هزینه‌های صدور مجوز، سرمایه‌گذاران وقف را فراری می‌دهد
کد خبر: 3761584
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶

هزینه‌های صدور مجوز، سرمایه‌گذاران وقف را فراری می‌دهد

گروه اجتماعی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: یکی از موانع سرمایه‌گذاری بر روی موقوفات که سرمایه‌گذار بخش خصوصی را فراری می‌دهد هزینه‌های سنگین صدور مجوز از نهادهای مربوطه است.

هزینه‌های صدور مجوز سرمایه‌گذاران وقف را فراری می‌دهد

به گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام حسین زارع زاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد صبح امروز در جمع خبرنگاران استان به مناسبت دهه وقف اظهار کرد: وقف از قدیم الایام وجود داشته و بسیار مبارک است و اگر فرهنگ وقف در فضای جامعه گسترش پیدا کند بخشی از مشکلات و معضلات توسط خود مردم حل می شود.
وی ادامه داد: نهاد اوقاف و وقف مهم ترین تشکیلات است که می تواند در اداره امور جامعه به دولت کمک کند به شرطی که وضعیت به گونه ای باشد موقوفات در سطح کشور و البته استان یزد به سطح درآمدی خوبی برسند.
حمایت مسئولان باعث افزایش 10 برابری درآمد موقوفات می‌شود
حجت الاسلام زارع زاده افزود: اگر برنامه ریزی خوبی برای وقف هایی که رها شده اند یا بعضا مزاحمتی ایجاد می کنند، در حوزه سرمایه گذاری املاک وقفی صورت گیرد، نسبت به آنچه وجود دارد در چند سال درآمد موقوفات به ده برابر افزایش پیدا می کند البته حمایت مسئولان را می طلبد.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با اشاره به دهه وقف گفت: محفل قرآنی در امامزاده جعفر ع یزد، برنامه لبیک یا رسول الله در همه بقاع متبرکه، نواختن زنگ وقف در مدارس، دیدار با آیت الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، تجلیل از مقام شهدا، غبارروبی قبور شهدا در بقاع متبرکه، سخنرانی روسای ادارات در نماز جمعه شهرستان ها، نشست با جامعه نخبگان و فعالان قرآنی، جلسه تفسیرقرآن، نشست با دانشجویان و اساتید دانشده علوم قرآنی میبد، بازدید از بیمارستان موقوفه گودرز، میزگرد علمی در محل جهاددانشگاهی به میزبانی ایکنا یزد، افتتاح پروژه شهید زمانی در بلوار آیت الله طالقانی و همایش استانی یاوران وقف از جمله برنامه های این دهه است.
بهره وری اقتصادی، موتور محرک وقف
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود بهره وری اقتصادی را موتور محرک وقف دانست و گفت: تاکنون 488 سند اجاره برای موقوفات فاقد رابطه استیجاری صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه صدور 3499 سند تجدید، 1038 بازدید میدانی از رقبات بقاع از دیگر اقدامات در معاونت بهره وری اقتصادی است افزود: 26159 رقبه از رقبات موقوفات و بقاع در سامانه جامع اطلاعات تکمیل، تصحیح و تایید شد.
زارع زاده در حوزه سرمایه گذاری نیز گفت: یکی از موانع سرمایه گذاری بر روی موقوفات که سرمایه گذاری بخش خصوصی را فرااری می دهد و ما مشکل پیدا می کنیم هزینه های سنگین صدور مجوز از نهادهای مربوطه است مثلا در یک مورد در این زمینه 14 میلیارد تومان برای سرمایه گذار بخش خصوصی صادر شده بود که باعث انصراف این سرمایه گذار شد.
وی ادامه داد: امیدواریم مسئولان و نهادهای مربوطه این مساله را مورد توجه قرار دهند و تخفیفاتی قائل شوند چرا که در وقف منفعت شخصی در کار نیست و منفعت آن به اجتماع و جامعه بر می گردد.
بازسازی 51 رقبه در یزد/ تعداد بسیار کم موقوفات قرآنی
زارع زاده تعمیر و و بازسازی 51 رقبه از 38 موقوفه با اعتبار یک میلیارد تومان، اجرای 40 طرح جامع در بقاع استان با اعتبار 2 میلیارد و 300 میلیون تومان و اجرای طرح جامع امامزاده سیدجعفرمحمد ع و امامزاده عبدالله بافق رااز دیگر اقدامات برشمرد.
وی با اشاره به اینکه تعداد موقوفات قرآنی در استان کم است به نحوی که در سال جاری سه وقف جدید قرآنی ثبت شد، برگزاری چهل و یکیمن دوره مسابقات قرآن را یاد آور شد و گفت: 1400 نفر در مرحله شهرستانی شرکت کردند که 270 نفر در 21 رشته در مرحله استانی به رقابت پرداختند و در اختتامیه از 70 نفر برگزدیدگان و فعالان قرآنی استان تجلیل شد و در مرحله کشوری پنج رتبه توسط استان کسب شد.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد راه اندازی مدرسه شبانه روزی حفظ در امامزاده عبدالله بافق از چهار مدرسه شبانه روزی که در استان حمایت می شود را از دیگر اقدامات در حوزه قرآنی برشمرد.

انتهای پیام

captcha