بهره‌مندی از ظرفیت‌ شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات دینی/ منبرهای مجازی داشته باشیم
کد خبر: 3761389
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳

بهره‌مندی از ظرفیت‌ شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات دینی/ منبرهای مجازی داشته باشیم

گروه اجتماعی - وقتی می‌توان از ظرفیت عظیم شبکه‌های اجتماعی در پرداختن به موضوعات بهره برد مبلغان دینی باید بیشتر و بهتر از گذشته در فضای مجازی فعال بوده و با ارتباط برقرار کردن با کاربران در جهت تبلیغ و دین‌پژوهی بکوشند.

لزوم توجه به احکام اجتماعی اسلام در رسانه‌ها

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اگر پیش از این تنها یک رسانه میان مردم اهمیت داشت امروزه صدها رسانه برای مردم حائز اهمیت است و اطلاعات و نیازهای خود را از طریق هزاران رسانه موجود دریافت می‌کنند.
اگر پیش از این منبرهای مساجد یکی از بهترین رسانه‌های سنتی در ایران به شمار می‌رفت و عموم مردم نیز بسیاری از مسائل شرعی، دینی و احکام اجتماعی اسلام را پای منبرها یاد می‌گرفتند امروز دیگر شکل رسانه‌ها تغییر کرده است و خبری از رسانه‌های سنتی به آن معنای قبلی نیست.
پیش از اینکه رسانه‌های نوین جای رسانه‌های سنتی همچون مساجد و منبرها را بگیرند کارکرد رسانه‌های سنتی بسیار چشمگیر بود و احکام اجتماعی و شرعی و دینی بسیار زیاد بود.

مقایسه رسانه‌های سنتی و جدید
علی احمدی، کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با ایکنا با مقایسه کارکرد رسانه‌های سنتی و جدید معتقد است: یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین رسانه‌های سنتی مساجد و صف نمازهای جماعت بود که به عنوان بزرگ‌ترین رسانه از آن نام برده می‌شد چرا که عموم مردم علاوه بر چند نسخه روزنامه‌ای که منتشر می‌شد با جمع شدن در مساجد از جدیدترین اخبار جامعه آگاه می‌شدند.
وی ادامه داد: اکنون با گسترش روزافزون رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی شخصی نمی‌توان انتظار داشت رسانه‌های سنتی همان کارکرد را داشته باشند بنابراین افرادی که در زمینه بیان احکام شرعی، دینی و احکام فعال هستند باید از ظرفیت فضای مجازی برای کارهای تبلیغ دینی خود بهره‌مند شوند.
احمدی با اشاره به اینکه مسئله‌گویی و ذکر مسائل شرعی در منبرها کم‌رنگ شده است، افزود: متأسفانه حتی در مساجد و منبرهایی که سخنرانان در دست دارند کمتر به بیان احکام شرعی پرداخته می‌شود و این موضوع یکی از آسیب‌ها است و اینکه گاهی اوقات فکر می‌کنند اگر در منبر احکام شرعی بیان کنند کلاس کار منبرشان افت می‌کند داشتن این نوع تفکر موجب تأسف است.
این کارشناس مسائل دینی‌ افزود: بیان احکام دینی یکی از رسالت مبلغان دینی است ولی بسته به شرایط زمانی و مکانی شرایط آن فرق می‌کند. مبلغان دینی باید با توجه به ابزارها و شرایطی که با آن مواجه هستند به بیان مسائل دینی، شرعی و اجتماعی بپردازند.

سنت مسئله‌گویی
احمدی با بیان اینکه امروز سنت مسئله‌گویی در بسیاری از جایگاه‌های سخنرانی و منبرها کم‌رنگ شده است، افزود: هر چقدر مردم از شنیدن و گفتن احکام دینی و اجتماعی اسلام دور باشند به همان نسبت در جامعه دچار شک و تردید در آرا و عقاید خود می‌شوند و بسیاری از افراد احکام شرعی و دستورات دین اسلام را کوچک و بی‌اهمیت قلمداد می‌کنند.کارشناس امور دینی تصریح کرد: در حالت کلی دستورات دینی و شرعی اسلام برای همه کاربرد دارد چرا که بخش عمده‌ای از دستورات دینی در مورد احکام شرعی نماز و روزه است که شامل همه مسلمانان است و همه باید به این احکام آشنا باشند و بخش دیگری از مسائل شرعی در مورد معاملات و برخی دیگر در حوزه مسائل اجتماعی است و به نظر می‌رسد احکام اجتماعی اسلام باید توجه بیشتری به آن صورت گیرد و از طریق رسانه‌های سنتی و جدید بیان شود و شایسته نیست در یک جامعه اسلامی واعظان، سخنرانان و تمام کسانی که تریبون و منبری در اختیار دارند از بیان احکام اجتماعی کوتاهی کنند.
وی ایام و مناسبت‌های خاص سال همچون ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)، ماه مبارک رمضان، ایام فاطمیه و ایام اعتکاف و ...را از مناسبت‌هایی دانست که می‌توان در جهت بیان احکام دینی و اجتماعی اسلام کارهای زیادی انجام داد.
کارشناس امور دینی در ادامه یکی از آسیب‌های مربوط به این حوزه را عدم توانایی مبلغان دینی در بیان احکام اجتماعی و شرعی دانست و اظهار کرد: گاهی اوقات مشاهده می‌شود فردی که عنوان مبلغ دینی را دارد بعضی موضوعات را آن طور که باید خوب توضیح نمی‌دهد یا خودش علم و سواد کافی در این زمینه ندارد بنابراین چنین افرادی نه تنها اطلاعات افراد را افزایش نمی‌دهند بلکه باعث ضربه زدن به ماهیت دین نیز می‌شوند.
احمدی با اشاره به گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: وقتی می‌توان از ظرفیت عظیم شبکه‌های اجتماعی در پرداختن به چنین موضوعاتی بهره برد مبلغان دینی باید بیشتر و بهتر از گذشته در فضای مجازی فعال بوده و با ارتباط برقرار کردن با کاربران در جهت تبلیغ و دین‌پژوهی بکوشند.

انتهای پیام

captcha