«تربیت قرآنی»؛ کلیدواژه چهلمین سال پیروزی انقلاب/ برپایی 500 محفل در مساجد با همکاری بسیج
کد خبر: 3785860
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
در نشست خبری رویداد فعالان قرآنی مساجد مطرح شد؛

«تربیت قرآنی»؛ کلیدواژه چهلمین سال پیروزی انقلاب/ برپایی 500 محفل در مساجد با همکاری بسیج

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه کلیدواژه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی تربیت قرآنی است، گفت: تربیت قرآنی از مسجد آغاز می‌شود و اصالت مسجد نیز با وجود افرادی است که در آنجا تربیت می‌شوند.

تربیت قرآنی کلیدواژه چهلمین سال پیروزی انقلاب/ محورهای رسیدن به تربیت انقلابی / برگزاری 500 محفل قرآنی

به‌ گزارش خبرنگار ایکنا‌؛ نشست خبری تشریح جزئیات و رونمایی از پوستر «بزرگترین رویداد فعالان قرآنی مساجد» صبح امروز دهم بهمن‌ماه با حضور مسئولان قرآنی سازمان بسیج و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی جیحونی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین، طی سخنانی به فرارسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در چنین دورانی که مسئولان خدوم انقلاب با ولایت‌مداری انقلاب را به این مرحله رسانده‌اند، جا دارد برخی سیستم‌ها که مولود انقلاب‌اند و بعد از انقلاب شکل گرفته‌اند، گام‌های مؤثرتری بردارند.
وی در ادامه به آیه 108 سوره مبارکه «توبه» اشاره کرد و افزود: در این آیات داستان مسجد «ضرار» را مطرح می‌کند. اصالت مسجد به افرادی است که در آن تربیت می‌شوند. رویکرد سازمان بسیج مستضعفین در دوره سردار غیب‌پرور نیز تلاش برای شأن و بزرگداشت مسجد بوده است.
جیحونی تصریح کرد: قطعاً مسجد ارکانی دارد که با محوریت امام جماعت است. در این بین بسیج و ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز از دیگر ارکان هستند. اگر این دو بخش در مورد تربیت افراد هم‌افزایی کنند و افرادی را که در آیات سوره مبارکه توبه معرفی شده‌اند در مسجد تربیت کنند، یکی از اهداف انقلاب اسلامی محقق خواهد شد.
معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به گوشه‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در مورد همکاری و هم‌افزایی کانون‌های مساجد و بسیج برای انجام فعالیت‌های اثرگذار در مساجد نیز اشاره کرد و ادامه داد: یکی از نیازهای جوان نیاز به تربیت انقلابی است. جمعیت هدف بسیج و جوانان بسیجی با ایمانی که به اقتضای زمان پای کار تمام اتفاقات انقلاب اسلامی هستند نیز به این تربیت نیاز دارند.
وی با تأکید بر اینکه کلیدواژه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در تربیت قرآنی است، گفت: این تربیت قرآنی در کنار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که نتیجه می‌دهد، چراکه اگر غیر از این باشد، خروجی آن داعش خواهد بود.
جیحونی همچنین به انعقاد تفاهم‌نامه بین بسیج مستضعفین و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و افزود: امیدواریم اتفاق مبارکی که در قالب تفاهم‌نامه رقم می‌خورد، فتح‌ بابی برای دیگر اتفاقات باشد. این تفاهم‌‌نامه در قالب پنج محور به اجرا در خواهد آمد که برگزاری بیش از 500 محفل قرآنی از جمله این محورها خواهد بود.
معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه در این سازمان مسئله قرآن در معاونت تعلیم و تربیت و در دارالقرآن پیگیری می‌شود، گفت: این دارالقرآن قدمت زیادی دارد و بستر و محور فعالیت‌های ما در این عرصه نیز تربیت افراد در مساجد خواهد بود.
در ادامه این نشست خبری سعید سعادتی، معاون فرهنگی ـ هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور، نیز ابتدا به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر اشاره کرد و گفت: به کوری چشم دشمن مردم طی چهل سال جشن‌های باشکوهی را برای انقلاب برگزار کرده‌اند و هر سال بهتر از سال گذشته بوده است. امسال نیز مطمئناً تلاش‌ها در این جهت خواهد بود و بروز و ظهور این تلاش‌ها را در راهپیمایی روز 22 بهمن‌ خواهیم دید.

«تربیت قرآنی»؛ کلیدواژه چهلمین سال پیروزی انقلاب/ برپایی 500 محفل در مساجد با همکاری بسیج
وی افزود: حضور حداکثری مردم با وجود همه مشکلات در همه صحنه‌ها نکته مهمی است که حتی خود غربی‌ها نیز به آن اذعان داشته‌اند.
سعادتی در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد تفاهم‌نامه سازمان بسیج مستضعفین و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد پرداخت و افزود: مقام معظم رهبری برای بسیج دو ویژگی پیشرو بودن و پیش‌برنده بودن را برشمرده‌اند که تفاهم‌نامه منعقد شده در راستای ویژگی پیش‌برندگی بسیج است.
معاون فرهنگی ـ هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور حین صحبت‌های خود به بیان تاریخچه کوتاهی از شکل‌گیری بسیج و ستاد عالی کانون‌های مساجد پرداخت و اظهار کرد: هم بسیج و هم ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مولود انقلاب هستند که به اقتضائات زمان شکل گرفته‌اند. هر دو نهاد دارای ویژگی مردمی بودن، مسجدمحور و محله‌محور بودن هستند. تجربه ثابت کرده است که اگر به پشتوانه مردمی بازگردیم بسیاری از مسائل حل شدنی است.
وی با بیان اینکه موضوع امروز موضوعی است که برنامه زندگی بشریت است، گفت: در برخی مراکز آموزشی امروز با یکسری تربیت‌ها روبرو هستیم که بیشتر کاریکاتوری است و بر روی شکل و ظاهر کار کرده‌اند. این نوع تربیت، دو نهاد انقلابی بسیج و ستاد عالی کانون‌های مساجد تربیت انقلابی و ریشه‌ای را مد نظر قرار داده است.
سعادتی با تأکید بر اینکه در مسیر تربیت انقلابی بر سه اصل تحول فکری، معنوی و اخلاقی و تحول رفتاری تأکید شده است، گفت: پرداختن به این سه اصل شاه‌راهی است که می‌تواند ما را به تمدن نوین اسلامی برساند. باید با تلاش و هم‌افزایی شاهد آشنایی نسل سوم و چهارم انقلاب با مفاهیم قرآنی باشیم که ویژگی‌های خاص خود را دارند.

«تربیت قرآنی»؛ کلیدواژه چهلمین سال پیروزی انقلاب/ برپایی 500 محفل در مساجد با همکاری بسیج
معاون فرهنگی ـ هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور به دیدارهای مسئولان ستاد عالی کانون‌های مساجد و بسیج مستضعفین نیز اشاره کرد و گفت: در این دیدارها بر تعامل بیشتر بین دو نهاد تأکید شده است. برای تعامل بیشتر لایه‌های همدلی تشکیل و کارگروه‌هایی برای پیگیری را‌ه‌اندازی شده است. کارگروه فرهنگی و اجتماعی، کارگروه امور بانوان، کارگروه تعلیم و تربیت، کارگروه اردویی و گردشگری و کارگروه قرآنی از جمله آنهاست.
سعادتی در ادامه به برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان از طرف ستاد کانون‌های مساجد اشاره و اظهار کرد: مفتخریم که با همکاری بسیج، شاهد افزایش دوبرابری حاضران در جشنواره قرآنی مدهامتان باشیم. در سال گذشته هجده هزار نفر در این جشنواره شرکت داشتند، اما این رقم در امسال به بیش از 32 هزار نفر رسیده است.
وی در پایان صحبت‌های خود به اجرای طرح تلاوت نور در بیش از 29 هزار مسجد در سراسر کشور پرداخت و افزود: در این مساجد و طی این تفاهم‌نامه شاهد 29 هزار ‌همخوانی سوره مبارکه فجر خواهیم بود. همچنین شاهد حضور پرشور فعالان قرآنی مساجد در پویش فجر نیز خواهیم بود. با توجه به مذاکرات، به زودی تفاهم‌نامه همکاری بین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و سازمان بسیج مستضعفین، پس از تأیید در شورای سیاست‌گذاری، در اسفندماه رونمایی می‌شود تا از طریق این تفاهم‌نامه اقدامی عملی در مسیر هم‌افزایی دو نهاد برداشته شود.
در ادامه این نشست خبری از پوستر «رویداد بزرگ فعالان قرآنی مساجد» رونمایی شد و پس از آن نیز محمد ذوالفقاری، مدیر دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین کشور، به بیان توضیحاتی در مورد این طرح پرداخت.
ذوالفقاری گفت: کسانی که سوره مبارکه فجر را در این طرح حفظ می‌کنند، می‌توانند از طریق سامانه پیامکی 6600000237 ثبت‌نام کنند. این افراد باید نام، نام خانوادگی، نام شهر و نام مسجد را تا روز 22 بهمن‌ماه ارسال کنند.
وی با اشاره به اینکه انتظار داریم افراد بسیاری در این طرح حضور یابند، افزود: اگر از هر مسجد فقط 10 نفر در این طرح حضور داشته باشد، در نهایت شاهد حضور 290 هزار نفر خواهیم بود.
مدیر دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین برگزاری بیست‌وششمین دوره مسابقات قرآن بسیج و سیزدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان به همت کانون‌های مساجد را از دیگر برنامه‌های این طرح بیان و تأکید کرد: برگزاری 500 محفل قرآنی با رویکرد سوادآموزی قرآنی نیز در این طرح معین شده است. در این محافل استاد برتر قرآنی هر منطقه در مدت زمان نیم ساعت سوره مبارکه فجر را در 10 گام به قرآن‌آموزان آموزش خواهد داد.

«تربیت قرآنی»؛ کلیدواژه چهلمین سال پیروزی انقلاب/ برپایی 500 محفل در مساجد با همکاری بسیج
ذوالفقاری با تأکید بر اینکه در این طرح علاوه بر برگزاری محافل تبلیغی و ترویجی محافل آموزشی نیز اجرا می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر آموزش مفاهیم این سوره مبارکه، در برخی مساجد که قابلیت اجرای محفل ندارند نیز با محوریت امام جماعت آن مسجد روخوانی سوره فجر آموزش داده خواهد شد.
وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود قرائت سوره فجر در دهه فجر و در شب پیروزی انقلاب اسلامی به صورت همگانی را از دیگر برنامه‌هایی اجرایی طرح بزرگ‌ترین رویداد فعالان قرآنی مساجد برشمرد و افزود: در نهایت نیز فعالان قرآنی بسیج و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور زیر یک پرچم در مراسم راهپیمایی 22 بهمن حضور خواهند یافت.
مدیر دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین همچنین به برخی جوایز این طرح اشاره کرد و گفت: چهل کمک هزینه سفر به کربلا و چهل کمک هزینه سفر به مشهد مقدس از جوایز در نظر گرفته شده این طرح است. در کنار آن نیز جوایز در قالب کمک‌هزینه خرید کالای ایرانی به برگزیدگان اهدا خواهد شد.
ذوالفقاری در پایان با اشاره به اینکه زمان برگزاری مراسم اختتامیه این طرح نیز در آینده اعلام می‌شود، افزود: از دیگر برنامه‌های  این طرح می‌توان به معرفی چهل مسجد برتر و تجلیل از امام جماعت، کانون و بسیج آن مسجد اشاره کرد.

گزارش از تیمور کاکایی

انتهای پیام

captcha