حضور مؤسسات به شرط ارائه طرح‌های جامع در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3790735
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
شیخ‌ویسی خبر داد:

حضور مؤسسات به شرط ارائه طرح‌های جامع در نمایشگاه قرآن

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ معاون رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت ارشاد با اشاره به رویکرد برنامه‌محور نمایشگاه قرآن، اظهار کرد: همه مؤسسات اعم از حقوقی و حقیقی، حتماً باید طرح و ایده‌های جامع قرآنی را به دبیرخانه نمایشگاه ارائه دهند و سپس این طرح‌ها جهت بررسی در شورای طرح و برنامه نمایشگاه قرار می‌گیرد.

حمیدرضا شیخ‌ویسی، معاون رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره فرایند صدور و تمدید مجوز فعالیت مؤسسات اظهار کرد: براساس توافق بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و امضای تفاهم‌نامه هر دو دستگاه، بنا شد که هر دو دستگاه به صورت مستقل مسئول اعطای مجوز مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت باشند.
وی با تأکید بر اینکه این به معنای این است که اگر فردی مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کرد، نتواند از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز آن را اخذ کند، ادامه داد: روال تمدید پروانه فعالیت مؤسسات به این گونه است که تمامی مؤسساتی که پیش از این از هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی پروانه فعالیت را دریافت کرده‌اند، برای تمدید می‌توانند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا به به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کنند و هر دو دستگاه مجاز هستند که پس از اتمام تاریخ مجوز، آن را تمدید کنند.
شیخ‌ویسی بیان کرد: روش صدور مجوز جدید فعالیت مؤسسات نیز بدین گونه است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای سال 97، کارگروهی را با عنوان کارگروه ساماندهی صدور مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل داد. در گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بالغ بر 130 نوع مجوز صادر می‌شد که با تشکیل این کارگروه، صدور مجوز‌ها ساماندهی شد که به حدود 35 مجوز رسید.
وی ادامه داد: درگاه صدور مجوز واحد، طبق اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای اسفندماه 97، راه‌اندازی می‌شود.
شیخ‌ویسی درباره علت انتخاب مؤسسه نورالمجتبی(ع) با معاونت قرآن و عترت در زمینه برپایی دوره توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی که به منظور ارتقای سطح علمی و مدیریتی مدیران مؤسسات قرآنی و فرهنگی در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به اینکه رویکرد در این دوره، برپایی دوره‌هایی در قالب فضای مجازی بود، لذا اهتمام داشتیم تا مؤسسه‌ای انتخاب شود که زیرساخت‌های لازم را داشته باشد و اطلاعات را در قالب بستر فضای مجازی در اختیار شرکت‌کنندگان این دوره قرار دهد و بُعد مسافت را برداریم. از سوی دیگر با توجه به اینکه مؤسسات قرآنی مجازی در کشور انگشت‌شمار هستند، با چندین مؤسسه که حائز این شرایط بودند، مذاکره کردیم.
معاون رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این میان طرح مؤسسه نورالمجتبی(ع) را با توجه به تجربه خوب آموزشی که داشته‌اند و از سوی دیگر چندین سالی است که این مؤسسه در زمینه برپایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن با معاونت قرآن و عترت همکاری دارد، لذا این مؤسسه به عنوان تشکل همکار، انتخاب شد.
مدیر کمیته نهادهای مردمی در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن درباره رویکرد جدید بخش مؤسسات قرآنی در نمایشگاه سال آینده اظهار کرد: کارهای مقدماتی نمایشگاه بیست و هفتم آغاز شده است و اعضای شورای سیاست‌گذاری و مدیران کمیته‌های مرتبط تعیین شده‌اند و بحث مؤسسات قرآنی در نمایشگاه قرآن سال آینده، ذیل نهادهای قرآنی تعریف شده است که با مدیریت حجت‌الاسلام ملانوری اداره می‌شود و بنده نیز مدیر ساماندهی حوزه مؤسسات در نمایشگاه هستم.
وی ادامه داد: در سه سال گذشته که بنده مدیریت مستقیم حوزه مؤسسات قرآنی ـ مردمی را در نمایشگاه قرآن داشتم باید بگویم انتخاب حدود 20 تا 30 مؤسسه از میان هزاران مؤسسه قرآنی کار دشواری است. با این اوصاف، شرایط و فراخوان را اعلام کردیم و علاوه بر آن مؤسساتی که ابراز علاقه‌مندی به حضور در نمایشگاه قرآن می‌کنند، از سال گذشته با تدبیر معاون اجرایی نمایشگاه قرآن باید با ارائه برنامه‌ شرکت کنند. به این معنا که همه مؤسسات، اعم از حقوقی و حقیقی حتماً باید طرح و برنامه‌ای را به دبیرخانه نمایشگاه ارائه دهند، سپس این طرح و ایده در شورای طرح و برنامه نمایشگاه قرآن مورد بررسی قرار می‌گیرد و موافقت یا عدم موافقت برای حضور در نمایشگاه قرآن از طریق پایگاه اینترنتی نمایشگاه به آنها اعلام می‌شود.


شیخ‌ویسی اضافه کرد: پایگاه اینترنتی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم راه‌اندازی شده و پذیرای طرح‌ها و ایده‌های جامع قرآنی اعم از مؤسسات و بخش‌های مردمی ـ قرآنی کشور خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه برنامه‌محوری از رویکردهای اصلی نمایشگاه قرآن امسال نیز است، ادامه داد: بحث اقتصاد مقاومتی و ارائه طرح‌هایی که خیلی هزینه‌بر نباشد و بحث اعتباری و بودجه‌ای با توجه به شرایط خاص کشور به جد در همه طرح‌ها مد نظر قرار گیرید و این به معنای کم کردن از کیفیت نیست، اما با ملاحظات جدی در حوزه بودجه‌، شاهد ارائه طرح‌های خوبی در نمایشگاه قرآن باشیم.
شیخ‌ویسی اظهار کرد: مؤسسات قرآنی با وجود طرح‌های آموزشی که دارند در سطح استان و محله موفق عمل کرده‌اند و این نشان از عمق فعالیت‌های آموزشی مؤسسات است، اما قالب‌های نمایشگاهی از نوع رویکردهای آموزشی مؤسسات متفاوت است. چنانکه شاهد بودیم مؤسساتی در خارج از نمایشگاه قرآن فعالیت‌های خوبی ارائه می‌کنند، اما در قالب نمایشگاه قرآن نمی‌توانند به مخاطبان خدمت‌رسانی کنند و به ارائه برنامه‌ و طرح‌های جامع بپردازند و لذا نمی‌خواهیم به هر طریقی عناوین بزرگ را در نمایشگاه قرآن بیاوریم تنها به دلیل اینکه بهتر و بیشتر نشان داده شوند و حال آنکه خروجی خوبی برای مخاطبان نمایشگاه قرآن نداشته باشند.
وی ادامه داد: در نمایشگاه قرآن امسال نیز در نظر داریم حداقل بخش مؤسسات را مؤسسه محور نکنیم، بلکه فعالیت و برنامه‌محور کنیم؛ برای مثال برترین‌های حفظ قرآن کریم، قرائت و ... را با شیوه‌های نوین آموزشی در نمایشگاه قرآن بیاوریم که روش‌های امروز و به‌روز را ارائه دهند و در قالب‌های نو آموزشی مطالب را ارائه کنند، اما با توجه به اینکه نمایشگاه قرآن در ایام ماه مبارک رمضان است، به تبع شاهد حضور مؤسسات بیشتر از استان تهران هستیم.
شیخ‌ویسی در پاسخ به این سؤال که آیا امسال نیز شاهد جمع شدن بخش مؤسسات به دلیل تقارن با لیالی قدر خواهیم بود یا خیر؟ بیان کرد: در سه سال گذشته موقعیت مناسبی را به مؤسسات قرآنی اختصاص داده‌ایم که در شبستان بوده است و آسیبش این بود که در لیالی قدر به خاطر استفاده در برنامه‌های این شب‌ها، باید این بخش‌ها جمع می‌شد که نمایشگاه با سکتی روبرو می‌شد که ان‌شاءالله امسال در نظر داریم مکان مناسبی بگذاریم که مشکلات سال گذشته را در این زمینه نداشته باشیم.
وی ادامه داد: مؤسسات برنامه‌‌ها و ایده‌های خوب خود را برای حضور در نمایشگاه قرآن طی فراخوان‌های آینده و از طریق پایگاه اینترنتی بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن اعلام کنند تا برای بهترین طرح زمینه حضور باشد.
شیخ‌ویسی در ادامه در خصوص تعداد مؤسسات دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: طبق کتابچه‌ای که در سال 95 معاونت قرآن و عترت آن را تهیه کرد، بالغ بر دو هزار و 400 مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت، اعم از دارای پروانه فعالیت یا مؤسساتی که دارای موافقت اصولی‌اند، وجود دارد که از این تعداد حدود هزار و 400 مؤسسه پروانه فعالیت دارند.
انتهای پیام

captcha