دوری از فرهنگ اصیل قرآنی؛ دلیل مشکلات جوامع اسلامی
کد خبر: 3777829
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

دوری از فرهنگ اصیل قرآنی؛ دلیل مشکلات جوامع اسلامی

گروه معارف - استاد حوزه و دانشگاه، مشکلات جوامع اسلامی را ناشی از دوری از فرهنگ اصیل قرآنی دانست و گفت: مشکلات حال حاضر جوامع اسلامی برای فاصله از فرهنگ اصیل قرآنی است و بی‌شک بازگشت به قرآن جوامع بشری را از مهلکه‌ها نجات خواهد داد.

قرآن، یکپارچه هدایت است

حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: به‌طور قطع و یقین باید دانست که قرآن، یکپارچه هدایت است فرامین و نواهی آن، داستان‌ها و تشبیهات آن همه در راستای هدایت قرار گرفته شده است، زیرا در قرآن کریم از مثل و تشبیه و تمثیل و حکایات آموزنده و زیبا بسیار بیان شده است.

وی مشکلات جوامع اسلامی را ناشی از دوری از فرهنگ اصیل قرآنی دانست و بیان کرد: مشکلات حال حاضر جوامع اسلامی برای فاصله از فرهنگ اصیل قرآنی است و بی‌شک بازگشت به قرآن جوامع بشری را از مهلکه‌ها نجات خواهد داد.

وی افزود: در هر انسانی شرایط به‌گونه‌ای فراهم آمده تا بتواند حق و کمال را شناخته و بدان گرایش یابد. بنابراین، هر انسانی در هر حالتی باشد، توانایی حرکت در مسیر فطری و عقلانی رشدی را داراست، مگر آن که خود آن ابزارها را از کار اندازد و یا ناقص کند.

وی با استناد به آیه سوم سوره انسان «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا» گفت: در این آیه می‌خوانیم: ما به حقیقت راه حق و باطل را به او نمودیم حال خواهد هدایت پذیرد و شکر این نعمت گوید و خواهد آن نعمت را کفران کند.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، ادامه داد: براساس آموزه‌های وحیانی قرآن، هر موجودی در هستی به حکم هدفمندی هستی، دارای هدایت تکوینی است که او را به سوی کمال هدایت و رهنمون می‌سازد؛ اما انسان به سبب شرایط ویژه‌اش افزون بر هدایت تکوینی و فطری از هدایت تشریعی و وحیانی نیز برخوردار است تا در این مسیر راهنمای او باشد. این هدایت وحیانی، از فضل و عنایت خاص الهی به اشرف موجودات هستی است.

استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، از روشن کردن راه سعادت توسط خداوند گفت و یادآور شد: خداوند راه سعادت و راه شقاوت را برای همه انسان‌ها معلوم و روشن کرده‌ است و با این هدایت انسان را به مقصود حقیقی می‌رساند.

وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: نابينا كسى نيست كه چشم خود را از دست داده باشد. نابينا كسى است كه بصيرت ندارد.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی‌ تأکید کرد: از نظر قرآن، راه هدایت راهی است که انسان را به کمالات خود می‌رساند و اجازه می‌دهد تا انسان خدایی شده و در مقام پروردگاری ظهور یابد و خلافت دیگر موجودات هستی را به عهده گیرد؛ زیرا همه موجودات هستی حتی فرشتگان نیز تحت تسخیر خلافت انسانی هستند که آنان این پذیرش خلافت انسان را با سجده به نمایش گذاشته‌اند.

انتهای پیام

captcha