تبیین دستاوردهای حوزه علمیه خواهران بوشهر
کد خبر: 3766351
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹

تبیین دستاوردهای حوزه علمیه خواهران بوشهر

کانون خبرنگاران نبأ ــ در آیین معارفه مدیر جدید حوزه علمیه خواهران استان بوشهر دستاوردهای این مرکز آموزشی دینی تبیین شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آئین تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر با حضور طلاب و اساتید حوزوی در محل سالن اجتماعات بانک صادرات استان بوشهر روز گذشته، اول آذرماه برگزار شد.

تدریس 100 استاد خانم در حوزه علمیه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یوسف جمالی، مدیر سابق حوزه علمیه خواهران استان بوشهر در این مراسم با اشاره به اینکه مدارس علمیه خواهران در شهرهای اهرم، جم، بوشهر و دلوار تاسیس شده است و تعدادی مجوز تاسیس مدارس به زودی صادر می‌شود، اظهار کرد: رشته کلام در سطح به رشته‌های تحصیلی حوزه علمیه خواهران اضافه شده است و در حال حاضر 100 استاد خانم مشغول به تدریس هستند.

رشد 14 رتبه‌ای در حوزه پژوهشی کشور

وی با اعلام این خبر که 3 رتبه کشوری در فقه و تفسیر به این حوزه رسید، افزود: حوزه علمیه خواهران استان بوشهر در گروه ادبیات عرب حائز 5 رتبه کشوری شد و همچنین در حوزه پژوهشی، رشد 14 رتبه‌ای در شورای علمی و پژوهشی کشور بدست آوردیم.

افتخارات و اقدامات تحصیلی حوزه علمیه خواهران بوشهر

حجت‌الاسلام جمالی با اشاره به اینکه از وجود 40 استاد راهنما در حوزه علمیه خواهران بوشهر بهره‌مند هستیم، گفت: کسب مقاوم دومی در طرح بانوی کرامت، برگزاری بیش از 500 جلسه دفاعیه، ارسال 510 اثر از حوزه علمیه خواهران به جشنواره علامه بلادی و علامه حلی، برگزاری درس اخلاق با تدریس آیت‌الله صفایی بوشهری، کسب مقام اول کشوری رشته‌های «قرائت، حفظ کل، نهج‌البلاغه»، مشاوره ویژه مدارس از دیگر افتخارات و اقدامات تحصیلی حوزه علمیه خواهران استان بوشهر است.

راه‌اندازی 200 مرکز کوتاه مدت بر اساس سند چشم‌انداز 

مدیر سابق حوزه علمیه خواهران استان بوشهر در ادامه با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌های ناقص تکمیل و افتتاح شد، بیان کرد: 43 هزار متر مربع زمین در سطح استان بوشهر برای حوزه‌های علمیه خواهران جهت ساخت مدارس علمیه خریداری شده است و اکنون 90 مرکز کوتاه مدت در سطح استان بوشهر راه‌اندازی شده و چشم‌انداز ما راه‌اندازی 200 مرکز است.

امام جمعه بوشهر؛ الگوی ملی برای حوزویان و دانشگاهیان

وی با ابراز اینکه حوزه علمیه خواهران استان بوشهر در تمامی عرصه‌های انقلابی و جهادی پیشتاز هستند و این یک مدال و نگین زرین بر پیشانی این حوزه است، اظهار کرد: تمامی پیشرفتهای حوزه علمیه استان بوشهر را مدیون آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه هستیم و راهبردهای امام جمعه بوشهر یک الگوی ملی برای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور است.

فارغ‌التحصیلی 45 هزار طلبه خواهر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد واحدی، مسئول دفتر هماهنگی امور مدارس قم در این آئین با بیان اینکه شمار فارغ‌التحصیلان خواهر حوزه‌های علمیه کشور 45 هزار نفر است، اظهار کرد: برای استفاده از ظرفیت آنها در مدیریت فرهنگی و معنوی استان ها و اثرگذاری حداکثری ویژه برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به ظرفیت موجود در بین دانش آموختگان، این نیروها می‌توانند در بخش‌های مختلف فرهنگی کارایی بسیار مطلوبی داشته باشند.

حجت‌الاسلام واحدی با اشاره به اینکه در حوزه علمیه سیاست های مختلفی برای ارتقای مدارس علمیه خواهران کشور پیش‌بینی شده که یکی از آنها اجرای طرح مدرسه محوری با هدف دستیابی به مشارکت حداکثری است، گفت: در قالب این طرح مدیران استانی، معاونان و طلبه ها می توانند با همفکری خود برای ارتقای مدارس علمیه کشور تصمیم گیری کنند و موضوع دیگری که در ارتباط با حوزه علمیه خواهران مورد توجه قرار گرفته ارتقای کیفی در بخش آموزش، پژوهش و تهذیب است.

وی افزود: در ارتباط با حوزه سخت افزاری نیز در چند سال اخیر رشد خوبی در مدرسه‌های علمیه خواهران کشور حاصل شده است.

مسئول دفتر هماهنگی امور مدارس قم با اظهار اینکه تاکنون با احتساب استان بوشهر سه زن در مدیریت حوزه علمیه خواهران کشور منصوب شده است، اضافه کرد: مجمع خیران حوزه‌های علمیه خواهران استان بوشهر ظرفیت بسیاری مفیدی است و این مجمع 400 عضو دارد که با فعالیت‌های خود ظرفیت مشارکتی خوبی برای کمک به مدرسه های علمیه خواهران استان بوشهر ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام واحدی با ابراز اینکه حوزه علمیه خواهران بوشهر خط مقدم تربیت و پروش منابع انسانی حوزوی است، گفت: حوزه علمیه خواهران از برکات انقلاب و برکات ویژه مقام معظم رهبری است و در این رابطه حوزه علمیه خواهران رشد و بالندگی خودش را پیدا کرده و جای خود را در کنار حوزه علمیه برادران یافته است.

معاون ارتباطات حوزه علمیه خواهران کشور با بیان اینکه حوزه علمیه بوشهر غنی بوده و غنی تر شده است، خاطرنشان کرد: مجتهد انقلابی و عالم مبارز شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ ابوتراب عاشوری قبل از انقلاب به عنوان پرچمدار حوزه علمیه در استان بوشهر بود و اکنون نیز آیت الله صفایی بوشهری به عنوان یکی از استوانه های مرحوم آیت الله خوشوقت تهرانی در عرصه حوزه‌های علمیه کشور و استان بوشهر بوده و روشنگرانه نقش آفرینی علمی و جهادی می کند.

وی ادامه داد: آیت‌الله صفایی بوشهری در دوران جوانی در بین حوزویان قم به استاد اخلاق شهره بودند و همه مردم قم وی را به عنوان استاد اخلاق می‌شناختند و می‌شناسند و با وجود چنین اساتید وارسته، حوزه علمیه بوشهر به یک حوزه علمیه فاخر تبدیل شده است.

تحصیل 1400 نفر طلبه 11 مدرسه علمیه خواهران بوشهر

 حجت‌الاسلام واحدی به آمار 11 مدرسه علمیه خواهران با 1400 نفر طلبه و 500 نفر تحصیل کرده این مدرسه اشاره و بیان کرد: حوزه علمیه خواهران استان بوشهر نیز رشد خوبی داشته است و یکی از شاخصه های رشد به دست آیت‌الله صفایی بوشهری رقم خورده است و در این مدارس شایسته است که سطح 4 راه‌اندازی شود و نیازمند اجرای راهبردی نماینده ولی فقیه و تصیم سازی برتر هستیم.

سبک تربیتی مبتنی بر اعتقاد صحیح و عمل خالص

مسئول دفتر هماهنگی امور مدارس قم با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) با توحید و اطاعت از دستورات الهی پروردگار به اوج هستی رسید، گفت: انسان برتر از دیگران شدن نیاز به اعتقاد صحیح، عمل، عمل صالح و عمل خالص است و هر فرد باید زندگی خود را بر اساس این مسیر بیان و الگوگیری کند و تمدن شیعی به واسطه این سبک تربیتی به کمال خود رسید.

تجلیل وزیر آموزش و پرورش از حوزه علمیه بوشهر

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این مراسم، میلاد آسمانی حضرت ختمی مرتبت (ص) و امام جعفر صادق(ع) و گرامیداشت هفته بسیج و هفته وحدت را تبریک گفت و اظهار کرد: حوزه علمیه خواهران استان بوشهر هم در استان و هم در سطح ملی بسیار سرآمد و ممتاز و به عنوان الگو مطرح است و طی هفته گذشته به جهت ارتباط و همکاری ممتاز حوزه علمیه بوشهر با آموزش و پرورش از سوی تجلیل وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه کشور از رئیس شورای عالی حوزه های علمیه استان بوشهر تجلیل به عمل آمد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با ابراز اینکه حوزه‌های علمیه خواهران استان بوشهر الان در نظام کلان اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای هستند، گفت: حوزه‌های علمیه خواهران استان بوشهر در خط مقدم دفاع مقدس فرهنگی هستند و به عنوان یک خورشید پرفروغ و بی فروغ معارف اسلامی را به جامعه اسلامی و به ویژه در عرصه بانوان ارائه می کنند و این ایمان است.

وی در ادامه افزود: حوزه‌های علمیه خواهران استان بوشهر شتاب رشد کمی و کیفی آن با دیگر حوزه‌های علمیه کشور قابل مقایسه نیست و پیشرفت حوزه‌های علمیه بوشهر در کشور بر اساس پرورش نیروهای متخصص در حوزه پژوهشگری و تالیف معارف اسلامی، گسترش معارف اسلامی در حوزه دفاع و ارائه و ایجاد مقاومت معارفی در شرایط زیستی و جمعیت بانوان مشهود است.

حوزه‌های علمیه خواهران یک نظام معنوی است

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه حوزه‌های علمیه خواهران یک نظام معنوی است، عنوان کرد: سند دفاع و رشد فرهنگی استان بوشهر بر اساس نظام معنوی حوزه‌های علمیه خواهران نوشته شده است و رشد و جذب در این سند به عهده حوزه‌های علمیه گذاشته شده است و یکی از نقشهای حوزه‌های علمیه ارتباط عالی و مستمر با آموزش و پرورش است و در این راستا توانایی رشد در همه عرصه‌ها بر اساس هدایتها و ارشادات مقام معظم رهبری و اندیشه‌های این بزرگ مرد تاریخ اسلام در استان بوشهر اجرا می‌شود.

ساخت 43 هزار متر مربع مدرسه علمیه ویژه خواهران طی 6 سال اخیر

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر با بیان اینکه بوشهر یک استان حوزوی می‌شود که قدرت تاثیرگذاری آن فراملی است، اعلام کرد: قریب به 43 هزار متر مربع طی 6 سال اخیر مدرسه علمیه ویژه خواهران در استان بوشهر ساخته شده و همچنین 142 هزار متر مربع نیز در فاز دیگر به ساخت و ایجاد فضای مدرسه علمیه اختصاص داده شده است.

تالیف کتابهای حوزه علمیه در بوشهر

استاد درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان بوشهر با اشاره به اینکه خودکفایی در حوزه استادپروری یکی از رشد و جهشهای چشمگیر حوزه علمیه این استان است، افزود: از جهت کیفی برخی از کتابهای حوزه علمیه در بوشهر نوشته می‌شود و برخی از کتابها به عنوان کتاب سال حوزه انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه مایه رشد جامعه است، گفت: حوزه علمیه یعنی بر اساس عمل به آیات قرآن و حرکت بر اساس سیره معصومین (ع) است.

امام جمعه بوشهر اظهار کرد: استان بوشهر حتی در زمینه های پیشرفت عمرانی و سلامت اجتماعی جزو 5 استان نجیب کشور است چون مردم ایمانی و دینی دارد که بر اساس آموزه های اسلامی زندگی می‌کنند.

رشد حوزه علمیه؛ نگاهی استراتژیک و بنیادین فرهنگی

نویسنده کتاب «أنوَارُالولایَة» زندگی‌نامه حضرت فاطمه معصومه(س) رشد حوزه علمیه را یک نگاه استراتژیک و بنیادین فرهنگی دانست و افزود: فاطمه یوسفی، مدیریت جدید حوزه علمیه خواهران استان بوشهر به عنوان محصول و تولید حوزه علمیه خواهران هست که تصدی این کار را پذیرا شده و این یک نعمت است و همواره حوزه های علمیه استان بوشهر یک استان پیشران در بین حوزه های علمیه کشور است.

انتصاب مدیر جدید حوزه علمیه خواهران استان بوشهر

گفتنی است، در این آئین با تکریم از فعالیت‌های حجت‌الاسلام یوسف جمالی، فاطمه یوسفی به عنوان مدیر جدید حوزه علمیه خواهران استان بوشهر منصوب شد.

خبرنگار: حامد فکوری

عکاس: محمد عبیدی

captcha