اربعین؛ تکمیل انقلاب بزرگ عاشورا/ شور حسینی در دارالعباده
کد خبر: 3759873
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶

اربعین؛ تکمیل انقلاب بزرگ عاشورا/ شور حسینی در دارالعباده

گروه اجتماعی - روز اربعین تکمیل انقلاب بزرگ عاشوراست و به این مناسبت در نقاط مختلف استان دارالعباده و دارالعلم یزد مراسم عزای اربعین حسینی برپاست.

به گزارش ایکنا از یزد، اربعین روزی است که برافراشته شدن پرچم پیام شهادت کربلا در آن روز آغاز شد و روز بازماندگان شهداست. حالا چه در اربعین اول، خانواده امام حسین(ع) به کربلا آمده باشند و چه نیامده باشند. (گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 29/ 6/ 68).
روز اربعین تکمیل انقلاب بزرگ عاشوراست و برای این روز اعمال بسیاری از سوی معصومین(ع) مطرح شده است که از آن جمله «زیارت امام حسین علیه السلام و زیارت اربعین» مستحب است به نحوی که از امام عسکری (ع) روایت ‌شده که فرمود: علامت مؤمن پنج چیز است ، ۱- پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز خواندن، ۲- زیارت اربعین، ۳- انگشتر بر دست راست کردن، ۴- جَبین (پیشانی)را در سجده بر خاک گذاشتن و ۵- بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را بلند گفتن است.»
همچنین آدابی مثل غسل اربعین، بعد از نماز صبح 100 مرتبه (لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم)، 70 مرتبه تسبیحات اربعه، بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس 70 مرتبه استغفار، غروب اربعین 40 مرتبه لا اله الا الله، بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ( وسائل الشیعه‌ ج۱۰ ص۳۷۳) عنوان شده است.

روز اربعین؛ تکمیل انقلاب بزرگ عاشورا/شور حسینی در دارالعباده

رسم دیرینه هیئت‌های عزاداری در مسجد جامع یزد
عزاداران یزدی طبق سنتی دیرینه در شب پس از نماز مغرب و عشاء و صبح روز اربعین حسینی در قالب هیئات در مسجد جامع کبیر یزد به عزاداری می پردازند.
این برنامه با همكاري هيئت عزاداري مسجد جامع كبير يزد، دبيرخانه يزد حسينيه ايران، هيئت حاميان مسجد جامع كبير يزد و هيئات عزاداري استان در اين مسجد تاريخي برگزار خواهد شد.

روز اربعین؛ تکمیل انقلاب بزرگ عاشورا/شور حسینی در دارالعباده

شور عزای اربعين در شبكه یزد
همچنین شبکه استانی یزد در شب و روز اربعين شور عزای حسينی را در قالب برنامه «حسينيه ايران» پخش خواهد نمود که این برنامه بطور زنده عزاداری های هيات های استان يزد در اربعين حسينی را از مسجد جامع كبير يزد پخش می كند.
شبكه استانی يزد با ويژه برنامه حسينيه ايران امشب 7 آبان مصادف با شب اربعين از ساعت 20 تا 24 و روز سه شنبه 8 آبان مصادف با روز اربعين حسينی از ساعت 7:30 تا 14:30همراه با پخش زنده نماز ظهر و عصر از مسجد جامع كبير و شام اربعين از ساعت 18:30 تا 24 از حسينيه نصرآباد يزد واقع در بلوار نواب صفوی با اجرای سيد عباس امام، عزاداری هيئت ها را پخش می كند.
مراسم اربعین حسینی علاوه بر مسجد جامع در نقاط مختلف استان برگزار و مردم دارالعباده در سوگ اباعبدالله الحسین و یاران با وفایش بر سر و سینه زدند.

انتهای پیام

captcha