مدارس اسلامی حوزه هنر در شیراز تأسيس شود
کد خبر: 3781928
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲

مدارس اسلامی حوزه هنر در شیراز تأسيس شود

گروه فرهنگی ـ معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی گفت: پیشنهاد ما به شیراز این است که در حوزه‌هایی از هنر که اندیشمند و ظرفیت دارد مدارس اسلامی حوزه هنر را تأسیس کند.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله حریزاوی، معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی امروز، 26 دی‌ماه در جمع هنرمندان و فرهنگوران انقلاب اسلامی سومین حرم حضرات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در ایران اسلامی گفت: پیشنهاد ما به شیراز آن است که در حوزه‌هایی از هنر که اندیشمند و ظرفیت دارد مدارس اسلامی حوزه هنر را تأسیس کند.
وی بیان كرد: بنا برآنچه در سوره یاسین خوانده‌ایم مبلغ الهی دو ویژگی دارد یکی اینکه طلب اجر نمی‌کند و دیگر اینکه خود مهتدی است.

هنرمندان انقلابی؛ مبلغان الهی
حریزاوی افزود: هنرمندان انقلابی ما نیز مبلغ الهی هستند البته روش‌هایشان فراتر از و کارگرتر از خطابه است و مشی‌شان مبانی مقام معظم رهبری است که در زمینه هنر با سایر علما متفاوت است. نگاه ایشان به موسیقی خاص است و تئاتر را منبر و حتا فراتر از آن می‌دانند.
معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در این دوره از فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی بر مردمی‌سازی امر تبلیغ توجه داریم و از منظری به این سخن که گیشه تکلیف هنر را مشخص می‌کند نیز توجه داریم.
وی گفت: این سخن حرفی جدی است اما معتقدیم باید ابتدا یاد بگیریم چگونه اثر فاخر تولید کنیم و پس از آن فرا بگیریم چگونه آثار فاخر را به اقتصاد فرهنگ و اقتصاد هنر نزدیک کنیم.

هویت انقلابی هیئت تقویت شود
حزیراوی در ادامه با اشاره به مبحث هیئت انقلابی اظهار كرد: هیئت انقلابی مختصاتی دارد البته نیازی نیست به این نام هیئت زده شود بلکه باید هویت انقلابی هیئت تقویت شود.
وی بیان كرد: هویت یک جوشش است و باید مثل چاهی که از خویش می‌جوشد هویت نیز از درون بجوشد به هر حال همانگونه که به معلم انقلابی طلبه انقلابی و حتی پاسدار انقلابی نیاز داریم به هیئت انقلابی نیز نیاز داریم.
معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: برای نیل به هر مفهومی به خصوص هیئت انقلابی به سه بحث باید توجه داشت نخست بحث هویت که متاسفانه بعضا هویت‌ها نیز کمرنگ شده است.
وی گفت: بحث دوم ماموریت و شناخت ماموریت است؛ معمولاً مجموعه‌های ما مثل هیئت‌ها هر کار خوبی را می‌خواهند انجام دهند حال آنکه شناخت ماموریت و اولویت‌ها بحثی مهم است. بحث سوم نیز مهارت است که هنر و ذوق و جوشش هنری در این بحث مدنظر قرار می‌گیرد.

اسلام ناب اسلام خواب نیست
حزیراوی افزود: محتوای تبلیغ دینی نیز مهم است و ما در این بحث به اسلام ناب به عنوان یک پدیده توجه داریم در این بحث نیز به جلد 21 صحیفه نور امام خمینی (ره) می‌توان رجوع کرد در یک کلام، اسلام ناب اسلام خواب نیست.
وی گفت: البته مقام معظم رهبری نیز در تبیین این مفهوم از عباراتی همچون اسلام ناب، اسلام انقلابی، اسلام عاشورایی و اسلامی که امام خمینی ره آورد استفاده کرده‌اند.
معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی گفت: فقه‌ها، فلسفه‌ها و اخلاق‌های مضاف راهبرد حوزه های علمیه برای هدایت هنر است. برای تبدیل هنر در مفهوم عام اعم از هنرهای هفت‌گانه یا بیشتر از ابزار به رسانای حقایق و معانی بای آن را به دین عرضه کنیم.
وی افزود: وقتی پدیده‌ای را به دین عرضه می‌کنیم دین حداقل 3 پاسخ داده یعنی فلسفه، اخلاق و فقه آن پدیده را تبیین می‌کند. سپس خود فقه نیز در 3 شاخه جواب می‌گوید یعنی فقه المسایل، فقه النظام و فقه التمدن.
حزیراوی ادامه داد: مثلا در عرصه موسیقی فقه المسایل می‌گوید این موسیقی برای تو جایز است یا نیست. فقه النظام می‌گوید ساختن این موسیقی جایز هست یا نیست.
وی یادآور شد: فقه المسایل توضیح المسایل دارد اما فقه النظام هنوز تولید نشده و مرحوم آیت‌الله شاهرودی همچون دیگر شاگردان مرحوم شهید صدر که در پی نظام مند کردن فقه هستند در پی این امر بود.
معاون آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بالاتر از دو بحث فوق، فقه التمدن است که می‌گوید حال این موسیقی که حلال است و ساخته نیز شده است آیا می‌تواند انسان را به فلاح و رستگاری برساند؟! اسلام سخنان فراوانی دارد.
انتهای پیام

captcha