصی‌سازی باعث می‌شود تمام اراده‌ها در جامعه به کمک اقتصاد کشور بیاید.
وی گفت: اگر می‌خواهیم برنامه‌ ششم توسعه را محقق کنیم باید اراده جدی برای بهبود فضای کسب و کار داشته باشیم. در این راستا نیازمند ارتباط وسیع با بخش واقعی اقتصاد هستیم و این ارتباط باید سیستمی، مستمر و سازمان‌یافته باشد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد در پایان عنوان کرد: با تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب می‌توانیم شاهد تحقق آرمان‌هایمان باشیم. بدیهی است اگر مورد اعتماد مجلس محترم قرار گیرد با بهره‌گیری از تجربه جنگ تحمیلی باید سعی کنیم معضلات اقتصادی را به سهولت پشت سر بگذاریم.

انتها یپام

captcha