تصمیم‌گیری درباره حج منوط به نوع تفاهم سازمان حج و زیارت با مقامات سعودی است
کد خبر: 3773158
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
قاسمی در پاسخ به سؤال ایکنا:

تصمیم‌گیری درباره حج منوط به نوع تفاهم سازمان حج و زیارت با مقامات سعودی است

گروه سیاسی ــ سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در نشست خبری هفتگی در پاسخ به سؤال ایکنا درباره امکان برگزاری عمره مفرده در سال آینده با توجه به سفر اخیر مسئولان حج و زیارت به عربستان گفت: رئیس سازمان حج و زیارت در این مقطع زمانی، همانند سایر کشورها از جانب همتای خود در عربستان سعودی برای نشست و گفت‌وگو پیرامون حج آتی دعوت شده و باید ببینیم که در چه حوزه‌هایی تفاهم شده و چه سیاست‌هایی را باید دنبال کرد.

سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در منطقه تغییری نکرده است

به گزارش خبرنگار ایکنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح امروز، دوشنبه 26 آذرماه، در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا درباره سفر اخیر مسئولان حج و زیارت به عربستان و رایزنی‌ها درباره عمره مفرده و اینکه آیا می‌توان به برگزاری عمره مفرده در سال جاری یا سال آینده امیدوار بود؟ اظهار کرد: مسئول امور حج، سازمان حج و زیارت است و رئیس این سازمان براساس عرف قدیمی و سوابق، در این مقطع زمانی، همانند سایر کشورها از جانب همتای خود در عربستان سعودی برای نشست و گفت‌وگو پیرامون حج سال آتی دعوت شده است. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که در چه حوزه‌هایی تفاهم شده است و چه سیاست‌هایی را باید دنبال کرد.

قاسمی درباره حضور وزیر امور خارجه در قطر و شکل‌گیری دیپلماسی جدید ایران در منطقه اظهار کرد: سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران کماکان سیاست‌های قبلی و مبتنی بر سیاست‌های کلان نظام از جمله همکاری و همزیستی، رایزنی و گفت‌وگو با تمام‌ کشورهای همسایه است.

وی افزود: واقعیات منطقه و فرصت‌هایی که در منطقه وجود دارد امکان استمرار نگاه قبلی و سیاست فعلی را ایجاد می‌کند تا از این نشست‌ها و فرصت‌هایی که به وجود می‌آید بتوانیم مجدداً مواضع خود را برای افراد حاضر در این نشست‌ها بیان کنیم، دیدگاه‌های آنان را بشنویم و تحولات منطقه را مرور کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: همچنین این نشست‌ها فرصتی است تا بررسی کنیم که برای رسیدن به منطقه‌ای باثبات و عاری از خشونت چه باید بکنیم و به نظرم این سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران امروزه بیش از گذشته در برابر کشورهای منطقه خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر برای شنیدن و درک هرآنچه جمهوری اسلامی ایران براساس واقعیت‌های موجود و اصول و مبانی خود دنبال می‌کند آمادگی بیشتری وجود دارد. همچنین، نشست دوحه نشست جدیدی نبود، اما با توجه به نقشی که می‌تواند در این برهه امکان گفت‌وگو با شخصیت‌های مختلف جهانی را فراهم کند و با دعوت دکتر ظریف سفری یک‌روزه انجام شد و در حاشیه این سخنرانی فرصتی برای صحبت با سایر مقامات خارجی فراهم بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور یادآور شد: این نشست فرصتی برای رایزنی و تبادل نظر مفید و سازنده با مقامات عالی رتبه قطر بود و به نظرم دستاوردهای خوبی داشت و گامی به جلو برداشتیم و این سیاست را هم ادامه خواهیم داد. امیدواریم که واقعیت‌ها خود را در منطقه نشان دهند و در مسیر درست همکاری پیش برویم و کارهای بیشتری را انجام دهیم.

وی در مورد گمانه‌زنی‌ها مکانیسم مالی اروپا و بحث تأمین نیازهای دارویی و غذایی ایران از این طریق اظهار کرد: مدت‌هاست در این مورد صحبت می‌شود که سازوکاری برای تسهیل در مبادلات ایران با سایر کشورهای اروپایی و به عبارتی اتحادیه اروپا آماده شود که شامل حال اقلام بسیاری خواهد شد و بدون شک در این سبد کالا غذا، دارو و سایر نیازمندی‌های جمهوری اسلامی ایران جای دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این مکانیزم می‌تواند در مورد سایر کشورهای دنیا هم اعمال شود و قطعاً فقط در مورد دارو و اقلام غذایی اعمال نمی‌شود، بلکه مبادلات و همکاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و همکاری‌های صنعتی هم باید در این سازوکار جای خود را پیدا کند.

وی درباره تبادلات مالی از طریق پول ملی با برخی کشورها گفت: با توجه به سیاست‌های حاکم بر کاخ سفید و مشکلاتی که در زمینه مبادلات ارزی شکل گرفته و گاه از ارز به منزله یک سیاست برای فشار بر برخی کشورها استفاده می‌شود، کشورهایی همانند ایران، ترکیه، چین و روسیه می‌توانند مبادلات تجاری خود را با ارز ملی انجام دهند.

قاسمی درباره انصراف برخی شرکتهای دولتی از جمله چینی از همکاری با ایران یادآور شد: وزارت خارجه و بخش دیپلماسی اقتصادی آن به صورت جدی و روزمره و با توجه به برخی تهدیدها و تحریم‌هایی که وجود دارد، در کنار سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در حکم تسهیل کننده و پل واسط میان ایران و سایر کشورها نقشی را که برای آن تعریف شده، دنبال می‌کند و به نظرم با توان خوب و جدیت بسیار در حال پیگیری این موضوع است.

وی اظهار کرد: تا زمانی که اطلاع دقیقی از دولت‌های شرکت‌های همکار دریافت نکنیم، به جنگ تبلیغاتی توجه نخواهیم کرد و تفاهم با آن‌ها و دولت‌هایشان ادامه دارد. قطعاً فشار ایالات متحده بر شرکت‌های بزرگ شرق و غرب و حتی کشورهای همسایه بسیار است تا همکاری با ما را متوقف کنند. البته ما هم بیکار ننشسته و راهکارهای خود را داریم. بنابراین باید با تأمل بیشتری به اخبار توجه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتمام مدت 45 روزه معافیت عراق برای همکاری‌های اقتصادی با ایران و میزبانی بغداد از دو هیئت ایرانی و عراقی افزود: عراق همسایه خوب ما و با مرزی طولانی که حدود 1200 کیلومتر است و همچنین ارتباطات فرهنگی، تاریخی و تمدنی، یکی از شرکای خوب ماست و خواهد بود؛ ما و عراق همکاری‌های اقتصادی خوبی داریم و علاوه بر آن احتمالاً در حوزه‌های جدید دیگری هم همکاری خواهیم داشت.

وی درباره موضوع رسمی ایران درباره احتمال عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و شرق فرات اظهار کرد: هنوز که اقدام نظامی انجام نشده است و صرفاً مطالبی در خبرها منتشر شده و بنده اطلاعی از قطعیت این عملیات ندارم، اما به هر حال، مواضع ما در برابر واقعیات منطقه و سوریه همان مواضع قبلی است و هیچ کشوری در منطقه و خارج از آن نمی‌توان بدون اجازه دولت مرکزی سوریه در این کشور اقدامی را انجام دهد، بلکه هرگونه اقدام باید با خواست دولت این کشور باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تأثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر روابط ایران با کشورهای چهار به علاوه یک اظهار کرد: اینکه روابط باید دوجانبه یا با اتحادیه اروپا باشد، مباحثی قدیمی است و صاحبنظران در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از گذشته در این مورد مباحث زیادی را مطرح کرده‌اند. ما هم روابط دوجانبه با انگلستان و هم روابط با اتحادیه اروپا را حفظ کرده‌ایم و معتقدیم با خروج از این اتحادیه اتفاق مهمی در روابط ما رخ نمی‌دهد.

قاسمی با اشاره به سفر آقای جابری انصاری به سوریه و احتمال سفر وزیر امور خارجه به این کشور ادامه داد: سیاست ما به تروریسم سیاستی مشخص و اثبات‌شده است و کشورهای مختلف با آن آشنا هستند. در چند سال گذشته هم مواضع ما در برابر سوریه کاملاً مشخص بوده و سفر مقامات ما به دمشق و رایزنی‌ها ادامه داشته و ادامه خواهد داشت. فعلاً فرستاده ویژه ما در دمشق مذاکرات خود را انجام داده است و باید منتظر نشست گروه آستانه با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در ژنو و منتظر نتایج این نشست باشیم و براساس نتایج این نشست، سیاست آتی خود را در مورد سوریه دنبال کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توافق آتش‌بس در بندر حدیده یمن و موضع جمهوری اسلامی ایران درباره آن گفت: ترجیح می‌دهم از واژه‌های پیروزی و شکست در این مورد استفاده نکنم. از ابتدای تجاوز نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان به کشور مظلوم یمن مواضع ما در برابر این وضعیت کاملاً روشن بود و قبلاً طرح‌هایی پشت درهای بسته از سوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و همه تلاش ما شکل‌گیری آتش‌بس برای فراهم شدن کمک‌های انسان‌دوستانه، کمک به بیماران و نهایتاً گفت‌وگوهای یمنی و شکل‌گیری دولت فراگیربود.

وی افزود: با توجه به وخیم‌تر شدن شرایط مردم یمن در دو ماه اخیر که شاهد فاجعه‌ بشری در این کشور بودیم و قطعاً در تاریخ ثبت خواهد شد، همه تلاش ما بر این بود که متجاوزان،عملیات خود را کاهش دهند و در این راستا دیپلماسی فعالی با بسیاری از کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی وجود داشت و در چند جلسه تلاش کردیم از نفوذ آنها برای پایان دادن به این وضعیت استفاده کنیم و خوشبختانه این اتفاق افتاد و از نشست استکهلم استقبال و حمایت می‌کنیم و امیدواریم این نشست سرآغاز تحول بزرگی برای مردم یمن باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار امیدواری کرد، برخی کشورهای مدعی که تصور می‌کنند با سلاح‌های مدرن و دلار می‌توانند سرنوشت یک ملت را دگرگون کنند، از حوادث یمن عبرت بگیرند.

وی درباره نتایج احضار سفیر گرجستان به وزارت خارجه به دلیل بدرفتاری با مسافران ایرانی گفت: پس از شدت گرفتن این نوع برخوردهای نامناسب، برای ما که روابط مناسبی با گرجستان داریم مایه تعجب بود که این مسئله در مبادی ورودی این کشور رخ داد. سیاست ما در این زمینه کاملاً روشن است و هم در تهران و هم تفلیس تلاش‌های بسیاری را انجام دادیم. البته این موضوع تمام‌شده نیست و اعتراض‌ها و نکاتی را متذکر شدیم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: این رفتارها برای ما قابل قبول نیست و مقام‌های گرجستان نیز از آن اظهار تأسف کرده‌اند و ما نیز طی روزهای آینده اقدامات خود را انجام خواهیم داد و در فضای دیگری با مقام‌های این کشور صحبت خواهیم کرد و اجازه نمی‌هیم که حقوق ایرانیان به این صورت خدشه‌دار شود.

به گفته قاسمی، برخی گروه‌ها و شرکت‌های سودجو نیز از فرصت لغو روادید سوءاستفاده کرده‌اند و با دروغ و دغل وعده‌های گمراه‌کننده درباره کسب برخی مزایا در گرجستان داده‌اند که این امر در حال پیگیری است.

وی همچنین از ایرانیان خواست در صورت عدم اجبار فعلاً از سفر به گرجستان خودداری کنند و از طرفی قبل از سفر به هر کشوری، قوانین کشور هدف را مطالعه کنند.

قاسمی درباره حادثه تروریستی در بلوچستان پاکستان و دلیل احضار سفیر کشورهان به وزارت خارجه پاکستان و همچنین وضعیت مرزبانان ربوده شده ایرانی گفت: وجود برخی ناامنی‌‌ها و مشکلات در مرزهای ایران و پاکستان موضوع جدیدی نیست و در گذشته شاهد برخی اتفاقات نابهنجار همانند ربودن مرزبانان و ورود تروریست‌ها از داخل خاک پاکستان به داخل خاک کشورمان بوده‌ایم و همواره عکس‌العمل لازم را داشته‌ایم. وزیر امور خارجه هم به اسلام‌آباد سفر کردند و مذاکرات خوبی شد و راهکارهایی برای یک کار مشترک و دوسویه برای مبارزه با تروریسم انجام شد. تاکنون پنج نفر از مرزبانان آزاد شده و بقیه در اسارت هستند و در حال تلاش برای آزادی آنها هستیم.

قاسمی با بیان اینکه مرز ایران و پاکستان را مرز صلح و دوستی می‌دانیم، یادآور شد: مقام‌های دو کشور بر این امر تأکید دارند و تلاش می‌کنیم مرزها آرام‌‌‌تر بماند. البته برخی گروه‌ها و کانون‌های معاند می‌کوشند که این وضعیت را دچار خدشه کنند و دست به اقدام‌ها نابهنجاری در مرز دو کشور می‌زنند. ضمن محکومیت مجدد حادثه بلوچستان، اعلام می‌کنیم که بر وعده خود برای مساعدت با دولت پاکستان جهت مراقبت بیشتر و با دقت از مرزها هستیم. همچنین برخی همین کانون‌ها و گوره‌ها معاند اطلاعات غلطی را به اسلام‌آباد ارائه کرده‌ بودند که توضیحات لازم ارائه شده و مسئله از نظر ما پایان یافته است.

در بخش بعدی این نشست، خبرنگاری از سخنرانی یک خانم ایرانی در پارلمان کانادا و درخواست وی برای تحریم ایران سؤال پرسید که قاسمی با بیان اینکه آن نماینده پارلمان که این کار را هماهنگ کرده، برای ما شناخته شده است و با برخی گروه‌های تروریستی و مخالف ایران در تماس‌های جدی بوده، اظهار کرد: کسی که با ادعای ایران بودن، خواستار تحریم ایران و فشار بر مردم توسط آمریکا شود، نه ایرانی است و نه وجدان دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گمانه‌زنی درباره اخراج فرزندان و وابستگان مقامات ایرانی از آمریکا و سخنان بریان هوک در این ارتباط اظهار کرد: این حرف‌ها را از عناصر ضد ایرانی نباید زیاد جدی گرفت، چراکه قطعاً نمی‌توان چنین کاری انجام داد. مأموریت چنین افرادی ایجاد جنگ روانی است و قطعاً ملت ایران اراده خود را در طول تاریخ نشان داده‌ است و چنین سخنانی هم برای دامن زدن به نگرانی در داخل کشور است و نباید توجهی به این حرف‌ها کرد.

وی درباره تحولات فرانسه و موضع ایران درباره برخورد دولت فرانسه با معترضان گفت: این موضوع مسئله‌ داخلی فرانسه است و بنده به آن نمی‌پردازم، اما آنچه دیدم این بود که رفتار نیروهای نظامی فرانسه با معترضان رفتاری خشن، نسنجیده و غیرقابل قبول بود و ما قبلاً هم از دولت فرانسه خواستیم که در قبال معترضان خویشتن‌دار باشد.

سخنگوی وزات خارجه، این نکته را نیز یادآور شد که اخباری مبنی بر حضور برخی گروه‌های آنارشیستی در بین این معترضان دریافت شده که بیشتر با روش‌های آنارشیستی و تخریب شهر فعالیت می‌کنند و تأکید ما براین است که اعتراض‌ها باید مسالمت‌آمیز باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره پایان مأموریت برخی سفرا از جمله در کشورهای آلمان، فرانسه و ترکیه، با بیان اینکه در اکثر کشورهایی که لازم بود، تغییرات انجام شده است و در مورد این سه کشور و نمایندگی ایران در سازمان ملل که بر اساس اجرای قانون بازنشستگی، محل مأموریت خود را ترک کردند و به تهران برگشته‌اند، رایزنی‌های اولیه در حال انجام است و خوش بین هستیم که طی روزهای آینده بتوانیم به نتایجی در این زمینه دست پیدا کنیم. این سه کشور برای ما اهمیت زیادی دارند و در موقع لازم بعد از حصول توافقات و طی شدن پروتکل‌های معمول اطلاع رسانی در این زمینه صورت می‌گیرد.

قاسمی سؤال خبرنگاری را درباره گزارش رئیس سازمان سیا به سناتورهای آمریکایی در ارتباط با قتل خاشقجی و مواضع تند برخی اعضای سنای آمریکا علیه عربستان و بن سلمان و موضع‌گیری ترامپ که به جای پاسخ‌گویی به موضع ایران پرداخته و نیز ارزیابی وی از سیاست خاورمیانه‌ای رئیس‌جمهور آمریکا، اینگونه پاسخ داد: مگر آقای ترامپ سیاست یا سیاست خارجی دارد؟ آقای ترامپ هر بار که از تخت خود بلند می‌شود یک سیاست را اعلام می‌کند؛ سیاست‌هایی که بعضاً نسنجیده و نادانسته است و من پاسخی درباره این گونه رفتارها ندارم که وقتی از او در مورد موضوعی سؤال می‌کند، او آن قدر مدهوش و بیهوش طعم دلار و فروش سلاح است که صحبت‌هایش را البته شاید در مواردی ناخواسته به سمت دیگری سوق می‌دهد و این از ویژگی‌های هیئت حاکمه کنونی کاخ سفید است؛ سخنان وی نسنجیده و بی‌ربط است و در برگیرنده انصاف، آگاهی و منطق نیست. ترامپ بیشتر دلار و میزان سلاح‌های مرگباری که به فروش می‌رساند، برایش مهم است و جان انسان‌ها و ارزش‌های انسانی مسئله‌ای گم شده نزد وی است.

قاسمی درباره تغییر مواضع ترکیه در مقابل بشار اسد گفت: رایزنی‌های مستمری درباره مسائل سوریه با ترکیه داشته‌ایم و به نظرم امروزه واقعیت‌ها خود را نشان داده است و تصور می‌کنم نشست‌های سه‌جانبه ما از عوامل مهمی است که در تغییر مواضع کشورها از جمله ترکیه تأثیرگذار بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برگزاری جلسه شورای امنیت برای بررسی قطعنامه 2231 و اظهارات تند نماینده بریتانیا درباره برنامه موشکی ایران و اینکه آیا گفت‌وگوهایی درباره برنامه موشکی با اروپا انجام خواهد شد؟ گفت: اینها مباحث جدید و خبرسازی نیست، بلکه از گذشته هم وجود داشته است. کشورهای اروپایی معتقد به استمرار برجام بوده و در این زمینه در مقابل آمریکا هستند و تلاش می‌کنند که دستاوردهای برجام حفظ شود، اما در بسیاری مسائل دیگر و نه تنها مسائل موشکی ممکن است با بسیاری از کشورها اختلاف نظر داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه موشکی این اختلاف نظرها با کشورهای اروپایی بیشتر است که البته عمدتاً نگرانی‌های بی‌ربطی بوده و  جنگ روانی علیه ایران است. این مسئله منافاتی با قطعنامه 2231 و حتی سایر قطعنامه‌ها ندارد، بلکه یک سیاست دفاعی ملی است، چراکه ایران به دلیل منطقه‌ای که در آن قرار گرفته است نمی‌تواند با صرف هزینه‌های سنگین امنیت یا سلاح بخرد، بلکه متکی به توانمندی‌های خودمان هستیم و این راه را ادامه می‌دهیم و حق داریم که در حوزه موشکی و دفاعی و با توجه به عملکرد کشورهای اروپایی در ایام جنگ تحمیلی، به توانمندی خودمان که تهدیدی علیه هیچ کشوری هم نیست، اتکا کنیم.

قاسمی در پاسخ به پرسشی درباره عضویت رژیم صهیونیستی در FATF و تأثیر آن بر عضویت ایران گفت: این بستگی به نهادهای قانونگذار داخلی دارد که نهایتاً به چه سمت و سویی بروند. وزارت امور خارجه وظایف خود در این حوزه را انجام داده و به نظرم حضور رژیم اشغالگر قدس در این کارگروه تفاوت چندانی برای ما ندارد و موضوع مهمی هم نیست، چراکه در هر صورت این رژیم به سیاست‌های تخریبی علیه ما ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که با توجه به وعده رئیس‌جمهور برای بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی، چرا برای حذف ویزا با کشورهای همسایه اقدامی نمی‌شود؟ گفت: موضوعات سیاسی و روابط خارجی مسائلی یک‌طرفه نیستند و صرفاً به اراده ما مربوط نیست، بلکه مسائلی دوطرفه است. مذاکرات ما در حوزه کنسولی و تسهیل آمدوشدها با کشورهای همسایه وجود داشته و دارد و ادامه پیدا خواهد کرد، اما برخی از زیرساخت‌های آن در مورد برخی از کشورها باید فراهم شود.

انتهای پیام

captcha