می‌خواهند اینستاگرامی زندگی کنیم
کد خبر: 3786624
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
فیروزآبادی:

می‌خواهند اینستاگرامی زندگی کنیم

گروه فناوری اطلاعات _ دبیر شورای‌عالی فضای مجازی ضمن انتقاد از پدیده گمنامی و عدم هویت در فضای مجازی اظهار کرد: آن فضایی که برای آن شفافیت مطرح شده بود کدر شده و بحث‌ مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی به طور جدی در این فضا زیرسوال است و در این شرایط می‌خواهند اینستاگرامی‌زندگی کنیم‌ و تسلیم شویم که در این صورت نظام‌های اجتماعی، اقتصادی، کشاورزی ما تغییر می‌کند و از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی، شنبه ۱۳ بهمن‌ماه در همایش حکمرانی و سیاستگذاری عمومی اظهار کرد: فضای مجازی به‌طور فشرده، فضایی برآمده از ارتباطات و فراتر از ارتباط انسان‌ها رفتن و اتصال دیگر موجودیت‌هاست، این یک اکوسیستم پیچیده‌ای ایجاد کرده است که از آن به عنوان تحول دوره‌ای هم می‌توان یاد کرد. اما باید ببینیم در این بحث این فضا بر چه ارکانی سوار است؟
 
دبیر شورایعالی فضای مجازی اظهار کرد: مهمترین رکن این فضا، تکنولوژی و فناوری است و سایر فناوری‌ها علاوه بر فناوری اطلاعات در آن دخیل‌اند و همگرایی‌های نوظهور فناوری‌ها را شکل داده‌اند. رکن دوم این فضا تبدیل این فناوری‌ها به اقتصاد و صنعت و مداخله در دولت از طریق اقتصاد است. در این راستا اقتصادهای نوظهوری شکل می‌گیرد که نوع جدید از شکل حکومت را ارائه می‌کنند. رکن بعدی، رکن اجتماعی فضای مجازی است و این رکن بر تمام شئون زندگی اجتماعی انسان مداخله خواهد داشت.

وی افزود: تا به امروز هیچگاه تکنولوژی‌ها جنبه اجتماعی نداشته‌اند. اقتصاد‌های پلتفرم در نهایت یک‌ اقتصاد اجتماعی است و به این دلیل در سیاست هم با ظهور و بروز قدرت نرم مواجه‌ایم. در دوره‌ای محور حاکمیت‌ها قدرت سخت بود و امروز با قدرت نرم و شبکه‌ای مواجهیم. در آینده‌ای نه چندان دور، تحت قدرت شبکه‌های هوشمند انسانی خواهیم بود. یک مثال آن ظهور و بروز پلتفرم‌ها است. امروزه این‌ها برای ما ارزش‌آفرینی و هنجار‌آفرینی می‌کنند و گاهی با گزاره‌های ما مغایرت دارند. این امر به عنوان پدیده نویی می‌تواند حرف داشته باشد.
فضایی که برای آن شفافیت مطرح شده بود کدر شده
فیروزآبادی تصریح کرد: اگرچه در حکمرانی، مشارکت اجتماعی جامعه مدنی را مطرح می‌کنند، اما باید به تمام وجوه قدرت نرم در مباحثات و مباحث‌حاکمیتی توجه کرد. امروزه فضای مجازی در دنیا در حال پیشروی است، سرعت تحولات بسیار بالاست و بسیاری از فضا‌ها با عمری پنج‌ساله شکل می‌گیرند و از بین می‌روند. یکی از مشکلات جامعه ما این است که در این فضا مسئله هویت حل نشده است و تمام اتصالات و ارتباطات در یک گمنامی صورت می‌گیرد. آن فضایی که برای آن شفافیت مطرح شده بود کدر شده و بحث‌مسئولیت‌پذیری و بعد از آن در آینده بحث پاسخگویی به طور جدی در این فضا زیرسوال است.

وی در ادامه گفت: سیالیت هویت هم در این فضا مدنظر است. مسئله امنیت در این فضا هم مورد بعدی است و گویی به عمد در دوره‌ای حل نشده است. علت هم آن است که حکمرانی فضای مجازی در اختیار حکمرانی اینترنت در دنیا یعنی آمریکاست. ما وارد دوره جهانی‌شدن و توسعه اطلاعات‌محوری شده‌ایم و این با اشباع کالایی بازار اقتصاد جهانی همزمان شده است. برای بزرگ‌کردن بازار باید بازار‌های بزرگ‌تر خلق می‌شد و امروزه در نظام‌های سالمندی این خدمات گسترش می‌یابد.
 
عدالت، امید و سرمایه اجتماعی در نظام شبکه‌ای در معرض تحولات است
فیروزآبادی یادآور شد: شاهد این هستیم که حوزه اجتماعی هم شکل خاص خود را پیدا کرده است. عدالت، امید و سرمایه اجتماعی در نظام شبکه‌ای در معرض تحولات است و امروزه بیش از همه مشارکت اجتماعی مطرح است. بحث مشارکت در جامعه‌ای که بازیگران آن از طریق سیستم‌های نمایندگی پاسخگو نیستند، عدم پاسخگویی نظام‌های حاکمیتی مطرح می‌شود. بحث بعدی حضور طردشدگان در فضای مجازی است. با شبکه‌هایی با شش میلیارد عضو فعال روبرو هستیم و نظام‌های فعال پاسخگوی این افراد نیستند.

دبیر شورایعالی فضای مجازی اظهار کرد: یکی از مدل‌ها برای فضای مجازی این است که تمام مقولات این فضا در حال تغییر است از خصوصیات این فضا اجتماعی شدن، گستردگی و نیاز به تخصص چندرشته‌ای برای حل مشکلات است. بسیاری از مشکلات امروز با تک نخبگان حل نمی‌شود بلکه با مجموعه‌ای از نخبگان از رشته‌های مختلف قابل حل خواهند بود.

وی در پایان گفت: باید بپرسیم نقش دانشگاه‌ها در این عرصه چه می‌شود؟ دانشگاه‌های ما دچار رکود شده‌اند. بایستی ریشه‌یابی شود و باید نقش بیشتری به آن‌ها بدهیم، پژوهش‌ها و دانشگاه‌های میان‌رشته‌ای را توسعه دهیم و در فضاسازی رسانه‌ای و‌عمومی قرار نگیریم. در حوزه رسانه‌ای ما تسلیم خواسته‌های آنان شدیم، می‌خواهند اینستاگرامی‌زندگی کنیم و همین اتفاق هم افتاده است. همین روال ادامه یابد همه نظام‌های ما ازجمله اجتماعی، اقتصادی، کشاورزی و مانند آن تغییر می‌کند و از بین می‌رود.

انتهای پیام
captcha