سرآغاز رسالت بر مبنای خواندن شکل گرفت/ کتاب‌خوانی زیربنای توسعه فرهنگی
کد خبر: 3765303
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹

سرآغاز رسالت بر مبنای خواندن شکل گرفت/ کتاب‌خوانی زیربنای توسعه فرهنگی

گروه فرهنگی- اهمیت کتابخوانی در اسلام به‌قدری است که معجزة پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توأم شده است.

سرآغاز رسالت بر مبنای خواندن شکل گرفت/ کتاب‌خوانی زیربنای توسعه فرهنگی

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، دین مبین اسلام و کلام‌‌الله مجید برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است.

اهمیت کتابخوانی در اسلام به‌قدری است که معجزة پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توأم شده است.

اهمیت کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه می‌نویسد، قسم یاد می‌کند.

بررسی آماری محتوای کلام ‌الله مجید نشان داد که واژة کتاب به اشکال مختلف 255 بار، واژة علم 582 بار، واژة قلم 2 بار، و واژة اقرأ 3 بار در قرآن تکرار شده است.

در نتیجه مطالعه و کتابخوانی و تحصیل علم و دانش از فرایض بسیار مؤکد در دین مبین اسلام، قرآن کریم و احادیث و گفتار بزرگان دانش است.

به همین سبب توجه به بسترسازی‌های لازم و ایجاد مراکز کتابخوانی و کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ مطالعه از راه‌های مختلف لازم و ضروری است.

سرآغاز رسالت بر مبنای خواندن شکل گرفت/ کتاب‌خوانی زیربنای توسعه فرهنگی

اهمیت دادن به کتاب یکی از راه‌های توسعه فرهنگی

حمید مرادی،معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایکنا افزود: یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به مساله کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه معجزه جاوید پیامبر(ص) کتاب قرآن است و از طرفی اسلام بیش از هر دین دیگری بر علم و بصیرت ارزش گذاشته است، یادآورشد:  اولین فرموده خداوند به پیامبر(ص) و آغاز رسالت، خواندن است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کتاب از مهمترین عوامل رشد اجتماعی است، اظهار کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی روح معرفت و فضایل اخلاقی را در جامعه گسترش می‌دهد.

مرادی با بیان اینکه عامل بدون شک ترقی و ارتقای ملت‌ها، کتاب و اهمیت به این مقوله بوده است، ادامه داد: هرچه فرهنگ کتاب خوانی در جامعه بیشتر گشترش یابد، بیشتر شاهد پیشرفت و آبادانی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: سرانه مطالع در جامعه اسلامی باید بالاتر از سایر جوامع باشد و با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن باید بیش از گذشته به بحث کتاب و کتاب خوانی اهمیت داد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه سرآغاز رسالت بر مبنای خواندن شکل گرفت، یادآورشد: کتاب‌خوانی زیربنای توسعه فرهنگی است.

انتهای پیام

captcha