فصلنامه «پژوهش‌های اخلاقی» به ایستگاه دوم رسید
کد خبر: 3786666
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳

فصلنامه «پژوهش‌های اخلاقی» به ایستگاه دوم رسید

گروه اندیشه ــ دومین شماره فصلنامه «پژوهش‌های اخلاقی» شامل 16 مقاله علمی پژوهشی منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ دومین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش‌های اخلاقی» ویژه زمستان ۹۷ به صاحب‌امتیازی انجمن معارف اسلامی دانشگاه قم، مدیرمسئولی، رضا حاجی ابراهیم و سردبیری محمود قیوم‌زاده با هدف تشویق اندیشمندان به پژوهش‌های کاربردی در زمینه اخلاق و تربیت اسلامی و انسانی و سمت‌دهی پژوهش‌های اندیشمندان در راستای اهداف مجله اخلاقی و انجمن معارف اسلامی ایران منتشر شد.

عناوین مقالات منتشره در این شماره عبارت است از: «بررسی کارکرد مصلحت در تربیت و اخلاق‌نگاری در مواجهه با اطفال»، «مولفه‌های اخلاقی در ساختار مدل تجاری بین ایران و روسیه»، «پشتوانه اخلاقی در ضمانت اجرایی مصوبات دولت در ایران و آمریکا»، «بررسی نظام اخلاقی در داوری حاکم بر سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با نگاهی به اسناد بین‌المللی»، «کاربست اخلاقی کیفری در ضمانت اجرای نقض اسرار تجاری از منظر فقه امامیه، حقوق ایران و آمریکا»، «عوامل و آثار بزه‌دیدگی اخلاقی کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام»، «مذاکره مجدد در قرارداد‌های بالادستی صنعت نفت از منظر حقوق و اخلاق»، «بررسی مفهوم سلم و همزیستی مسالمت‌آمیز از نظر ملاهادی سبزواری در مقایسه با مولانا و حافظ»، «تحلیل شخصیتی تربیتی طرفین اختلافات دستگاه‌های دولتی و مرجع صالح رسیدگی به آنها»، «رویکرد اخلاقی انسانی به دکترین ساختار حمایت مالکیت فکری از اختراعات نانو در سازمان جهانی تجارت»، «ارائه الگوی عوامل موثر محتوایی پیام تبلیغات چاپی براساس رویکرد پدیدارشناسی»، «مدل‌سازی ویژگی‌های بسته‌بندی محصولات غذایی وتاثیرآن بر روی تصمیم‌گیری خرید مشتریان با رویکرد اخلاقی»، «حقوق اقتصادی کشور‌های ساحلی در مناطق مختلف دریایی در سایه آموزه‌های اخلاقی»، «تبیین اخلاق نخبگی و الگوسازی از نخبگان بر مبنای متون اسلامی ایرانی با تکیه بر آثار ناصرخسرو، قشیری و هجویری»، «بررسی تطبیقی اخلاق کاربردی در صحیفه سجادیه و بوستان سعدی»، «بررسی رابطه اخلاق کار اسلامی با تعهد سازمانی کارکنان و تاثیر آن بر ابعاد عملکردی خوشه‌های صنعتی».

در چکیده مقاله «بررسی کارکرد مصلحت در تربیت و اخلاق‌نگاری در مواجهه با اطفال» می‌خوانیم: «از آنجا که در تحقق تربیت عالیه برای اطفال در مواجهه با مسایل جدید حادث شده بهترین معیار، استفاده از عنصر «مصلحت» است، این پژوهش، با استفاده از ویژگی‌های مصلحت در فقه و با بیان معیار‌ها و دستورالعمل‌های اخلاق اسلامی، مصالح بنیادین در تربیت را برای اطفال ترسیم می‌کند. الگوی اخلاقی و تربیتی مورد نظر با تاکید بر حوایج معنوی اطفال تشریح شده است. با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی و با در نظر داشتن ابعاد زندگی اطفال و رعایت ظرافت‌های مخصوص مواجهه با آنان، ضعف مفهوم مصالح تربیتی اطفال در مقام استنباط و اجرا، مورد بازنگری جامعی قرار گرفته و تربیت به نحو احسن، که می‌بایست با ارزش‌های اخلاقی و موازین حقوق اسلام همسو گردد، بیان می‌شود.

چگونگی اجرای مصلحت و اخلاق‌مداری در امور تربیتی اطفال، کارکرد اساسی در رشد و کرامت اطفال داشته و تشخیص و تکلیف مداری آن به والدین و ولی واگذار شده است. شیوه بیان حدود مصلحت در امور تربیتی و اختیارات اولیا و ولی، دچار کاستی‌های فراوانی است و باید با احصاء محور‌های اصلی مصالح تربیتی، دامنه رفتار والدین و ولی را به منظور تحقق اخلاق حسنه در مواجهه با امور تربیتی و تامین منافع عالی اطفال، هدفمند نمود.»

در طلیعه مقاله «بررسی مفهوم سلم و همزیستی مسالمت‌آمیز از نظر ملاهادی سبزواری در مقایسه با مولانا و حافظ» آمده است: «آرامش در رفتار و گفتار حکیم سبزواری محصول، اندیشه صلح‌گرایانه و مسالمت‌آمیز اوست. هدف مقاله نمایش تاثیرصلح و همزیستی در رفتار گوینده سخن است. این مساله از دوستی حکیم، با مولانا و حافظ نشات می‌گیرد. این مقام اخلاقی و عرفانی حاصل نشد، مگر مصایب گوناگون، چون بیماری، قحطی، جنگ‌های داخلی، فتنه باب و جنگ‌های تفلیس و فاجعه کرمان، جنگ ده ساله با روسیه سرزمین‌های شمال غرب ایران را از کشور جدا کرد. در این عصر اندیشه حکیم سبزواری بر دوره قاجاری سایه افکنده و خردگرایی بر افکار ستیزه‌جویانه حاکم می‌شود. درنگاه حکیم رایحه صلح و دوستی جایگزین جنگ و مخاصمه است. مساله مورد بحث این که چرا حکیمان، شاعران و عارفان از دیگران صلح دوست‌ترند. این مفهوم در اندیشه حکیم تحت تاثیر حکمت متعالیه ملاصدرا با شعر مولانا و حافظ مضاعف می‌شود. این نوشتار به شیوه کتابخانه‌ای به بررسی علت قرابت مردم با عارفان می‌پردازد. این حرکت وقتی به سر انجام می‌رسد که حکیم سبزواری خرد‌گرایی را در آشتی با فلسفه به کار می‌گیرد و با عمل به نکات اخلاقی و ادبی به نحوی عمل می‌کند که مردمان آن دوره در جنگ سالار‌الدوله خانه اورا محل امن و بسط از دو طرف نزاع قرار می‌دهند.»

در مقاله «بررسی تطبیقی اخلاق کاربردی در صحیفه سجادیه و بوستان سعدی» می‌خوانیم: «اخلاق کاربردی شاخه‌ای از اخلاق هنجاری است که به واسطه تمرکز بر جزئیات، از دو شاخه فرا اخلاق و نظریه‌های هنجاری متمایز می‌گردد. درباره ماهیت، محتوا و شیوه‌های استدلال آن، اتفاق نظر وجود ندارد. یکی از مسائل مهم و کلیدی در ادبیات و بیانات ائمه اطهار (ع) که مورد توجه قرار گرفته اخلاق کاربردی است. اخلاق کاربردی در جهان بینی توحیدی اسلامی و تبیین رابطه آدمی با خداوند در تعالیم اسلامی، از جایگاه ممتازی برخوردار است. در آموزه‌های ادبی واسلامی منابع اصلی واصیل دینی، یعنی قرآن سنت پایبندی به مولفه‌ها وشاخص‌های اخلاق کاربردی لازمه نیکبختی بشروسعادت وی در دو جهان فانی و باقی شمرده شده است. اخلاق کاربردی با آسیب‌شناسی نفس آدمی و شناخت کمینگاه‌های شیطانی در نفس، درصدد اصلاح بیماری‌های درونی است. در این مقاله به بررسی تطبیقی اخلاق کاربردی در صحیفه سجادیه وبوستان سعدی می‌پردازیم.»

انتهای پیام

captcha