عفو و گذشت تجلی صبر است/ تجلیل از بانیان حوزه صلح، بخشایش و رضایت
کد خبر: 3779030
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
آیت‌الله صفایی بوشهری:

عفو و گذشت تجلی صبر است/ تجلیل از بانیان حوزه صلح، بخشایش و رضایت

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام جمعه بوشهر با بیان اینکه صبر در حوزه علوم جامعه‌شناسی انسانی یکی از عوامل مهم امنیت در مجتمع‌های بشری است، گفت: عفو و گذشت یکی از آثار و تجلیات بیرونی صبر در انسان‌ها است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، 16 دی‌ماه در همایش استانی «صبر» که در سالن اجتماعات دادگستری استان بوشهر برگزار شد، با بیان اینکه صبر در حوزه معرفت دینی یکی از ویژگی شخصیتی انسان است، اظهار کرد: صبر در حوزه علوم جامعه‌شناسی انسانی یکی از عوامل مهم امنیت در مجتمع‌های بشری است.

صبر؛ آغازی تلخ اما سرانجامی شیرین

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با اشاره به اینکه صبر به معنای استقامت شخصیتی در برابر بحران‌های پرفراز‌ و نشیب است، افزود: واژه صبر از یک گیاه گرفته شده که این گیاه در ابتدای رویش تلخ اما  سرانجامش شیرین و پرثمر است؛ انسانی دارای استقامت روحی و تسلط مدیریت شخصیتی است که ویژگی صبر را دارا باشد.

وی گفت: کسی دارای پذیره صبر است که در برابر حوادث خود را مدیریت کند؛ فرد صبور دارای یک قوام شخصیتی است که تمامی تصمیماتش بر اساس برهان و آموزه‌های دینی است.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه صبر در فلسفه اخلاق به‌منظور اثبات شخصیت قوام یافته برای انسان است، ادامه داد: کسی که صبر دارد، دارای قوام شخصیتی است و کسی که صبر ندارد در رفتارهای اجتماعی دچار حرکت‌های غیر اصولی است. انسان صبور در مقام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دچار شتاب‌زدگی و تصمیمات غیر علمی نیست و با یک نگاه الهی و آموزه‌های دینی کارها و برنامه‌های خود را مدیریت می‌کند.

مؤلف کتاب «انوارالهدی(زندگی‌نامه چهارده معصوم)» با بیان اینکه صبر رأس ایمان است، گفت: کسانی که بر اساس دین و آموزه‌ها، اندیشه و تصمیم‌سازی نمی‌کنند، موج‌ها و شرایط بیرونی او را مدیریت می‌کنند. بر صبر همراه با ایمان در آموزه‌های دینی تأکید بسیار شده است و لذا در متون فاخر دینی و قرآن اشاره شده است که خداوند پاداش کسانی که صبور هستند، می‌دهد.

عفو و گذشت؛ از آثار و تجلیات بیرونی صبر

امام جمعه بوشهر عفو و گذشت را یکی از آثار و تجلیات بیرونی صبر در انسان‌ها توصیف کرد و افزود: عفو نباید باعث نهادینه شدن جرم شود و حرامی را حلال کند و حتی حلالی را حرام کند و به این جهت است که عفو در فضای اجتماعی و قوام‌یافتگی شخصیتی بر اساس صبر موجب یک قوام مهربانانه اجتماعی می‌شود.

جامعه صبور دارای بلوغ شخصیتی و اجتماعی است

استاد تفسیر دانشگاه خلیج فارس بندر بوشهر با بیان اینکه عزت، امتیاز شخصیت صاحب عفو است، اظهار کرد: عفو نشان از صبر و صبر نشان از ایمان و رشد انسان است؛ جامعه‌ای که در آن صبر و عفو دیده می‌شود، دارای بلوغ شخصیتی و اجتماعی است.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه انسان‌های صبور شخصیت خود را بر اساس دستورات خداوند، معماری کرده و محبوب خدا هستند، گفت: صبر یکی از سلوک‌هایی است که انسان محبوب خدا می‌شود و خدا او را یاری می‌کند و لذا انسان صبور صاحب عفو و عزت است.

در ادامه این همایش، علی جمادی، رئیس‌کل دادگستری استان بوشهر طی سخنانی با اشاره به اینکه نخستین همایش استانی «صبر» با هدف گسترش فرهنگ صلح، بخشش و رضایت در بوشهر اجرا و برگزار شد، گفت: در بحث جرم تلاش دستگاه قضا این است که ورود افراد را به چرخه جرم و یا تکرار چرخه جرم را نداشته باشیم.

اجرای راهکارهای مهارکننده و پیشگیرانه از جرایم در استان‌ها

وی با اشاره به هدف دستگاه قضا با همکاری شورای تأمین در استان‌ها، اجرایی کردن راهکارهای مهارکننده و پیشگیرانه از جرایم مقابله به مثل و انتقام خصوصی است، افزود: گسترش اعتماد مردم به حاکمیت و توسعه مشارکت‌های مردمی در اجرای عدالت در اصل همان اجرای عدالت اجتماعی به معنای واقعی است.

جمادی با بیان اینکه احیاء و گسترش صلح و سازش از دیگر اهداف دستگاه قضا است، اظهار کرد: عدالت ترمیمی یک موضوع جهانی است که اگر به شیوه صحیح اجرا شود، جامعه‌ای امن خواهیم داشت.

رئیس‌کل دادگستری استان بوشهر اظهار کرد: پیامبر اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) در روایتی فرمودند که در غیر واجب‌ها هیچ کاری بهتر از اصلاح بین مردم نیست و آن هم با زبان خوش و خیر. فرهنگ صلح و سازش و فرهنگ عدالت اجتماعی می‌بایست به‌عنوان یک ضرورت در جامعه احیاء و نهادینه شود.

صلح و سازش، ارزانی‌بخش آرامش به جامعه است

عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر نیز در این آئین با بیان اینکه توسعه قضایی یکی از وجوب قضایی است، اظهار کرد: توسعه قضایی موجب از بین رفتن ناآرامی‌های روانی می‌شود و صلح و سازش آرامش‌بخشی را به جامعه هدیه و ارزانی می‌کند.

وی با بیان اینکه تاب‌آوری، صبر و گذشت می‌تواند خیر و برکت را برای جامعه و خانواده به‌وجود آورد، گفت: تلاش کنیم تا اتفاقاتی را که بر صلح و امنیت جامعه تأثیرگذار است، کم کرده و نشاط و امید را در جامعه تزریق کنیم. یکی از کارهای خوب دستگاه قضا، تشکیل هیئت‌های حل اختلاف است که هدف‌شان بهره‌گیری از افراد تأثیرگذار برای صلح و سازش است.

تجلیل از بانیان حوزه صلح، بخشایش و رضایت

یادآور می‌شود: علی جمادی، رئیس‌کل دادگستری استان بوشهر و حجت‌الاسلام الله‌داد ثاتیان‌نژاد، معاون فرهنگی دادگستری کل استان بوشهر به‌طور مشترک حائز مقام یازدهم تعالی فرهنگی قوه قضائیه؛ مریم واعظی، منتخب کشوری صلح و سازش در همایش ملی صبر؛ منصور شکرالهی، رئیس دادگستری و قاضی شورای حل اختلاف شهرستان عسلویه؛ سیدماشاءالله علوی‌زاده، رئیس شعبه ششم مجتمع مرکزی شورای حل اختلاف شهرستان بوشهر؛ سعید کدخدایی، بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب و قاضی حل اختلاف شهر برازجان؛ حیدر حسین‌پور، قاضی شورای حل اختلاف بوشهر؛ علی‌اکبر نظری، رئیس حل اختلاف زندان مرکزی شهر بوشهر؛ خداکرم سالمی، رئیس شعبه دوازدهم مجتمع مرکزی حل اختلاف شهرستان بوشهر؛ سیده‌‌عذرا موسوی، عضو حل اختلاف شهرستان بوشهر؛ اسماعیل غلامی، رئیس شعبه هفتم مجتمع مرکزی حل اختلاف شهرستان بوشهر و برفی سعادتی، عضو شعبه نهم مجتمع مرکزی حل اختلاف شهرستان بوشهر در همایش استانی «صبر» و با حضور مسئولان لشکری و کشوری و ائمه جمعه شیعه و اهل سنت به‌عنوان بانیان حوزه صلح، بخشایش و رضایت تقدیر و تجلیل شدند.

حامد فکوری

عکاس: کیوان عمادی

captcha