لزوم تبدیل مراکز تحقیقاتی به مراکز بدون مرز/ فناوری؛ ابزار صدور انقلاب اسلامی
کد خبر: 3772790
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
هاشمی تصریح کرد:

لزوم تبدیل مراکز تحقیقاتی به مراکز بدون مرز/ فناوری؛ ابزار صدور انقلاب اسلامی

گروه دانشگاه - وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه انقلاب ما باید از طریق علم و فناوری صادر شود، گفت: با این حال می‌بینیم در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور رتبه اول کنکور در کنار رتبه‌های 84 هزار کنکور نشسته است. این تصمیم از سوی مجلس گرفته می‌شود، اما دود آن به چشم آینده علمی کشور می‌رود.

لزوم تبدیل مراکز تحقیقاتی به مراکز بدون مرز/ انقلاب  اسلامی با صدور فن‌آوری صادر می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آئین نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور که امروز 25 آذرماه برگزار شد، با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد رشد فناوری در جمهوری اسلامی بوده‌ایم، اظهار کرد: تولیدات علمی از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۱ و طی ۱۰ سال اخیر شتاب چشمگیری گرفت و در سال ۲۰۱۴ کیفیت مقالات رشد خوبی داشت به طوری که توانستیم رتبه اول را در تولید علم کسب کنیم.

 هاشمی ادامه داد: سهم و نقش وزارت بهداشت در پژوهش و فناوری کمتر از یک چهارم در کشور است؛ این در حالی است که از نظر شاخص علم و فناوری، وزارت بهداشت بیشترین سهم را دارد، به طوری که در ابتدای دولت هشت دانشمند در این عرصه داشتیم و این تعداد امروز به ۵۵ نفر رسیده است.

وی افزود: در حوزه ورود تحقیقات به زندگی مردم و اقتصاد کشور، حوزه پزشکی کارنامه درخشانی دارد، به طوری که هزار و ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که ۵۲ شرکت از این تعداد صادرکننده علم و فناوری هستند. تعهد به کشور و بشریت عامل این موفقیت بوده و این در حالی است که تنها سه دهم درصد از بودجه کل کشور به علم و فناوری اختصاص داده می‌شود.

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه انقلاب ما باید از طریق علم و فناوری صادر شود، گفت: با این حال می‌بینیم در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور رتبه اول کنکور در کنار رتبه‌های 84 هزار کنکور نشسته است. چه کسی این تصمیم را می‌گیرد؟ این تصمیم از سوی مجلس گرفته می‌شود، اما دود آن به چشم آینده علمی کشور می‌رود. کار‌ها باید به خود دانشگاه سپرده شود و دخالتی در آن نشود. بگذارید دانشگاه‌ها خودشان تصمیم بگیرند.

هاشمی گفت: بخش عمده‌ای از تحقیقاتی که انجام می‌دهیم به درد مردم نمی‌خورد. باید سیاست‌گذار و سیاست‌مدار موقعیت را برای دانشمندان ایجاد کنند. شایسته‌گزینی شاه کلید این فرصت‌سازی است. باید از خود بپرسیم چقدر کار‌های ما در زندگی مردم مؤثر بوده است.

وی یادآور شد: باید مراکز تحقیقاتی را به مراکز بدون مرز تبدیل کنیم و تحقیقات به متن جامعه و مردم بیاید. امیدواریم در این مسیر خروجی دانشگاه‌ها به سمتی رهنمون شود که مشکلات کمتری در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha