رشد 27 درصدی صنعت بیمه بعد از انقلاب/ ایرادات شرعی شورای نگهبان در مورد صندوق بیمه بلایای طبیعی
کد خبر: 3787257
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
رئیس کل بیمه مرکزی در نشست خبری بیان کرد:

رشد 27 درصدی صنعت بیمه بعد از انقلاب/ ایرادات شرعی شورای نگهبان در مورد صندوق بیمه بلایای طبیعی

گروه اقتصاد ــ سلیمانی با اشاره به پیشرفت صنعت بیمه در دوره پس از انقلاب اسلامی، بیان کرد: در چهل سالگی انقلاب اسلامی صنعت بیمه با متوسط رشد ۲۷ درصدی همراه بوده است.

سلیمانی

به گزارش ایکنا، غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی، صبح امروز دوشنبه 15 بهمن‌ماه در نشستی خبری به مناسبت دهه مبارک فجر ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم به عنوان کشوری پیشرفته برای تاریخ ایران الگو باشیم.

وی با اشاره به غیرواقعی بودن بخشی از مبلغ پرداختی بابت بیمه شخص ثالث افزود: حدود بیست درصد از این مبالغ براساس محاسبات ما در بیمه مرکزی غیرواقعی و براساس تصادفات ساختگی است. البته این اتفاق در همه کشورها رخ می‌دهد. لذا باید بخشی از مشکلات را به ویژه راننده محوری و صدور بیمه‌نامه براساس خصوصیات راننده انجام دهیم.

وی ادامه داد: البته وظیفه ما صرفاً اجرای قانون است و قانون ما را مکلف به چنین کاری کرده است. این یکی از روش‌ها برای مقابله با پرداخت خسارت با تصادفات غیرواقعی است. انتظار دارم شما اهالی رسانه بررسی عمیق‌تری در این مورد انجام دهید. اکنون بیمه‌نامه برای خودرو صادر می‌شود. لذا بنا داریم ویژگی‌های راننده را هم در نظر بگیریم و تخفیف‌هایی که صادر می‌شود هم در همین راستاست.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: فردی که تخلف می‌کند و راننده‌های پر خطر باید از راننده‌های کم‌خطر تفکیک شوند و در این راستا جلسات خوبی با نیروی اتتطامی داشتیم تا اطلاعات بهتری در اختیار داشته باشیم و براساس این شاخص‌ها راننده‌های پر خطر مبلغ بیشتری پرداخت کنند.

سلیمانی درباره ادغام بیمه‌های نظامی گفت: وظیفه ما صیانت از حقوق بیمه‌گذاران است و وظیفه‌ای در این زمینه نداریم، بلکه اگر قرار است چنین کاری انجام شود، باید سهامداران آن را انجام دهند و فقط در صورتی که نیازی به مشورت باشد، حاضر به ارائه مشورت هستیم.

وی درباره ورود نهادهای نظارتی به شرکت‌های بیمه به دلیل تخلفات این شرکت‌ها ادامه داد: ارتباط ما با نهادهای نظارتی بسیار خوب است و با آن‌ها همکاری داریم، اما این حق قانونی آن‌هاست که بدون هماهنگی با بیمه مرکزی اقدام به بازرسی کنند.

سلیمانی افزود: در مورد تخلفات هم همان‌گونه که بیان کردم این اتفاق در همه جای جهان رخ می‌دهد و ایران هم مستثنی نیست. لذا گزارش‌های دائمی و میدانی و حتی الکترونیکی را در این زمینه کسب می‌کنیم و مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما تلاش داریم این اتفاقات را به حداقل برسانیم.

رئیس کل بیمه مرکزی یادآور شد: وضعیت مالی شرکت‌های بیمه را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما اولتیماتومی به آن‌ها نداده‌ایم، بلکه صرفاً برای شرکت‌هایی که در وضعیت بحرانی هستند برنامه‌های صیانتی بلندمدت و کوتاه‌مدت ارائه می‌دهیم و آن‌ها هم باید اجرا کنند.

وی درباره برنامه‌های بیمه مرکزی برای بیمه شخص ثالث اظهار کرد: معمولاً آخر سال هم نرخ بیمه شخص ثالث و هم مبلغ دیه را قوه قضائیه تعیین می‌کند، اما متأسفانه ضریب خسارت در شخص ثالث برای شرکت‌ها بالای صد درصد است. لذا باید این نرخ اصلاح شود و در اسفندماه در شورای عالی بیمه چنین موضوعی را در دستور کار داریم.

سلیمانی درباره برنامه‌های بیمه مرکزی در مورد بیمه تکمیلی ادامه داد: ضریب خسارت در بیمه درمان هم بالاست. لذا باید حتماً اصلاح شود. بنابراین می‌کوشیم بیمه تکمیلی به گونه‌ای باشد که هم هزینه‌های مردم بازگردد و هم شرکت‌های بیمه‌ای توان پرداخت داشته باشند. لذا در حال تدوین برنامه‌ای هستیم که شرکت‌های بیمه‌ای سقف را رعایت کنند و امیدواریم تا قبل از سال ۹۸ این بخش را هم سامان دهیم.

وی در مورد دیه گفت: در زمینه دیه منتظریم تا میزان آن را قوه قضاییه اعلام کند و اگر اعلام شود، در بحث دیات و نرخ بیمه تأثیرگذار است و کار ما را راحت‌تر می‌کند. اگر هم خسارت ارزی باشد، بانک مرکزی به ما اعلام کرده است که شرکت‌ها از طریق ارز نیمایی می‌توانند خسارات را به خسارت‌دیده پرداخت کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی درباره برنامه بیمه مرکزی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها در حوزه بیمه بیان کرد: اکنون دیگر شرکت‌های بیمه‌ای جدای از دیگر شرکت‌ها در جهان هستند. اگر با استارت‌آپ‌ها همکاری نکنیم، در اصل شرکت‌های بیمه‌ای ضرر می‌کنند. اکنون شبکه فروش مویرگی در همه کالاها در جهان مطرح است و اگر هم شرکت بیمه‌ای نتواند ارتباط نزدیکی با بیمه‌گذار داشته باشد، حتماً دچار زیان خواهد شد و استارت‌آپ‌ها بهترین گزینه برای کمک به ما در این زمینه هستند. هرچند که شرکت‌های بیمه‌ای دیر به این سمت رفتند.

سلیمانی با بیان اینکه سیاست ما حمایت از شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی است و در بیمه مرکزی هیچ تفاوتی بین بیمه دولتی و خصوصی قائل نیستیم، اظهار کرد: در جهان به میزان زیادی بر روی بیمه زندگی کار می‌شود و یکی از شاخص‌های پیشرفت آن کشورهاست و ما هم در این زمینه استراتژی‌هایی داریم که ضریب نفوذ این بخش را افزایش دهیم؛ به ویژه با توجه به تورمی بودن اقتصاد ایران، چنین اقدامی به ما کمک خواهد کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی درباره بیمه اتکایی اظهار کرد: بیمه مرکزی در این بخش کمک زیادی کرده و بیمه اتکایی برای همه شرکت‌های بیمه‌ای ایجاد کرده است. شرکت‌های خارجی هم که با دولت آمریکا ارتباطی نداشتند که ۱۳ مورد از کشورهای مختلف هستند اکنون در حال کار کردن با ما هستند و از این بابت مشکلی نداریم. خود آن‌ها هم متقاضی هستند، چون برای آن‌ها درآمدزایی دارد.

سلیمانی با اشاره به پیشرفت صنعت بیمه در دوره پس از انقلاب اسلامی ادامه داد: در چهل سالگی انقلاب هستیم و در این مدت رشد خوبی در حوزه بیمه داشته‌ایم و متوسط رشد ۲۷ درصدی را داریم که به نظر می‌رسد رشد خوبی بوده است. البته شرکت‌های بیمه‌ای نیازمند اصلاحاتی در حوزه حق بیمه و بیمه‌گری هستند تا بتوانند همانند سایر کشورها سودآوری بالایی داشته باشند و بتوانند به موازات بانک‌ها فعالیت کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی تأکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی، ضریب نفوذ بیمه در سال ۹۶ به ۲/۳ درصد رسید که این رقم قبل از انقلاب نیم درصد بود و این امر نشان می‌دهد که در این بخش هم با رشد مواجه بوده‌ایم.

سلیمانی به رشد سالانه حق بیمه دوره بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در سال 1350 رشد سالانه حق بیمه 14/7 درصد بوده است اما در سال 1396 این رقم به 21/7 درصد رسیده است و این نشان دهنده رشد خوب صنعت بیمه است.

وی تأکید کرد: وقتی ارزش یک خدمت به خوبی نشان داده می‌شود که اگر نباشد اتفاقات بدی رخ دهد. این اطمینانی برای جامعه است که وقتی مثلاً خودروی کسی تصادف می‌کند، اولین سؤال این است که آیا بیمه‌نامه دارید؟ در بخش‌های دیگر هم همین است. لذا باید بتوانیم این صنعت را هرچه بیشتر پویا کنیم و همچنین نیازمند اجرای صندوق بیمه بلایای طبیعی هستیم که بسیار باارزش است و مقدمات آن هم فراهم شده است.

رئیس‌کل بیمه مرکزی تصریح کرد: شرکت‌های بیمه‌ای در ایران، شرکت‌های چندان سوددهی نیستند. لذا برای ماندگاری خود نیازمند اصلاحات هستند. برخی از شرکت‌های بیمه در سایر کشورهای جهان، بابت حق بیمه‌گری خود تا حدود 33 درصد سودآوری دارند.

وی با اشاره به پرداخت 200 میلیارد خسارت از سوی شرکت‌های بیمه‌ای در زلزله کرمانشاه گفت: این مبالغ برای منازل و واحدهای آپارتمانی که بیمه شده بودند پرداخت شد. در سیل خوزستان هم همین گونه است، اما شرکت‌های بیمه‌ای در قبال کسانی که خود را بیمه نکرده‌اند تعهدی ندارند و در این زمینه باید دولت حمایت کند.

سلیمانی درباره صندوق بیمه بلایای طبیعی اظهار کرد: بیمه مرکزی باید فکری برای بلایای طبیعی کند. دولت، مجلس و همبیمه مرکزی بر عملیاتی شدن این صندوق تأکید دارند. لذا پیش‌نویس چنین صندوقی برای بلایای طبیعی در بیمه مرکزی آماده و تحویل دولت شد. دولت هم در قالب لایحه تحویل مجلس داد، اما شورای نگهبان اعلام کرد که بخشی از آن با قانون و شرع مغایر است. بنابراین ما هم در حال رفع ایرادات شرعی آن هستیم.

رئیس‌کل بیمه مرکزی ادامه داد: در مورد بار مالی آن هم که مربوط به ماده 75 است باید اصلاحاتی انجام شود. لذا هم در بیمه مرکزی و هم در دولت برنامه‌هایی برای حمایت مالی از چنین صندوقی وجود دارد، چراکه برای مردم امنیت و آرامش فکری در پی دارد.

سلیمانی درباره نظارت بیمه مرکزی بر فروش حق بیمه و ایجاد شبکه در این زمینه اظهار کرد: شبکه فروش بیمه همانند بقیه شبکه‌های فروش در کشورهای مختلف از حالتی که کالا در مبدأ به فروش برسد و مشتری را به حال خود رها کنند خارج شده است، بلکه شبکه فروش باید با مشتری در ارتباط باشد و مشتری متوجه ارزش بیمه‌نامه شود. ما هم فقط نظارت می‌کنیم و مراقب هستیم که که کار غیرقانونی انجام نشود و پول مردم هدر نرود، اما از سوی دیگر تلاش می‌کنیم با پشتوانه شرکت‌های بیمه‌ای، این شبکه فروش را گسترده کنیم.

وی درباره وضعیت بیمه کشتی‌ها بعد از تحریم‌های جدید آمریکا گفت: از زمانی‌ که قراردادهای اتکایی شرکت‌های بیمه‌ای با شرکت‌های خارجی قطع شد، خوشبختانه همه شناورها تحت پوشش بیمه‌ای داخلی قرار گرفتند و حتی برخی شناورهای خارجی را هم که علاقه‌مند به بیمه هستند بیمه کرده‌ایم و تاکنون در این زمینه مشکلی پدید نیامده است.

رئیس کل بیمه مرکزی در پایان از بخشودگی 100 درصدی جریمه‌های دیرکرد بیمه‌نامه شخص ثالث کلیه وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه‌نامه به مناسبت دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: تا 30 بهمن‌ماه 97 فرصت هست تا بیمه‌نامه آنها صادر شود. همچنین جرایم بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه کشاورزی تا شش ماه آینده نیز به همین مناسبت بخشیده شده است و این فرصتی است تا آنها با بیمه کردن وسایل خود بدون پرداخت جریمه بیمه شوند تا هم به امنیت جامعه و هم صاحبان وسایل موتوری است.

در حاشیه این مراسم از تمبر بیمه مرکزی برای اولین‌بار و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور رئیس‌کل و قائم‌مقام بیمه مرکزی رونمایی شد.

گزارش از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام

captcha