مداحی از ادوار اولیه اسلام وجود داشته است/ لزوم گسترش آموزش‌های قرآنی كودكان
کد خبر: 3788902
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
آیت‌الله دستغیب:

مداحی از ادوار اولیه اسلام وجود داشته است/ لزوم گسترش آموزش‌های قرآنی كودكان

گروه اجتماعی ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه بحث شعر آیینی که پایه مداحی است موضوع جدیدی نیست، گفت: مداحی از ادوار اولیه اسلام بوده است.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) امروز، 21 بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه «سوگواره جوانه‌های عاشورایی» و افتتاحیه مسابقات قرآنی «شکوفه‌های احمدی» ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت ایام دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اگر ما به امانت بزرگ پیامبر گرامی و عزیزمان یعنی کتاب‌الله و و عترت پیامبر(ص) احترام بگذاریم عملاً در حفظ و صیانت از آن‌ها تلاش کرده‌ایم.
وی افزود: این حدیث متواتر را هم از شیعه و هم از سنی همه نقل کرده‌اند. شبهه و ابهامی نیست که إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی. قرآن و عترت پیامبر اکرم(ص) دو امانت است و آن‌ها از هم جدا شدنی نیستند و تا وقتی که امت پیامبر به اینها تمسک بجویند هرگز گمراه نمی‌شوند و این دو باید باهم باشند.
رئیس جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه بحث این است از چه سنی باید علم‌آموزی را شروع کرد، گفت: این حدیث معروف پیامبر(ص) پاسخ این سئوال را به وضوح می‌دهد، اطْلُبُوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد، یعنی از گهواره از همان آغاز کودکی. شاید بعضی‌ها تصور کنند از گهواره که دانش آموختن معنا ندارد، نوزادی که تازه متولد شده چگونه می‌تواند علم فرا گیرد، که البته منظور علوم و معارف الهی که در راس همه علوم است می‌باشد و این حقیقت مسلمی است که بچه از همان دوران طفولیت و نوزادی گیرنده‌هایش کار می‌کند.
آیت‌الله دستغیب ادامه داد: پدر و مادر و اطرافیان موظفند طبق تعالیمی که اسلام مقرر داشته عمل کنند که بر فرزند خودشان تاثیرگذار باشند یعنی او یک شاگردی است که استادانش در یک حد اعلا از تلاش، کوشش، مراقبت، مواظبت و ظرافت و همه جهات باید کار کنند و به همین ترتیب تا وقتی که خود کودک به طور اختیاری تمام ذهن و استعدادش را آرام آرام به کار گیرد و یک حالت از گفتار و رفتار اطرافیان خودش خصوصاً پدر و مادر بهره‌مند شود تا به سنین نوجوانی و جوانی برسد.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بهترین موقعیت آموزش همین کودکی و نوجوانی و نهایتاً جوانی است، گفت: برای اینکه افراد در این سنین به خوبی و در بهترین اوقات عمر خودشان آماده دریافت حقایق هستند.
وی در توضیح اینکه به چه طریقی بهتر است در امر آموزش کودکان عمل کنیم، گفت: یک بابش باب حکمت است، حکمت‌ها و منطق از همان کودکی هم به کار می‌رود؛ چگونه می‌شود با بچه با حکمت و منطق صحبت کرد. باید به زبان خودش به تناسب سن او در نوجوانی باز به همین نسبت و در جوانی هم همینطور صحبت شود. نوع دیگر که با نوع اول منافاتی ندارد بلکه باید زمینه آن فراهم شود از احساس و عواطفی که خدا در وجود انسان‌ها قرار داده باید استفاده کرد و با کمک گرفتن از دیگر موهبت الهی که هنر است، بهره‌مند شد.
آیت‌الله دستغیب ادامه داد: كسانی که از این زمینه الهی برخوردار هستند باید خدا را شکر کنند و یکی از مراتب شکرگزاری این است که از آن به نفع دیگران و آحاد جامعه خودشان استفاده کنند که همین مسئله مداحی سابقه دیرینه دارد.
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز با اشاره به اینکه بحث شعر آیینی که پایه مداحی است موضوع جدیدی نیست، گفت: در زمان پیامبر اکرم(ص) شاعرانی مثل حسان‌بن ثابت و در زمان ائمه اطهار(ع) نمونه‌هایی مثل فرزدق و دیگرانی بودند که این‌ها شعر می‌سرودند و شاید مایل باشید بدانید که مداحی هم از ادوار اولیه اسلام بوده است.
وی گفت: در روایت است که امام صادق(ع) مداحان را فرا می‌خواندند و شعرهایشان را برای سوگواری و عزاداری حضرت سیدالشهدا اباعبدالله(ع) می‌خواندند؛ این‌ها می‌آمدند و پرده‌ای حائل برپا می‌کردند و خانم ها پشت پرده می‌نشستند و همه در محضر ایشان بودند و به کسانی که می‌خواستند اشعار را بخوانند می‌فرمودند با همان لحنی بخوانید که در منطقه و محل خودتان می‌خوانید. این معنای مداحی است و چیزی نیست که اختراعی باشد و اگر به فرض اختراعی هم باشد اختراع و ابداع مثبتی است و بر آن صحه نهاده شده زیرا در سمت و سوی اهداف الهی و پیامبر و ائمه اطهار(ع) است.
آیت‌الله دستغیب با تاکید بر اینکه تکریم، تعریف و تمجید از اولیای بزرگ خدا مثل پیامبر اکرم(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) این‌ها یکی از امور بسیار پر اهمیت است، گفت: معرفی الگوهای مکتبی خودمان که در رأس همه الگوها قرار دارند بسیار مهم است.
تولیت آستان شاهچراغ(ع) با اشاره به اینکه به این نکته نیز باید توجه داشت که در مسیر انقلاب اسلامی هم همین قضیه نقش مهمی داشت، گفت: اگر به دوران شروع حرکت انقلاب نگاه کنید هم شعرای آیینی و هم مداحان شعر می‌سرودند و می‌خواندند و آغاز یک حرکتی را در انقلاب اسلامی از طریق هنر هنرمندانه اعلام کردند و این دلنشینیِ کلام آن‌ها یک حرکت عظیمی که آغاز شده بود را با یک جوشش عواطف و شوق و علاقه بسیار همراه کرد.
وی با یادآوری یكی از اشعاری كه در سال 42 و همزمان با آغاز حركت امام بر سر زبان‌ها افتاده بود و مداحان با مدح می‌خواندند، گفت: این شعر و امثال این‌ها حقیقتاً در حرکت این انقلاب نقش بسزایی داشت.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری خطاب به نوجوانان گفت: شما کار مهمی را انجام می‌دهید اما در خلال برنامه‌های دیگری که آنها هم اهمیت دارد مانند توجه به دروس و پیشرفت‌های علمی، مسئله تعبد و عبودیت خدا نیز اهمیت زیادی دارد که وقتش از هم اكنون است.
آیت‌الله دستغیب با تاکید بر اینکه از فرصت نوجوانی خیلی خوب بهره بگیرید، گفتند: حضرت قاسم‌بن الحسن(ع) هم سن شما بودند اما ببینید چه معرفت و شأن و جایگاهی داشتند و می‌توان پا جای پای این‌ها گذاشت. شهید حسین فهمیده یک نوجوان عادی و معمولی بود و به چنین مقام و درجه‌ای رسید و امثال اینها را زیاد داریم.
تولیت آستان شاهچراغ(ع) در ادامه با بیان اینکه مسئله کودکان و لزوم آشنا کردن آن‌ها با مفاهیم قرآنی هم مسئله مهمی است، گفت: یکی از برکات انقلاب اسلامی و وجود امام و رهبری، توسعه مدارس قرآنی و فراگیری علوم قرآنی، قرائت و تلاوت کلام‌الله مجید و آشنایی با تجوید و مفاهیم قرآن و حفظ قرآن در این سطح گسترده است که این نعمت بزرگی است و امیدواریم خداوند همه را یاری کند و باید از پدر و مادرها هم سپاسگزار باشیم.
انتهای پیام

captcha