نقش بانوان در ارتقای قرآنی جامعه/ معارف قرآن مانع خودباختگی فرهنگی می‌شود
کد خبر: 3760834
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
یک پژوهشگر قرآن بیان کرد:

نقش بانوان در ارتقای قرآنی جامعه/ معارف قرآن مانع خودباختگی فرهنگی می‌شود

گروه اندیشه ــ یک پژوهشگر قرآن با تأکید بر اهمیت برگزاری همایش بانوان قرآن‌پژوه بیان کرد: بدون تردید بانوان یکی از ارکان اصلی جامعه در تربیت فرزندان و ارتقای سطح خانواده هستند و به همین دلیل تکریم و توجه به آن‌ها موجب ارتقای جامعه خواهد شد.

بانوان قرآن‌پژوه//3//تکریم بانوان قرآنی موجب ارتقای قرآنی جامعه است

همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه، با یک سال تأخیر، آذرماه امسال در مشهد مقدس پانزدهمین دوره آن با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» برگزار شد. طی این همایش هرساله تعدادی از بانوان در عرصه‌های مختلف قرآنی چون حفظ، قرائت، هنر و پژوهش در بخش ملی و بین‌الملل تجلیل می‌شوند؛ در همین راستا به گفت‌وگو با بهاره شعبانی، از برگزیدگان این همایش، پرداختیم؛

ایکنا: خود را معرفی کنید و بگویید که مشوّقان شما در فعالیت‌های قرآنی چه کسانی بوده‌اند؟

متولد  1361 در شهر اراک هستم و در همین شهر نیز سکونت دارم. آشنایی‌ام با قرآن و اقدام به فعالیت‌های قرآنی به سه دوره تقسیم می‌شود؛ دوره نخست دوران کودکی است که به واسطه پدر و مادرم با قرآن آشنا شدم؛ پدرم وقتی قرآن می‌خواندند، تفسیر کودکانه‌ای از سوره‌ها بیان و قصه‌های قرآنی را نیز تعریف می‌کردند. همین امر باعث شد که علاقه من به قرآن بیشتر شود؛ آن زمان هم مانند اکنون کلاس‌های تخصصی قرآن زیاد نبود و وقتی که می‌خواستیم در جلسات تخصصی شرکت کنیم، باید به منازل و حسینیه‌ها می‌رفتیم و بیشتر به کلاس‌هایی که در مساجد برگزار می‌شد می‌رفتیم.

تا دوره نوجوانی این طور سپری شد و فعالیت‌های قرآنی مدرسه نیز بسیار زیاد بود. من نیز علاقه داشتم و در مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه شرکت می‌کردم. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل قرآنی و فرهنگی داشتم، سعی می‌کردم با همکاری مسئولان مدرسه در مناسبت‌های مختلف مسابقات قرآنی را برای دانش‌آموزان برگزار کنم. همین مسئله باعث می‌شد که اشتیاقم برای مطالعه قرآن و شناخت این کتاب آسمانی بیشتر بشود. علاوه بر این اطلاعاتم را نیز افزایش دادم.

پس از این نیز از سال 90 با حمایت همسر و برادرم وارد عرصه تخصصی یادگیری قرآن، قرآن‌پژوهی و تدریس قرآن شدم. در واقع در این مرحله‌ باید انجام وظیفه می‌کردم و آموزه‌هایم را، که طی این سال‌ها آموخته بودم، انتقال می‌دادم. با توجه به دوره‌های مربیگری که در زمینه نهج‌البلاغه، آیین همسرداری و فرزنداری، آموزش نهج‌البلاغه ویژه کودکان و آموزش قرآن گذرانده بودم، سعی کردم تا با استفاده از شیوه‌های آموزشی، تربیتی و روانشناسی شروع به آموزش مفاهیم قرآنی به کودکان کنم. احساس کردم نیاز است که در این زمینه تألیفاتی نیز داشته باشم تا آموزه‌ها کامل‌تر شود؛ از همین رو شروع به تألیف تخصصی برای کودکان کردم.

ایکنا: از تألیفاتی که برای کودکان نوشته‌اید بگویید. به نظر شما آثاری که برای کودکان نوشته می‌شود چه نتایجی را در پی دارد؟

کتاب قرآنی در سه جلد برای کودکان نوشتم که شأن نوزل سوره یاسین به صورت شعر، قصه و شناخت فضائل آن است؛ کتاب آموزش مفاهیمی نهج‌البلاغه ویژه کودکان نیز شامل پندها و حکمت‌های نهج‌البلاغه است که برای رشد و شکوفایی تفکر و اخلاق کودک بسیار مؤثر است. البته کتبی نیز آماده چاپ دارم که متأسفانه به دلیل عدم تأمین هزینه‌ها به چاپ نرسیده است.

امام علی(ع) در حدیثی فرمودند که به خردسالانتان از علوم ما بیاموزید تا اینکه خداوند به وسیله علوم ما به آن‌ها سود برساند و گمراهان نتوانند عقایدشان را به آن‌ها تحمیل کنند. کودکان خیلی زود تحت تأثیر آموزش قرار می‌گیرند و خوب است که با کتاب، شعر، قصه و حتی بازی معارف اهل بیت(ع) را به آنان آموزش دهیم. رسول خدا(ص) می‌فرمایند: فرزندانتان را با محبت من و محبت خاندان من و قرآن تعلیم و تربیت کنید. این تربیت برای فرزندان مصونیت می‌آورد و دل‌های آن‌ها را که پاک است و شیفته قرآن و اهل بیت(ع) هستند، از فسادهای اخلاقی و خودباختگی در مقابل فرهنگ بیگانه بازمی‌دارد.

ایکنا: در شهر شما چقدر به پژوهشگر قرآنی اهمیت داده می‌شود؟ به نظر شما تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه چه تأثیری در قرآنی شدن جامعه بانوان دارد؟

جامعه‌ به قرآن و معارف قرآنی علاقه بسیاری زیادی دارد، اما نیازمند حمایت بیشتر از جانب مسئولان است و در مقایسه با اشتیاقی که مردم به قرآن دارند حمایت‌ها بسیار کم است. زن یا مادر پایه و ستون خانواده و شکل‌دهنده فرهنگ خانواده محسوب می‌شود و خانواده نیز مهم‌تری جزء تشکیل‌دهنده جامعه است. هنگامی که یک زن نقش تربیتی خود را به‌ درستی بتواند ایفا کند، فرزندانی که در دامان او پروش می‌یابند انسان‌های موفقی خواهند بود.

اگر بانویی در امور قرآنی فعال باشد، بدون شک فرزندان او نیز تربیت صحیحی خواهند داشت و از او الگو می‌گیرند. اگر از این بانوان تکریم شود، این امر نه‌تنها شور و اشتیاق مضاعفی در آن‌ها ایجاد می‌کند، بلکه این اشتیاق به اطرافیان آن‌ها نیز منتقل و موجب افزایش مقام و منزلت زن در اجتماع می‌شود.

این همایش با هدف معرفی، تجلیل و تکریم از بانوان قرآن‌پژوه شکل گرفته است که در هر دوره نیز از چهره‌های شاخصی که در امر پژوهش و هنر در رشته‌های قرآنی مانند قرائت و حفظ فعالیت دارند، تجلیل به عمل می‌آید و در نتیجه، این بانوان معرفی می‌شوند. شایسته است که از زحمات زیادی که برگزارکنندگان این همایش تقبل کردند تشکر کنم. پیشنهاد می‌کنم که در کنار این همایش، کارگاه‌های تخصصی آموزشی مانند شیوه‌های نوین تدریس، شیوه‌های انتقال مفاهیم، پروش کودکان با استفاده از مفاهیم قرآن و در آخر هم هر مادر یک قرآن‎‌پژوه برگزار شود.

ایکنا: تأثیر شما روی اطرافیان چگونه بوده است؟ به نظر شما وظیفه مهم ما در قبال قرآن چیست؟

انسان وقتی قرآن می‌خواند به مفاهیم آن نیز توجه می‌کند، این مفاهیم ناخودآگاه روی رفتار انسان تأثیر می‌گذارد و خانواده و جامعه نیز رفتار انسان را می‌بینند. می‌توانم در این زمینه دخترم را مثال بزنم که از کودکی وقتی که پوشش و حجابم را می‌دید، خیلی علاقه داشت که از من الگو بگیرد. وقتی که به کلاس سوم ابتدایی رسید، پیش از اینکه به سن تکلیف برسد و بدون اینکه بخواهم به او گوشزد کنم، خودش به حجاب روی آورد.

قرآن معجزه و کتاب الهی است؛ تمام مردم به این نتیجه خواهند رسید که رهنمودهای قرآن راه نجات و سعادت است، اما باید به این نکته توجه داشت که برخی از افراد با باورهای از پیش طراحی‌شده سراغ قرآن می‌روند و در واقع نمی‌خواهند از آن تأثیر بپذیرند، بلکه می‌‌خواهند قرآن را در خدمت آرای خود درآورند. یک وظیفه داریم و آن این است که این معارف ارزشمند را با استفاده از علمای دین استخراج کنیم و گسترش دهیم.

انتهای پیام

captcha