ایجاد فرهنگ استفاده صحیح از تکنولوژی و فضا‌های مجازی ضروری است
کد خبر: 3765375
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱

ایجاد فرهنگ استفاده صحیح از تکنولوژی و فضا‌های مجازی ضروری است

گروه اجتماعی - معاون فضای مجازی سازمان سراج استان اردبیل گفت: مهم‌ترین ضعف جامعه در حوزه فضای مجازی این است که برخی از مطالب منتشر شده در این فضا را بدون تفکر، باور و قبول می‌کند که این خود ناشی از عدم درک صحیح حقیقت است.

ایجاد فرهنگ استفاده صحیح از تکنولوژی و فضا‌های مجازی ضروری استبه گزارش ایکنا از اردبیل، حسین اکبری، معاون فضای مجازی سازمان سراج استان اردبیل، امروز، ۲۸ آبان‌ماه در نشست دانشجویی «راهکار‌های مطالعه در فضای مجازی» که به‌همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در مرکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاددانشگاهی شعبه اردبیل برگزار شد، افزود: سواد رسانه‌ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که بر اساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و تولیدات آن را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام گرفته، جامعه آینده به سمت مذهب مجازی حرکت می‌کند و با این وجود، مذهب حقیقی و واقعی افراد در معرض خطر خواهد بود، ادامه داد: عدم وجود سیستم آموزشی، سواد رسانه‌ای و اطلاعات کافی در خصوص ابزار‌های رسانه و فهم کافی از این فضا، آسیب‌هایی را به همراه داشته و دارد که بیشترین آن مربوط به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ است.
معاون فضای مجازی سازمان سراج استان اردبیل راهکار‌های افزایش سواد رسانه‌ای را شامل ۱۰ اصل اعلام و تصریح کرد: اصل اول حاکمیت قانون در بین افراد خانواده است که باید با هم‌فکری و همکاری یکدیگر خود را ملزم به رعایت قوانینی که خود نوشته‌اند، قرار دهند و اصل دوم اصل مسئولیت‌پذیری است.
اکبری اصول مدیریت، آموزش و آگاه‌سازی، جایگزین سازی، اصل همراهی، ایمن‌سازی و سلامت روح و جسم، الگوسازی، استمرار، تدریج و اصل اقتدار همراه با صمیمیت را از اصول دیگر راهکار‌های افزایش سواد رسانه‌ای عنوان کرد.
وی افزایش اقدامات فرهنگی در راستای ایجاد فرهنگ استفاده صحیح از تکنولوژی و فضا‌های مجازی را الزامی خواند و گفت: متاسفانه فعالیت‌های فرهنگی در کشورمان کمتر مورد توجه و اهتمام قرار می‌گیرد در حالی که آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی باید مشوق افراد در بالابردن سطح فرهنگ آن‌ها باشند.
اکبری بر ضرورت برگزاری جلسات فرهنگی در محیط‌های خانوادگی نیز تأکید و اظهار کرد: اگر خانواده برگزار کننده جلسات فرهنگی مانند حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی و دیگر جلسات سرشار از ادبیات فارسی باشد، فرزندانی کتاب‌خوان را در درون خود پرورش خواهد داد.
وی مطالعه کتاب‌های «تفکر انتقادی سال دهم» و «۱۵۰ هشتگ» را برای مطالعه خانواده‌ها بویژه دانشجویان در حوزه افزایش سواد رسانه‌ای پیشنهاد کرد.
انتهای پیام

captcha