«شرح رساله صد میدان» زیر چاپ رفت
کد خبر: 3772204
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱

«شرح رساله صد میدان» زیر چاپ رفت

گروه ادب ــ کتاب «شرح رساله صد میدان» نوشته سیدعلی نادرعلی از سوی انتشارات «آیت اشراق» زیر چاپ رفت.

«شرح رساله صد میدان» زیر چاپ رفتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «شرح رساله صد میدان»، اثر نفیس خواجه عبدالله انصاری است و یکی از زیباترین رساله‌های سیر و سلوک به شمار می‌رود که احوال سالک از آغاز تا وصال، به زبانی اختصاری بیان شده است. شرح این رساله به قلم سیدعلی نادرعلی به نگارش درآمده است.
در معرفی این کتاب آمده است؛ شاید در گذر زمان، ناسخ‌های این رساله بعضی از میدان‌ها را پس و پیش کرده باشند؛ به دلیل اینکه هر سالکی می‌داند که میدان نخست، «یقظه» است و سپس «طلب» و آنگاه «توبه»، امثال این تقدم و تأخر در میدان‌های دیگر نیز مشاهده می‌شود، هر چند که هر عارف سالکی شرح حال خود در مسیر رسیدن و اتحاد با دوست را با زبان خود بیان می‌کند؛ بدین معنا که تفاوت‌ها در تعبیر است نه در اصل احوال.
شرح این رساله در راستای فهم بهتر آن بوده است، از این رو، روش کار چنین بوده که هر میدان، نخست با نقل اصل متن آغاز شده و سپس به معنای آن لغت در لغت‌نامه‌های معروف مراجعه شده است و بعد از آن، آیات قرآنی که به نظر می‌رسید به گوشه‌هایی از آن میدان اشاراتی دارد، همراه با ترجمه آن آورده شده است، عالم حدیث به دنبال برشمردن احادیث مرتبط بوده و همراه با ترجمه، به دنبال آن آیات مرتبط ذکر شده است.
بعد از آن، به کتاب‌های اخلاقی از قبیل «کیمیای سعادت» و «معراج السعادة»، مراجعه کرده و مطالبی که نزدیک‌ترین معنا به موضوع داشته‌اند، بیان کرده و مطالبی که به نظر می‌رسید در شرح میدان مؤثر است، با عنوان «نکته» آمده است.

انتهای پیام

captcha