بار کسی نبود، اما یار همگان بود
کد خبر: 3773771
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
حجت‌الاسلام ذبیحی در تبیین شخصیت حجت‌الاسلام احمدی:

بار کسی نبود، اما یار همگان بود

گروه اندیشه ــ سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاهی (سمت) ضمن پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی مرحوم حجت‌الاسلام احمدی بیان کرد: وی هرگز بار کسی نبود، اما همواره یار همگان بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ذبیحی، سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاهی (سمت)، در مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد احمدی که شب گذشته، ۲۷ آذر، در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد بیان کرد: فلاسفه ما، چه آن‌ها که از نگاه طبیعی به نفس نگاه کرده‌اند و چه آن‌ها که از منظر الهیات نفس را بررسی کرده‌اند، همه روی این مسئله اتفاق نظر دارند که نفس عزیزترین و بالاترین موجود دایره امکان است.

وی در ادامه تصریح کرد: مرحوم ملاصدرا نیز دلیل این عظمت را بیان کرده است. تا آنجا که گفته شده خداوند آدم را بر صورت خود خلق کرد، یا در بیان دیگری آمده است که نفس خلیفه خدا روی زمین است. نفس به تعبیر صدرا واسطه عالم تجرد و مادی است و بعد گفته‌اند که «النفس فی وحدت‌ها کل القوا»، یعنی نفس در وحدتش همه قوا را جمع کرده است.

سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاهی (سمت) بیان کرد: در مورد مرحوم احمدی باید به یکی از جملات امام علی (ع) اشاره کنم که بسیار فوق‌العاده است. ایشان می‌فرمایند: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَفْسِی أَوَّلَ کَرِیمَةٍ تَنْتَزِعُهَا مِنْ کَرَائِمِی وَ أَوَّلَ وَدِیعَةٍ تَرْتَجِعُهَا مِنْ وَدَائِعِ نِعَمِکَ ...». امام علی (ع) در مورد انسان مطالب زیادی دارند و نمی‌توانیم بین آن‌ها انتخاب کنیم، اما این جمله که اشاره شد در مورد نفس است، نفسی که همه کاره انسان است. فلاسفه گفته‌اند که نفس بدن، علیت بالعرض برای خلق نفس دارد، «لو لم تکن الابدان لم تخلق الانفس»، اگر ابدان نبودند انفس آفریده نمی‌شدند.

وی در ادامه افزود: اما نفس که آفریده شد، همه کاره شد و بدن در خدمت نفس درآمد، چون نفس برکات و قوایی دارد. نفس حق‌طلب، حقیقت‌جو و ظلم‌ستیز است و همه کمالات را بالقوه دارد و باید به فعلیت برسد.

بار کسی نبود، اما یار همگان بود

ذبیحی با اشاره به روایات امام علی(ع) بیان کرد: حضرت(ع) در این عبارت می‌فرماید که خدایا اگر بناست این کرامت‌ها را از من بگیری و من آدم حق‌گویی نباشم، در کنار ظالم بایستم، به ظلم کردن تشویق کنم، همراه منکر باشم و جواد نباشم اصلاً ارزشی ندارم و اولین کریمه‌ای که به من دادی نفس من است.

دلیل غیبت در جلسات انقلاب فرهنگی

وی با اشاره به دلیل بیان این روایت با این مراسم و شخصیت مرحوم احمدی تصریح کرد: انسانی که فاقد این کمالات است، پیکره انسان است نه یک انسان و مرحوم احمدی همه این کرامت‌ها را در حدی در خود زنده کرده بود. فرصت نیست که به کرامات و کمالات ایشان اشاره کنم، اما یک روز در آن دوران تیره که عوام‌فریبی می‌شد، ایشان در شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت نمی‌کرد. بالاترین مقام نظام از ایشان دلیل غیبت در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی را پرسید که شما چرا شرکت نمی‌کنید؟ این جمله‌ای بود که به من گفت که عرض کردم در کنار کسی که فرهنگ‌سوزی می‌کند، نمی‌توان نشست و فرهنگ‌سازی کرد.

سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاهی (سمت) بیان کرد: جاه و مقام اصلاً برای او مهم نبود و آنچه مهم بود کرامت‌های نفس بود و این‌چنین هم زندگی می‌کرد. تا آخر عمر با یک تاکسی رفت‌وآمد می‌کرد و چقدر آن حرف صداوسیما نامهربانانه بود که می‌گفت به احمدی دسترسی نداشتیم. این حرف آنها دروغ بود. در خانه‌ مرحوم احمدی به روی همه باز بود و همه‌جا یار مظلومان بود.

احمدی بار کسی نبود، اما یار همگان بود

ذبیحی مجدداً با اشاره به زندگی امام علی(ع) تصریح کرد: اما علی(ع) یاران فراوانی داشت. در جنگ صفین آن هنگامی که زیدبن‌سوهان شهید شد، امام(ع) بالای سر وی رفت و با تمام وجود این را احساس می‌کنم که گویا خطاب امام(ع) به مرحوم احمدی است که خطاب کرد که تو بار کم و یار فراوانی بودی، مرحوم احمدی بار کسی نبود اما یار همگان بود. هیچ چیزی را در این نظام جز عظمت اسلام و ایران نمی‌خواست و امیدواریم بتوانیم اندکی از آن بزرگواری نفس او را در خودمان زنده کنیم.

سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاهی (سمت) در انتهای سخنان خود بیان کرد: در اولین مصاحبه‌ای که بعد از فوت ایشان انجام دادم با گریه تمام گفتم که ای کاش به تهران نیامده بودم و احمدی را از نزدیک نمی‌دیدم. یک وقت در سمت، مشکلی داشتیم که باید تصمیمی گرفته می‌شد و من در مورد برخی از مسائل به ایشان توضیحاتی دادم، اما مرحوم دکتر احمدی زمانی که می‌خواست قضیه را که مربوط به بیت‌المال بود جویا شود می‌گفت تا صبح به خاطر این موضوع نخوابیده‌ام. ایشان انسان سلامتی بود و آیت‌الله مصطفی محقق‌داماد به درستی فرموده بود که ایشان روحانی‌ای متفاوت از همه ما بود و من هم می‌گویم که ای مردم مرحوم احمدی الگویی از روحانیت بود.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از کتاب «دکتر احمد احمدی و علوم انسانی» رونمایی شد.

بار کسی نبود، اما یار همگان بود

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

captcha