نمازهای جماعت؛ محبوب‌ترین هدیه به پروردگار
کد خبر: 3791427
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
مدرس حوزه توصیف کرد:

نمازهای جماعت؛ محبوب‌ترین هدیه به پروردگار

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود لطفیان سرگزی با بیان اینکه نمازهای جمعه و جماعت، زیباترین عمل، جذابترین ذکر و محبوب‌ترین هدیه به پروردگار است، گفت: نماز عبادتی است که در تمام ادیان وجود داشته و در ابعاد مختلف دارای آثار فردی، اجتماعی و سیاسی است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ نشست دانشجویی «نماز در اندیشه و سیره آیت‌الله محمدتقی بهجت(ره)» با حضور جمعی از جوانان، 29 بهمن‌ماه در مجتمع کوثر دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه در این نشست گفت: از نگاه آیت‌الله بهجت، نماز ریسمان اتصالی است که همه هستی و موجودیت آدمی را به ملکوت پیوند می‌دهد و مانند این رشته پرارزش برای ایجاد ارتباط بین بشر و حقیقت مطلق نمی‌توان یافت؛ هیچ شریعتی از شرایع آسمانی بدون نماز نبوده و این موضوعی است که در طول تاریخ به اثبات رسیده است.
وی بیان کرد: اینکه امام علی(ع) نقش نماز در طهارت جسم و روح را در خطبه 190 شرح فیض‌الاسلام و شرح ابن میثم بیان کرده است و فرموده نماز گناهان را مانند برگ درختان می‌ریزد، تشبیه معقول به محسوس است و عبارت «تطلقها اطلاق الریق»، به این معنا است که نماز مانند بندی که از گردن گوسفند برداشته شود، گردن و جان انسان را از غل و زنجیرهایی که بر آن است؛ رها و آزاد می‌کند.
مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: آیت‌الله محمد‌تقی بهجت(ره) معتقد بود، نماز دارای فضایل و اسراری است که آگاهی به آنها ضروری است؛ حديث «نماز کلید بهشت است» نیز به همین معنا است زیرا به وسیله نماز است که ابواب وصول به رحمت و مغفرت خداوند به روی انسان باز می‌شود.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: نماز عبادتی است که در تمام ادیان وجود داشته و در ابعاد مختلف دارای آثار فردی، اجتماعی و سیاسی است. نمازهای جمعه و جماعت، زیباترین عمل، جذابترین ذکر و محبوب‌ترین هدیه به پروردگار است.
لطفیان سرگزی با بیان اینکه نماز دورکننده از گناه، ستون دین و بلکه به تنهایی تمام دین است، افزود: امر خداوند متعال به اقامه نماز دلالت بر وجوب می‌کند و آن را وظیفه ثابت ولایت‌غیری برای مؤمنان اعلام می‌کند. برترین وسیله‌ای که متوسلان به درگاه خدای سبحان دارند، ایمان به او و رسولش است.
وی اظهار کرد: نماز عامل آرامش دل و رضایت روح است که انسان را از بسیاری تشویش‌ها و اضطراب‌ها نجات می‌دهد و مهم‌ترین الگوی مؤثر معنوی در خانواده‌ها و جوامع است.
مدرس مرکز تخصصی نماز و مهدویت بیان کرد: نماز یکی از بزرگ‌ترین فرایض اسلامی و عالی‌ترین کلاس مکتب تربیتی اسلام است و موجب رفع تیرگی درونی از صفحه دل و نورانی شدن آن به انوار ملکوت و آمادگی جان انسان برای پذیرش تجلیات حق و تابش نورعشق الهی است.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha