مقاومت هنری نیازمند تحول با نگاه اسلامی و ایرانی است
کد خبر: 3766399
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
آیت‌الله صفایی بوشهری:

مقاومت هنری نیازمند تحول با نگاه اسلامی و ایرانی است

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام جمعه بوشهر با بیان اینکه آفرینش تولیدات هنری باید قدرت تاثیرگذاری هنری بالایی داشته باشد، اظهار کرد: مقاومت هنری نیازمند تحول هنری با نگاه اسلامی و ایرانی است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، شامگاه پنجشنبه 1 آذر ۹۷ آئین تجلیل از هنرمندان بسیجی از سوی سازمان بسیج هنرمندان سپاه امام صادق(ع) بوشهر در محل سالن اجتماعات 22 بهمن منطقه 1 کوی جانبازان مرکز استان برگزار شد.

دین اسلام در فرایندهای اجتماعی

سردار علی رزمجو، عضو شورای فرهنگ عمومی و فرمانده سپاه امام صادق(ع) در این مراسم با تاکید بر اینکه حضور دین اسلام در فرایندهای اجتماعی یکی از شاخصه‌های انقلابی است، اظهار کرد: همراه سازی هنر با کرامت و اخلاق انسانی می‌تواند در حیات اسلامی اثر بخش واقع شود.

وی افزود: فرهنگ تولید هنر یک فرهنگ ریشه‌دار و اسلامی است که نشاط و بالندگی را ارزانی می‌دهد.

فرمانده سپاه امام صادق(ع) بیان کرد: تبدیل هنر به فرهنگ عمومی موجب ظهور شاخصه‌های انقلابی برای رسیدن به اهداف انقلابی جامعه می‌شود و می‌تواند فرهنگ و هنر متعالی خود را در جامعه عملیاتی کند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این آئین تجلیل، میلاد آسمانی حضرت ختمی مرتبت(ص) و امام جعفر صادق(ع) و هفته گرامیداشت هفته بسیج و هفته وحدت را تبریک گفت و به بررسی تحلیل جامعه شناسانه هنر در قرن کنونی پرداخت و اظهار کرد: هیچ هنرمندی نمی‌تواند یک خلق هنری داشته باشد مگر اینکه موقعیت هنری را در شرایط کنونی خود درک کند وگرنه هنر او در هندسه زمان خود نخواهد بود.

نقش آموزش مهارتهای زندگی در سلامت روانی

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با ابراز اینکه جغرافیای محصولات هنری در یک سیاست راهبردی و برنامه‌ریزی شده شاهد تولیدات خاص و آفرینش هنری به دست بشریت خواهد بود، گفت: آموزش مهارت های زندگی نقش اساسی در سلامت روانی ایفا می‌کند و البته زمانی که در یک مقطع رشدی مناسب ارائه شود نقش برجسته خواهد داشت و بدین جهت آموزش مهارتهای زندگی و هنرآموزی و مهارت های محرک را باید از سنین 7 تا 11 سالگی که بهترین دوران دریافت انواع آموزش ها است، آغاز کرد.

رهبری هالیوود در دایره مدیریت اقتصادی صهیونیست

وی با بیان اینکه هر هنر نیازمند مهندسی، ارزش و تاثیر هنری است، افزود: جغرافیای تولید هنر با سیاست راهبردی امپریالیسم هنری برای سرمایه‌گذاری در جغرافیای خاص هنر و هدف گذاری شده است که این بخش با رهبری هالیوود در دایره مدیریت اقتصادی صهیونیست است که محصولات آنها با تکنیک بالا، جذابیت روز، هدف گذاری مقطعی، تسلط بر مراکز قدرت و ثروت میلیاردها دلار ایجاد درآمد می‌کند.

وابستگی و پیوستگی؛ اهداف سیاسی و فرهنگی امپریالیسم جهانی

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه در جغرافیای هنر و رسانه این کمپانی ها تحت سیطره سیاست راهبردی جشنواره‌های صهیونیستی هستند، اشاره کرد: آثار هنری آنان به دنبال دارای قدرت بالا جذب مخاطب و پیروزی در اهداف راهبردی است و لذا جذب مخاطب و مدیریت افکار مخاطب بخشی از اهداف سیاسی و فرهنگی امپریالیسم جهانی است و دست دادن وابستگی و پیوستگی به محصولات امپریالیسم جهانی موجب نفوذ اجتماعی دشمن و آسیب رسانی به اصالت ها، رسالت ها و ارزش های ملی یک کشور با فرهنگ و متمدن می شود و در نهایت فرهنگ ملی را از دست می‌دهد و دچار تغییر واژگونی و نفوذ فرهنگ بیگانه می‌شود و این وابستگی ها و تعامل فرهنگی مشهور به تعامل فرهنگ غرب و شرق است و همیشه برد از آن جبهه حریف است.

تاثیر طلوع انقلاب اسلامی در عرصه هنر و رسانه

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر خاطرنشان کرد: اما با پیدایش انقلاب اسلامی یک تحول منبعث از اسلام به وجود آمد و طلوع انقلاب اسلامی یک دفاع مقدس رسانه ای و هنری به وجود آورد و هنر را از اسارت جهان استکبار رهانید و هنر را در خدمت هنر انقلابی قرارداد.

ضرورت نظریه‌پردازی تحولات هنری جهان

آیت‌الله صفایی بوشهری در ادامه با اظهار اینکه فلسفه هنر، منطق هنر، فناوری های هنری و تکنیک های هنری بر روی آثار داخلی جای کار دارد، عنوان کرد: بیداری هنری را باید در خط مقدم دفاع هنری به همراه ارائه آموزه های هنری و انقلابی را در قدم اول ایجاد کرد و نباید محدود به داده ها و داشته های شخصی خودمان بشویم و در این رابطه ما در هنر نیازمند تحول هستیم و اگر تحولات هنری جهانی را مدیریت و نظریه‌پردازی نکنیم؛ تحولات هنری جهان ما را مدیریت خواهند کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه سیاست هنر مستقل باید منبعث از الگوی اسلامی و ایرانی و فراتر از تهاجم هنری باشد، گفت: هنر را باید مهندسی هنر کنیم و در عرصه نقد و باز تولید باید پیشرو باشیم.

مقاومت هنری نیازمند تحول هنری با نگاه اسلامی و ایرانی

نویسنده کتاب «درآمدی بر مدیریت کارآمد اسلامی» با بیان اینکه آفرینش تولیدات هنری باید قدرت تاثیرگذاری هنری بالایی داشته باشد، اظهار کرد: مقاومت هنری نیازمند تحول هنری با نگاه اسلامی و ایرانی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با اشاره به اینکه شعر آئینی و غیر آئینی در تمامی لایه‌های اجتماعی جامعه بوشهر وجود داشته است، افزود: استان بوشهر از دیرباز یک استان فرهنگی و هنری بوده و طبیعت زیست بوم بوشهر همه را وادار می کرده که همه یک اثر هنری داشته باشند و یا هنرمند باشند.

ایجاد بانک اطلاعات سوژه‌های هنری با نگاه روز

امام جمعه بوشهر با تاکید بر اینکه تحلیل محیطی سوژه در استان بوشهر در بخش های رسوم و سنت ها، فرهنگ سبک زندگی و انجام نشده است، خواستار شد: بانک اطلاعات سوژه‌های هنری در تمامی رشته‌ها به تفکیک با نگاه روز و فوق روز در عرصه تجسمی و غیرتجسمی تولید و ایجاد کنید.

سلام؛ شعار ساختمانهای بافت میلانی بوشهر

وی ادامه داد: هر ساختمان ها که متناسب با جغرافیای زیست بوم آن منطقه طراحی و بنا شده است هر کدام شعاری دارند و وجود پنجره های زیاد در بافت ساختمان های سبک میلانی کرانه خلیج فارس بندر بوشهر دارای شاخصه های پدافند غیرعامل است و شعار ساختمان های بوشهر سلام است.

امام جمعه بوشهر عنوان کرد: آثار سید حسین صافی، هنرمند ممتاز بوشهری فوق العاده در طراز مستندات بین‌المللی و فوق روز است و محصولات هنری سید حسین صافی در بخش دیداری و شنیداری؛ دانش بنیان و منبعث از فرهنگ بوشهر است که تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد.

آیت‌الله صفایی بوشهری در پایان اظهار کرد: تجاوز سرزمینی و نفوذ استکباری موجب تغییر فرهنگ، گویشها و سبک زندگی مردم می‌شود ولی بوشهری‌ها در 4 مرحله تهاجم انگلیسی‌ها به جنوب ایران مقاومت فرهنگی و اجتماعی کردند و جنگ تحمیلی استکباری را نپذیرفتند و این یک نوع دفاع مقدس فرهنگی در برابر تهاجمات بیگانگان بوده و هست که دلاورمردی سردار شهید رئیسعلی دلواری و همرزمانش از خطه دشتی، تنگستان و دشتستان در تاریخ ایران و جهان به ثبت در اسناد رسمی رسیده است.

حامد فکوری

انتهای پیام 

captcha