آباده، شهر جهانی منبت شد
کد خبر: 3767205
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴

آباده، شهر جهانی منبت شد

گروه اجتماعی ـ مدیرکل میراث فرهنگی فارس از ثبت شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، مصیب امیری با بیان خبر فوق گفت: بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، پس از بررسی‌های انجام گرفته، شهر آباده از استان فارس به عنوان شهر جهانی منبت ثبت شد.
وی افزود: با نگرشی به پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری استان و آثار تاریخی به جای مانده از دوران های قبل، به خوبی می توان دریافت که فارس از روزگاران کهن، مهد پرورش هنرمندان و صنعتگران کارآمد و چیره دست بوده است.
امیری ادامه داد: در سال 95 گواهی‌های مختلفی نظیر گواهی ثبت نشان جغرافیایی ملی و بین‌المللی «منبت آباده» و گواهی ثبت فنون اجرای منبت آباده در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور کسب شد و در همین سال پرونده ثبت آباده به عنوان شهر ملی و جهانی منبت، به شورای راهبردی صنایع دستی کشور ارسال شد که پس از پیگیری‌های صورت گرفته، در سال 97 آباده به عنوان شهر جهانی و ملی منبت معرفی شد.
مدیر کل میراث فرهنگی فارس با اشاره به تعداد 17 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، 5 نشان زرین جشنواره فجر در رشته منبت آباده، اضافه کرد: آباده دارای 150 کارگاه منبت کاری (خانگی و تجاری) و بیش از 5 هزار نفر هنرمندان منبت کاراست.
امیری در پایان گفت: امیدواریم اینک با ثبت جهانی شهر آباده به عنوان خاستگاه هنر منبت، شاهد توسعه بیش از پیش این هنر اصیل و برداشته شدن گامی دیگر در جهت حمایت از صنایع دستی استان و شهرآباده باشیم.
بنا بر این گزارش، منبت کاری با چوب یکی از ظریف‌ترین صنایع دستی است که تلفیقی از هنر و حوصله هنرمندانی است که با مواد اولیه ارزان و ساده، محصولاتی با ارزش خلق می‌کنند، هنرمندانی که با چند قلم و اسکنه‌ای فلزی ذهنیات خود را با خطوط کوفی، نقوش اسلیمی، ختایی و گل و مرغ و ... روی چوب کنده کاری می‌کنند.
بعد از ظهور اسلام و با توجه به شیوع روحیه ساخت مراکز و مساجد اسلامی، هنرمندان ایرانی جز اولین کسانی بودند که تمامی توان و استعداد خویش را صرف تزئین مساجد کردند و به موازت هنرنمایی معماری، کاشی‌کاران و گچ‌برها منبت کاران نیز آثاری چون رحل قرآن، منبر، در و پنجره های که نشان دهنده ذوق و هنر بود را خلق کردند.
انتهای پیام

captcha