علیمحمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی، در گفتوگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر راهکارهای موفقیت در جنگ رسانهای فعلی که در فضای مجازی علیه اسلام و مبانی دینی به راه انداخته شده، گفت: از زمانهای قدیم تا به امروز هر جنگی که رخ میداد ابتدا سران دو طرف به دنبال میزان لشکر، سواران و ادوات جنگی طرف مقابلشان بودند تا بتوانند براساس این آمار و اطلاعات در جنگ پیروز شوند؛ امروز هم اگر بپذیریم که در یک جنگ رسانهای هستیم، ابتدا باید ببینیم که دشمن چه در دست دارد تا بتوانیم خود را برای مقابله و پیروزی قدرتمند در مقابل آنها آماده کنیم.
وی ادامه داد: در جنگ رسانهای باید بدانیم که دشمن چه تدارکاتی را برای جنگ آماده کرده و ما چه تدارکی برای آن دیدهایم؛ امروز روی میز تمام ۲۵ هزار پژوهشگاه و گروههای مطالعاتی که در آمریکا وجود دارد، پرونده جمهوری اسلامی ایران و به نوعی ارزشهای دینی و قرآنی ما قرار دارد؛ جالب است بدانید تعداد اسلامشناسانی که آنها تربیت کردهاند بیش از دانشجویان اسلامشناسی دانشگاههای ما در کل کشور است.
اسماعیلی افزود: آنها در بحث ارزشهای دینی به خصوص مهدویت فعالیت جدی دارند و با توجه به مطالعاتی که انجام شده، به این نتیجه رسیدهاند که مهدویت دیگر یک داستان نیست، بلکه واقعیت است که به زودی جهان شاهد این اتفاق خواهد بود. لذا از امروز خودشان را آماده این اتفاق کردهاند.
هر آیینی ایدئولوژی و فکر خود را بستهبندی و لایهبندی میکند
رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی تصریح کرد: در دنیای معاصر امروز هر آیین و مسلکی حرف، ایدئولوژی و فکر خود را بستهبندی و در قالب فیلمهای سینمایی، سریالها و تولیدات رسانهای عرضه میکند؛ در این جریان هیچ مکتبی را نمیبینید که حرف، انتقادات و نظراتش را علنی بیان کند و همه آنها موضوعات را بستهبندی رسانهای میکنند؛ حال جالب است بدانید که تا امروز بیش از ۶۰ فیلم سینمایی ساختهاند که محوریت آنها آخرالزمان است.
وی در ادامه به ایکنا گفت: جالبتر این است که در تمامی این فیلمهای سینمایی حتی یکبار هم اسمی از حضرت مهدی(عج) نمیبرند و تنها شما یک موجود فضایی، ماورایی و امثال آن را مشاهده میکنید که همراه با یک لشکر و شکل و شمایل عجیب وارد زمین میشوند و نمادهای دنیای غرب از جمله کاخ سفید و پرچم آمریکا را به نمایش میگذارند. این موجودات افسانهای وارد زمین شده و هویت و زندگی مردم را تهدید میکنند و در نهایت نجاتدهنده زندگی مردم نیروهای آمریکایی هستند که با تمام خطر آنها را شکست میدهند و به دنیا نشان میدهند خطراتی که دنیا را تهدید میکرد رفع کردیم.
اسماعیلی اضافه کرد: آنها در پس فیلمها این منظور و مضمون را بیان میکنند که اگر امروز تجهیزات و سلاحهایی را جمعآوری میکنند و صنایع نظامی و تسلیحاتی آنها اولین و پرسودترین تجارت دنیا میشود، علتش این خطرات احتمالی است که باید برای برخورد با این اتفاقات آماده باشند.
رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی گفت: در این جریان که طبیعتاً یک طرف ماجرا هستیم، باید برای آن تدارک لازم را ببینیم و اگر بپذیریم که این جنگ رسانهای واقعیت دارد و شعار نیست، پس ضروری است که بنشینیم و فکر کنیم چگونه میتوانیم در آن حضور بیابیم تا پیروز شویم. راه منطقی در این جریان این است که جمعهایی از نخبگان و کارشناسان تشکیل شوند و با محوریت اسلام و ارزشهای دینی، در مقابل خطری که دین و دنیای ما را تهدید میکند راهکار و پیشنهاد ارائه دهیم.
باید راهحلهای منطقی و مناسب را طراحی کنیم
وی با بیان اینکه باید در این مسیر گفتوگو کنیم و راهحلهای منطقی و مناسب را طراحی کنیم، اظهار کرد: وقتی از مقابل در آهنگری عبور میکنیم قطعات گداخته شده آهن را میبینیم که روی سندان رفته و آن قدر چکشکاری میشوند تا به شکل زیبا و مطلوب برسند. ناگزیر هستیم طرحها و ایدههای خودمان را چکشکاری کنیم. اگر به این حضور در اتاقهای فکر تن ندهیم بودجه و امکانات محدودی را که داریم بدون بهرهوری و کارآمدی لازم از دست خواهیم داد.
اسماعیلی ادامه داد: دنیای رسانه و تولید محتوای امروز به سمت حرفهای شدن پیش میرود و طبیعتاً همین طور که شما به بازار لوازم خانگی مراجعه میکنید و در آنجا به دنبال لوازمی میروید که امکانات و خدمات بیشتری را ارائه میکنند، رسانه هم این طور است و قطعاً تولیداتی که حرفهایتر و تکنیکیتر آماده شدهاند، خریدار بهتری دارند و با اقبال بیشتری مواجه میشوند.
قلب و روح نسل جوان از تولیداتی سیراب شده است که متعلق به ما نیست
وی بیان کرد: متأسفانه در این مسیر باید بپذیریم که قلب و روح نسل جوان از تولیداتی سیراب شده است که متعلق به ما نیست؛ حقیقت این موضوع را هم باید از معلمانی سؤال کنید که هر روز با کودکان سروکار دارند و از آنها میتوانیم بپرسیم که فرزندان ما تا چه حد مبانی اعتقادی محکم و قوی دارند. به نظر میرسد که فضا مقداری ناراحتکننده است و این نگرانی را هم باید بپذیریم و برایش کاری بکنیم.
رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی در پایان گفت: در عین حال که ضرورت تزریق فضای امید و نشاط در جامعه احساس میشود، معتقدیم باید دقت بیشتری کنیم تا از واقعیتهای جامعه غفلت نورزیم؛ به این معنی که یکباره با نسلی مواجه نشویم که تفاوت بسیاری با آرمانهای اسلامی و انقلابی دارند، زیرا فکر را به راحتی نمیتوان تغییر داد و اگر فکر و یا اندیشهای در کودکی و نوجوانی شکل گرفت و شاخ و برگ پیدا کرد، دیگر نمیتوانیم به راحتی و صرفاً با سخنرانی و یا فیلم سینمایی آن را تغییر دهیم.
انتهای پیام