می‌سازیمت «سرابله»؛ شعاری در نیمه راه+عکس
کد خبر: 3763337
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹

می‌سازیمت «سرابله»؛ شعاری در نیمه راه+عکس

کانون خبرنگاران نبأ ــ یک سال پرفرازونشیب از وقوع زلزله غرب استان کرمانشاه گذشت؛ همه اقشار جامعه برای کمک به زلزله‌زدگان از داخل و خارج کشور بسیج شدند، اما همچنان با ساختمان‌های نیمه‌کاره و رها شده، شاهد زندگی مردم این مناطق در چادر و کانکس‌ها هستیم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ یک سال پرفرازونشیب از وقوع زلزله غرب استان کرمانشاه گذشت، همه اقشار جامعه اعم از مسئولان، هنرمندان، ورزشکاران، گروه‌های امدادرسانی و واسطه‌های مردمی برای کمک به زلزله‌زدگان از داخل و خارج کشور بسیج شدند، اما همچنان با ساختمان‌های نیمه‌کاره و رها شده شاهد زندگی مردم این مناطق در چادر و کانکس‌ها هستیم.
گشت‌وگذار گروه‌های جهادی استان تهران در روستاهای اطراف سرپل ذهاب، روستای سلام و روستای سرابله واقعیت‌های دیگری را مقابل چشم‌های ما قرار می‌دهد؛ با واگذاری کمک‌های مالی از طریق بنیاد مسکن فقط به پیمانکاران مشخص و بلوکه ماندن کمک‌های مردم در حساب برخی از هنرمندان و ورزشکاران، باعث شده است، پروژه‌های ساخت منازل مردم طی این مدت یک ساله، پیشرفت زیادی نداشته باشد. بعضی تا مرحله اجرای فونداسیون و بعضی تا مرحله اجرای اسکلت متوقف مانده و پیمانکاران مدعی هستند بودجه‌ای که دولت در اختیار آنان قرار داده است تا همین مقدار بوده و بیشتر از این مرحله نمی‌توان کار را پیش برد.
واقعیت دیگر عدم بهره‌مندی از تخصص گروه‌های جهادی است که توسط بسیج سازندگی و بسیج دانشجویی به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند؛ در این گروه‌ها تمام تخصص‌های لازم برای ساخت‌وساز مسکن و زیرساخت‌های مناطق روستایی و شهری وجود دارد. باتوجه به اینکه این نیروها با نیت خیرخواهانه و در راه رضای خدا فعالیت می‌کنند و هیچ‌گونه حقوق و دستمزدی دریافت نمی‌کنند؛ شاید بتوان گفت، هزینه انجام پروژه‌ها را می‌توانست به یک سوم کاهش داد.
شاید اگر بنیاد مسکن همان وام‌های بلاعوض و ساخت را در اختیار گروه‌های جهادی قرار می‌داد با همان مبالغ ساختمان‌ها بنا شده و به صاحبان‌شان تحویل داده می‌شد تا مجبور نباشند این روزهای سرد و بارانی را در چادر به‌سر ببرند. چه خوب می‌شد در تدابیر دولت به پتانسیل گروه‌های جهادی توجه بیشتری می‌شد.
از دیگر مسائلی که بسیار آزاردهنده بوده، عدم تعلق کمک‌های دولتی به مستأجران این منطقه است که هیچ‌گونه تدبیری در این زمینه اندیشیده نشده است. همچنین با تورمی که در حال حاضر شاهد هستیم، هزینه مصالح ساختمان به سه برابر افزایش پیداه کرده است که این واقعیت، موجب توقف ساخت‌و‌سازها و عدم توانایی در تأمین هزینه‌ها شده است که بهتر بود از سوی دولت در این زمینه نیز تدابیری صورت می‌گرفت.
با تمام سختی‌هایی که گفته شد، علاوه بر اینها، واقعیتی درخشان و امیدوارکننده وجود دارد که یک وجه آن عزم و اراده دختران و پسران جوان و متخصصان در قالب گروه‌های جهادی برای افشاندن بذر آبادانی و سربلندی ایران اسلامی است و وجه دیگر آن برق امید چشمان کودکان و نوجوانان این خطه که تحت هر شرایطی زندگی را به جریان می‌اندازد.
هموطن! باشد که فراموش نکردن مناطق محروم و زلزله‌زده و یاری مستمر شما روشنی‌بخش افق فرداهای نونهالان، کودکان و نوجوانان این خطه از مرز و بوم ایران کهن اسلامی باشد.

مجید وفامهر
انتهای پیام

captcha