تأمین منابع پاک و سالم؛ بزرگ‌ترین چالش مسائل خیر
کد خبر: 3777746
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
رئیس مجمع کارآفرینان کشور:

تأمین منابع پاک و سالم؛ بزرگ‌ترین چالش مسائل خیر

گروه جامعه ــ رئیس مجمع کارآفرینان کشور ضمن تأکید بر اینکه بزرگترین چالش مسائل خیر تأمین منابع پاک و سالم است، کنترل ثروت به روش اهل بیت(ع) را بهترین روش نظارتی و توسعه اقتصادی در کشور دانست و گفت: باید کاری کنیم که نظام خمس، زکات و مساوات در بین مردم جاری و ساری شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین روز از دومین همایش ملی خیرماندگار با شعار «مطالعه و ارزیابی امور خیر، تمرکز بر چالش‌های نیکوکاری در ایران امروز» با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، جمعی از مدیران بنیاد خیریه آلاء و همچنین مدیران مؤسسات و مراکز امور خیریه کشور به همت بنیاد خیریه راهبری آلاء، معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور امروز سه‌شنبه، یازدهم دی‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار شد.

محمدرضا دیانی، رئیس مجمع کارآفرینان کشور، در این همایش با بیان اینکه امروز یکی از چالش‌های اساسی در نظام اسلامی ما مسائل اقتصادی است، گفت: اگر از هر دریچه‎ای به مسائل و مشکلات کشور نگاه کنیم، به مسائل و چالش‎های اقتصادی باز می‎گردیم؛ این چالش‎ها حوزه فرهنگ، تولید علم، معنویت، دینداری و برخی از مسائل ارزشی نظام را به خطر انداخته است.

وی با تأکید بر این‌که اگر چالش‌های اقتصادی کشور بر اساس یک راهبرد دینی و مکتب اهل بیت(ع)، مدیریت و با آن برخورد نشود، می‌تواند تلاش‎های چند صد ساله کشور را به چالش بکشاند، تصریح کرد: امروز کشور به بزرگترین گناهانی که قرآن کریم در حوزه اقتصادی ما را از آن منع کرده، گرفتار شده است؛ این در حالی‌است که ما ربوی‌ترین نظام اقتصادی را در جهان داریم. قرآن کریم کنز ثروت را بسیار مذمت کرده است، ولی امروز اقتصاد ما دچار این بیماری شده است.

رئیس مجمع کارآفرینان کشور، بیان کرد: متأسفانه بیماری دیگری در کشور فراگیر شده که خلق ثروت را به عنوان یک ارزش تعریف نکرده است. همین مسئله باعث شده که الگو‌های صحیح و زیبایی در حوزه خلق و تولید ثروت در کشور نداشته باشیم و نگاه ما امروز در جامعه به ثروت، افراد زالوصفت و تجزیه‌کننده حقوق مردم خلاصه شده است؛ متأسفانه هیچ الگوی جایگزینی هم برای آن نداریم.

دیانی با اشاره به چرایی عدم دیدار مقام معظم رهبری با کارآفرینان گفت: ایشان تاکنون یک جلسه رسمی با کارآفرینان نداشته‌اند و این به دلیل آلوده بودن این فضا در کشور است. بر همین اساس، اقتصاد ربوی، کنز ثروت و نبود الگو‌های ارزشی، چالش بزرگ اقتصاد کشور است.
رئیس مجمع کارآفرینان کشور در ادامه با بیان اینکه اقتصاد دولتی باعث رانت و به وجود آمدن فساد در کشور شده است، افزود: این شرایط باعث شده است که هیچ کسی جرئت حرکت نداشته باشد و باتوجه به چالش‌های دولتی که در کشور حاکم شده، خیلی از مدیران ما نتوانسته‎اند فعالیت‌های اثرگذار داشته باشند.

وی ادامه داد: چیزی که امروز ضرورت دارد، منابع برای امور خیر است و اگر این منابع را نداشته باشیم، نمی‌توانیم کار خیر را توسعه دهیم. در این زمینه بزرگترین چالش مسائل خیر تأمین منابع پاک و سالم است و اگر منابع پاک را هم برای این امر تعیین نکنیم، قطعاً هیچ کدام از این فعالیت‌ها اثرگذار نخواهد بود.

این کارآفرین با تأکید بر اینکه کارآفرینی و افراد خلاق در حوزه کار خیر باید در کشور الگوسازی شوند، گفت: کارآفرینانی که معتقد به تولید و توزیع ثروت هستند را باید در جامعه معرفی کنیم؛ البته همه این حرکت‎ها باید با رویکرد دینی و اسلامی صورت گیرد؛ چرا که ما در دین اسلام که به عنوان یک سبک کامل شناخته می‌شود، خمس، زکات و مساوات را بسیار داریم و اگر به این‌ها بپردازیم، دیگر نیاز نداریم با روش‌های نظارتی غلط کنترل ثروت کنیم.

رئیس مجمع کارآفرینان کشور با تاکید بر اینکه کنترل ثروت به روش اهل بیت(ع) بهترین روش نظارتی و توسعه اقتصادی در کشور است، گفت: باید کاری کنیم که نظام خمس، زکات و مساوات در بین مردم جاری و ساری شود. متأسفانه امروز به مسائل ارزشی توجه نمی‌شود و یکی از موضوعاتی که در این حوزه با آن دچار چالش هستیم، همین موارد است؛ لذا باید ذائقه‌ها را به سمت ضرورت‌ها و این مسائل حرکت دهیم.
در ادامه این برنامه، حسن ابوالقاسمی، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری آلاء، به بیان تجربه مکسا در حمایت خیریه از بیماران مبتلا به سرطان پرداخت و افزود: این پروژه یک مدل موفق در انجام امور خیریه با تأکید بر کار علمی در زمینه سلامت است.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های شگفت‌انگیز ما سرمایه‌های معنوی است که به صورت عمده در هیئات مذهبی نمود پیدا کرده است، حالا این سؤال مطرح است که آیا نمی‌توان این ظرفیت معنوی مردم‌نهاد را در کنترل سرطان به کار گرفت؟

محمد صالح طیب‌نیا؛ مدیر عامل بنیاد خیریه آلاء و رئیس دومین همایش خیر ماندگار گفت: نخ تسبیحی که می‌تواند تمامی آحاد جامعه را فارغ از مسائل قومی، سیاسی، جنسیت و… در کنار هم قرار دهد، مسئله امر خیر و نیکوکاری است.
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/10/11/1167263_744.jpg
 
مدیر عامل بنیاد خیریه آلاء افزود: مسئله مهم و اساسی امر خیر در جامعه امروز تولید دانش است. اکثریت تصور می‌کنند که امر خیر یعنی کمک صرفا مادی به نیازمندان و کسی که در تولید دانش نیکوکاری تلاش می‌کند، خیر نامیده نمی‌شود. در شرایط کنونی ابتدا باید نگاه خود را به امر خیر تغییر دهیم.

محمدرضا واعظ مهدوی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستائیان یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود که وی نیز در ابتدا شعار همایش مبنی بر «هر ایرانی یک نیکوکار» را ستود و آن را امری بسیار مهم دانست و تحقق روزی را آرزو کرد که در جامعه ایران اشخاص فقط به فکر خود نباشند و دغدغه دیگران را نیز داشته باشند.

این فعال حوزه خیریه چنین تلاشی در دنیای پیشرفته را با سابقه دانست و گفت: امروز در مصاحبه‌های استخدامی، مسئله انجام فعالیت‌های داوطلبانه و نیکوکاری بخشی مهمی از مسائل مورد سنجش هست.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ محور‌های اصلی دومین همایش ملی خیرماندگار شامل تقویت و ارتقای جایگاه پژوهش و نوآوری و تولید علم نافع در حوزه امر خیر و وقف؛ ایجاد فرصت تجمع و گفتگوی دست‎اندرکاران، عالمان و اندیشمندان در حوزه امر خیر و وقف؛ زمینه‎سازی استقرار نظام جامع پژوهش و نوآوری در حوزه امر خیر و وقف و شناسایی امور خیر بر زمین مانده و همچنین هدایت فعالیت‎های خیریه به امر دانش‎ بنیان است.

از دیگر اهداف دومین همایش ملی خیرماندگار شامل شناسایی پژوهشگران حوزه امور خیر، وقف و نیکوکاری و تبدیل پژوهش‌های علمی به برنامه‌های اجرایی؛ زمینه‌سازی برای مشارکت و تشکیل اجتماعات علمی؛ انتشار آثار، تولیدات علمی و مستندات پژوهشی و تسهیل دسترسی پژوهشگران به منابع علمی این حوزه عنوان شده است.

انتهای پیام
captcha