ایده پردازی و خلاقیت فرهنگی در حوزه مساجد، ضرورت مهمی در عصر کنونی است
کد خبر: 3785948
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵

ایده پردازی و خلاقیت فرهنگی در حوزه مساجد، ضرورت مهمی در عصر کنونی است

مدیرسایت باشگاه ایده پردازان مسجد با اشاره به اینکه ایده پردازی و خلاقیت فرهنگی با توجه به گسترش رسانه ها و افزایش ضریب نفوذشان در زندگی مردم باید بیش از پیش انجام شود، گفت: از این طریق می توان سطح مساجد را به تراز اسلامی نزدیک کنیم.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: از زمان بنيانگذاري مساجد اسلامي توسط نبي اکرم (ص)، نه تنها به صورت شکلي مساجد متحول شده اند، بلکه از نظر فرهنگي و اجتماعي نيز در جريان دگرگوني قرار گرفته و هويتي جديد براي آنها پديد آمده است. براي آن که مساجد بتوانند جايگاه حقيقي خود را در جامعه محقق سازد، لازم است دو دسته کارکرد را به صورت همزمان تامين کنند: کارکردهاي آييني و کارکردهاي فرهنگي– اجتماعي؛ بسياري از فعاليت ها به صورت همزمان هر دو کارکرد را در بردارند، و برخی این گونه نیستند، برای معرفی فعالیت های مساجد و الگو برداری از مساجد موفق لازم است که ایده ها و  الگوهای موفق به همگان معرفی شود، تا مساجد از تجارب دیگر مساجد استفاده کنند، باشگاه ایده پردازان مسجدی، پایگاهی است که در تلاش است، الگوها و ایدههای موفق در حوزه مساجد را به اهالی مساجد معرفی کند، در همین زمینه با«محسن  مشرقی»، سردبیر باشگاه ایده پردازان مسجدی و کارشناس مدیریت رسانه در مورد ضرورت ایجاد باشگاه ایده پردازان مسجدی گفت و گویی را ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید:

آقای مشرقی امروز بسیاری از مساجد شاخص های مسجد تراز و نمونه را ندارند و با الگوهای صدر اسلام فاصله دارند، راهکار شما برای دست یابی به مساجد تراز اسلامی چیست؟

 با توجه به اینکه کسانی که  در حوزه مسجد فعالیت می کنند، دغدغه رشد و تعالی مساجد را دارند، این مساله که در مساجد چه کار نویی انجام شود و چگونه مساجد را به نمونه های صدر اسلام و سال های قبل از انقلاب برساند، یک دغدغه است، اگر فرد مسجدی، فردی خلاق باشد، به طور قطع می تواند در مسجدش اقداماتی انجام دهد که آن را متمایز از دیگر مساجد کند و موجب شود، مسجدی که در آن فعالیت می کند، از کارکرد صرف عبادی خارج و فراتر از کارکردهایی که امروز مساجد دارند، فعالیت کند.

 در طول تاریخ مساجدی که رونق داشتند، مسجد زمانه خودشان بودند و ایده های زمانه خودشان را پیاده و اجرا می کردند، ولی در حال حاضر متاسفانه مساجد ما کارکردهایشان تقلیل یافته و فقط به  اقامه نماز و بعد بسته شدن در آن معطوف شده است، در حالی که مسجد تراز اسلامی ایده هایی از جنس نظامی، فرهنگی و هسته مقاومت دارد و در همه شئون سیاسی، فرهنگی نظامی و تربیتی مسجد برنامه دارد.

برای خلاق کردن و یا به تعبیر امروز به روز کردن مساجد چه ایده ای را مناسب می دانید؟  

 ما دو راه برای خلاق کردن و یا به تعبیر امروزی ها به روز کردن مساجد داریم که کمک می کند، تا مساجد به مسجد تراز اسلامی دست یابند، یک راه این است که عده ای در یک اتاق در بسته بمانند و ایده در خلا تولید و به مساجد ارایه دهند که از نظر ما عملیاتی نیست و از فضای عمل به دور است.

 راه دوم که این است که نگاه ببینم که نمونه های موفق در کشور، استان و منطقه ما چیست؟ و آنها چه کارهایی کرده اند که جزو کارکردهای مساجد محسوب می شده است، به عنوان مثال ببینم که در کدام مسجد درنظام تربیتی اقدام موثر و موفقی صورت گرفته و چه ایده ای اجرایی شده است که به لحاظ تربیتی کارکرد خوبی داشته است و این الگوی موفق را به دیگر مساجد معرفی کنیم، تا آنها هم از آن ایده موفق  استفاده کنند و امام جماعت و فعال مسجدی ببیند که اگر آن ایده در صورتی که متناسب با مسجدش است، آن را اجرا کند و  مسجدش را در این زمینه ارتقا دهد.

 یا در صورتی که مسجدی در زمینه حلقه های صالحین برنامه و اقدامی انجام می دهد، تجربه و ایده آن مسجد الگو برداری و به دیگر مساجد منتقل شود، تا از این طریق نمونه های موفق در دیگر مساجد انجام شود.

مساجد چه نسبتی می توانند با باشگاه ایده پردازان مسجدی داشته باشند؟

 مدیریت مسجد، دانشی است که براساس آن اهالی هر مسجدی ایده هایی که در ذهنشان دارند را به منصه ظهور می رساند، تاکنون به دلیل آنکه این ایده ها ضبط نمی شده است، امکان استفاده از آنها برای دیگر مساجد و اهالی مسجد نبود، به همین جهت باشگاه ایده پردازان  مسجدی در تلاش است، این ایده ها را ثبت کند و با جمع آوری و ارایه آنها هم زمینه رقابت میان مساجد بوجود آورد و هم از ایده های ارزنده و موفق با جوایزی تقدیر به عمل آورد.

نسبت دوم مساجد با باشگاه ایده پردازان مسجدی این است که ما تلاش می کنیم که از بانک ایده ها توسط خود اهالی مساجد استفاده شود، زیرا ممکن است با خواندن این ایده ها، ایده های جدید دیگری به ذهنشان برسد.

 ضرورت ایده پردازی و خلاقیت فرهنگی در حوزه مساجد در عصر کنونی چیست؟

 وجود مسجد در هر مکانی موجب رشد مردم و تقویت باورهای دینی آنان می‌شود، به نظرم ضرورت ایده پردازی و خلاقیت فرهنگی با توجه به گسترش رسانه ها و افزایش ضریب نفوذشان در زندگی مردم باید بیش از بیش حس شود،تا مسجد تراز اسلامی را در جامعه امروزی از نزدیک احساس کنیم.

در مورد ضرورت و  باشگاه ایده پردازان مسجدی برایمان توضیح دهید؟

 باشگاه ایده پردازان مسجدی فهرستی از ایده های مسجدی را در بانک ایده های مسجدی دسته بندی کرده است، بخشی از این ایده ها شامل ایده های تربیتی،آموزشی،کودکان و نوجوانان،حلقه های صالحین، مسجد و بانوان و ایده های اردویی است، که بر اساس فراخوان هایی که در طول سالهای گذشته اعلام شده است،جمع آوری و به صورت بانک غنی توسط دست اندرکاران این باشگاه جمع آوری شده و در این سایت قرار گرفته است و بخش دیگری بر اساس ایده پژوهی است که در مناسبت ها همچون دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی  مساجد صورت می گیرد و ایده های آنها گردآوری، درسایت بارگذاری می شود، تا دیگر مساجد هم از ایده ها و اقدامات مطلع و در مساجدشان به کارگیرند.

 

در مورد خدمات و فعالیت های دو بخش دیگر(masjedkala.ir و masjed.tv)  که در سایت باشگاه ایده پردازان مسجدی توضیح بفرمایید؟

 ما در باشگاه ایده پردازان مسجدی این نیاز را احساس کردیم که خوب است از ایده ها و الگوهای خوب به صورت تصویری فیلم های تهیه شود و در سایت بارگذاری شود و دیگر از مساجد هم از این فیلم ها هم استفاده کنند، به همین جهت از مساجد خواستیم که برنامه های موفق و ارزنده و یا ایده های بکرشان را فیلم برداری کنند، تا در بخش masjed.tv  بارگذاری شود.

 در بخش مسجد کالا هم تلاش می کنیم که با برقراری ارتباط با فروشندگان امکانات،تجهیزات و لوازم مورد نیاز مساجد در بخش فرهنگی و سخت افزاری، اقلام و اجناس آنها را تبلیغ کنیم تا اهالی مسجد که به این اقلام نیاز دارند، از  طریق این سایت بتوانند مساجدشان را تجهیز کنند. بر اساس تلاش های صورت گرفته بخش مسجدکالا علاوه بر داخل کشور، به مساجد خارج کشور هم خدمات ارایه می دهد.

 

  از به کارگیری ایده های موفق در مساجد هم گزارشی جمع آوری می شود و اینکه آماری از تعداد مساجدی که از این ایده ها استفاده می کنند، دارید؟

ما به جز دریافت ایده از مساجد در فراخوان ششم جشنواره ایده های مسجدی بخشی را در سایت باشگاه ایده پردازان مسجدی بارگذاری کرده ایم که در این بخش باز خورد ایده ها را به عنوان گزارش دریافتی جمع آوری می کنیم به عنوان مثال فیلمها و یا عکس ها و بازخوردهای استفاده از ایده ها را در داخل و مساجد خارج کشور داشته ایم تا بقیه مساجد هم الگو بگیرند استفاده کنند.

انتهای پیام

captcha