تداوم برگزاری جشنواره «تئاتر مقاومت» در شرایط فعلی شاهکار است
کد خبر: 3761871
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
جشنواره «تئاتر مقاومت» در گام شانزدهم/1

تداوم برگزاری جشنواره «تئاتر مقاومت» در شرایط فعلی شاهکار است

گروه هنر ــ با توجه به شرایط وخیم اقتصادی حاکم بر فضای فرهنگی و هنری کشور همین مقدار که به همت مسئولان در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس شاهد برگزاری دو سالانه جشنواره «تئاتر مقاومت» هستیم باید آن را غنیمت دانست.

مهیار هزارجریبی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: در بخش صحنه‌ای شانزدهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» با نویسندگی و کارگردانی نمایش«زنان بیشه‌گل» حضور دارم؛ این نمایش روایتگر یک داستان بومی است که در آن زنان یک آبادی با رفتن مردان خود به جبهه خود تصمیم به اداره امور آبادی می‌گیرند که البته در این مسیر مشکلاتی پیش می‌آید که با مقاومت زیاد آن‌ها را حل می‌کنند.

وی گفت: من این نمایش را اساساً برای حضور در جشنواره «تئاتر مقاومت» نوشته و کارگردانی کردم؛ هرچند که این جشنواره یک بخش مرور آثار نیز داشت اما در ادامه این بخش‌ها درهم ادغام شد و لذا شاهدیم که در بخش صحنه‌ای این جشنواره آثار نمایشی تکراری نیز به چشم می‌خورند.

هزارجریبی تصریح کرد: همچنان معضل اصلی پیش روی تئاتر کشور با هر موضوع و رویکردی کمبود بودجه مورد است که «تئاتر مقاومت» نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اینکه دوستان مسئول در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تصمیم بر این گرفتند که این رویداد تئاتری به شکل دوسالانه برگزار شود مؤید این نکته است که توان لازم و کافی برای برگزاری هر ساله آن وجود ندارد.

این کارگردان تئاتر افزود: در رأس دبیرخانه جشنواره «تئاتر مقاومت» کارشناسانی کارکشته و متخصص حضور دارند که دردآشنای مقوله تئاتر انقلاب و دفاع مقدس هستند و اگر پشتکار و حمیت ایشان نبود شاید همین روال برگزاری جشنواره«تئاتر مقاومت» را نیز شاهد نبودیم و این جشنواره هم با توجه به اینکه برگزاری آن در اوضاع وخیم اقتصادی عرصه فرهنگ و هنر توجیهی نداشت همچون بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری به ویژه با موضوع ارزشی و دینی به تعطیلی کشیده می‌شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری دوسالانه تئاتر مقاومت به منظور ایجاد فرصت مناسب برای نویسندگان و کارگردانان در جهت خلق آثار نو کارساز بوده یا خیر گفت: انجام تحقیق و پژوهش، رجوع به منابع و مآخذ مکتوب و شفاهی دوران انقلاب و دفاع مقدس می‌تواند در زمینه خلق ایده‌های جذاب بسیار مؤثر باشد اما ورود به عرصه پژوهش هم نیازمند صرف بودجه و هزینه است و با شرایط فعلی چندان مثمرثمر نیست.

هزارجریبی فضای تولیدات نمایشی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس را ویژه توصیف کرد و گفت: وقتی ذائقه و سلیقه مخاطب تئاتر به سمتی متمایل شده که ترجیحشان این است که وقت خود را با نمایش‌های موسوم به نمایش‌های آزاد که در آن فضای لودگی و طنز وجود دارد، صرف کنند لذا کمتر کسی را می‌توان یافت که همچنان هم به عرصه تولید آثار ارزشی و دینی رغبت نشان دهد و هم پیگیرانه خود را مخاطب چنین آثاری فرض کند.

این کارگردان تئاتر در پایان گفت: عرصه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، عرصه‌ای پولساز و پردرآمد نیست که تصور این را داشته باشیم که می‌توان فروش آن را تضمین کرد. این عرضه نیاز به حمایت بی‌شائبه دولت و متولیان فرهنگی دارد به ویژه آنکه از آن دوران فاصله گرفته‌ایم و دیگر نسل جوان برای ساخت و تماشای اینگونه نمایشی علاقه‌ای از خود نشان نمی‌دهد؛ در نتیجه این گونه تئاتری را باید در مقاطعی همچون برگزاری جشنواره‌های تئاتری شاهد باشیم.

یادآور می‌شود، شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت 4 تا 9 آذر به دبیری امیر نصیربیگی در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha