پرداختی طنزگونه بر لزوم سبک زندگی ایرانی و اجتناب از غرب‌زدگی
کد خبر: 3789973
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
نگاهی به دو نمایش خیابانی «تئاتر فجر»؛

پرداختی طنزگونه بر لزوم سبک زندگی ایرانی و اجتناب از غرب‌زدگی

گروه هنر ــ «مشترک مورد نظر» و «هشتگ لاکچری» عنوان دو نمایش خیابانی اجرا شده در دو روز نخست جشنواره «تئاتر فجر» بودند که لزوم سبک زندگی ایرانی و اسلامی و پرهیز از غرب‌زدگی را در قالبی طنز بیان کردند.

به گزارش ایکنا؛ محوطه باز تئاتر شهر و آب‌نمای قسمت میانی آن که روی آن پوشانده شده است، هر روز عصر و در ایام جشنواره «تئاتر فجر» شاهد اجرای آثاری نمایشی در بخش خیابانی بزرگترین رویداد تئاتری کشور است.

روز نخست جشنواره یعنی دوشنبه 22 بهمن و دومین روز از این رویداد تئاتری یعنی سه‌شنبه 23 بهمن، رهگذران و عابران پیاده که در محدوده چهارراه ولی عصر(عج) تردد می‌کنند، شاهد دو اجرای نمایش خیابانی بودند؛ یکی «مشترک مورد نظر» به کارگردانی سمیه مهری و دیگری «هشتگ لاکچری» به کارگردانی میثم سرآبادانی.

نکته حائزاهمیت در این دو نمایش اهتمام هر دو گروه نمایشی به مقوله اعمال سبک زندگی ایرانی و اسلامی در زندگی جاری و پرهیز از فرهنگ مصرف‌گرایی و اجتناب از غرب‌زدگی تأکید شده است.

«مشترک مورد نظر» که کارگردان در آن از عنصر سیاه در نمایش‌های ایرانی برای لودگی و گفتن عبارات طنز و مطایبه استفاده بجایی کرده است، تقابل میان زن و شوهری است که زن به دلیل چشم و هم‌چشمی، اختلاف شدیدی با شوهر خود پیدا کرده است و در این نمایش مشاجره کلامی حاصل شده که طی آن زن به موضع مرد خود حمله‌ور می‌شود و مرد هم در دفاع از خود به سبب اتخاذ چنین موضعی، اشاره به برخی از بلندپروازی‌های زن می‌کند که سرآخر قضاوت در مورد این مسئله را به عهده مخاطب می‌گذارند.

«هشتگ لاکچری» نیز عنوان نمایشی خیابانی اجرا شده در دومین شب «تئاتر فجر» بود که به شیوه نمایش «مشترک مورد نظر»، مشاجره‌ای البته این بار خفیف‌تر میان یک مرد و زن را روایت می‌کند. در این نمایش، مرد و زن به یک میزان به زندگی در خارج از کشور علاقه‌مند هستند و آمال و آرزوهایی دارند که تصور می‌کنند در خارج از مرزها می‌توانند به آن دست پیدا کنند.

مرد و زن این نمایش براساس آنچه که میان اقوام و دوستان، خود را با چنین ظاهری معرفی کرده‌اند و البته وضعیت به وجود آمده خلاف واقع است، مجبور به تظاهر به چیزهایی هستند که حقیقت ندارد. البته این تلنگری به مخاطب است که سعی بر آن داشته باشند تا براساس داشته‌هایشان زندگی کرده و البته برای بهبود شرایط زندگی تا حد امکان تلاش و کوشش کنند.

به هر حال از آنچه که در جریان اجراهای خیابانی جشنواره و البته با اشاره به چند مورد انگشت‌شمار از این بخش در حال وقوع است، چنین برمی‌آید که استفاده از زبان طنز و خلق موقعیت‌های کمدی به ویژه در اجرای آثاری که بیننده آن نه مخاطب خاص و ویژه تئاتری، بلکه مردم کوچه و بازار درصد قریب به اتفاق آن را تشکیل می‌دهند، ابزار مناسبی برای تولید آثار نمایشی با محوریت اجتماعی و فرهنگ‌سازی در راستای اتخاذ سبک زندگی ایرانی و اسلامی است.

انتهای پیام

captcha