عناصر اصلی گفتمان مقاومت از نگاه مدیرگروه مطالعات سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی
کد خبر: 3791428
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳

عناصر اصلی گفتمان مقاومت از نگاه مدیرگروه مطالعات سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی

گروه حوزه‌های علمیه – مدیر گروه مطالعات سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی عناصر اصلی گفتمان مقاومت، چگونگی و کیفیت مقاومت را تببین کرد.

به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین نصرالله سخاوتی در نشست علمی «گفتمان مقاومت در انقلاب اسلامی و جریان‌های مقاومت لبنان» که عصر روز گذشته به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد، اظهارکرد: اینکه مقاومت چگونه باشد به نظر می‌رسد در طرح کلی و نقشۀ راه مبارزه با طاغوت و استکبار نهفته است، این نقشه را نوعاً رهبری ارائه می‌کند و از مردم می‌خواهد که آن را جامه عمل بپوشند، همچنان که در منشور چهل سالگی دوم انقلاب اسلامی نیز ارائه فرمودند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: انتظار رهبری از مردم در این زمینه بسیار بالاست و فریادهای امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 28 نهج‌البلاغه گویای همین نکته است، اگر مردم به زیبایی به فرامین رهبری در زمینه مقاومت گوش فرا دهند و از مقاومت خسته نشوند سرانجامِ پیروزی خواهند داشت، اما چنانچه از مقاومت باز ایستند موجبات شکست را فراهم کردند.
سخاوتی با بیان اینکه امام علی(ع) و همه امامان(ع) چنین مشکلی را با جامعه خود داشته‌اند، به چرایی مقاومت اشاره کرد و گفت: دلایل و شواهد بی‌شماری وجود دارد که اگر جامعه‌ای دست از مقاومت بردارد و تسلیم دشمن خود شود، دچار ذلت و خواری و از دادن همه هستی خود خواهد شد که از نمونه‌های عصر ما می‌توان به صدام حسین رئیس جمهور عراق و سرهنگ قذافی رهبر لیبی اشاره کرد.
وی ضمن اشاره به مصادیقی از آیات الهی با تأکید بر این که مقاومت مسلمانان در برابر مستکبرین و منحرفین جامعه، آنان را به عقب وا می‌دارد، تصریح کرد: در رابطه به آیه 112 سوره هود « فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ وَلا تَطغَوا ۚ إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصيرٌ »، می توان گفت؛ استقامت یعنی طلب قیام و استدعای ظاهر شدن تمامی آثار و منافع آن امر؛ پس استقامت انسان یعنی صلاح او بگونه ای که فساد و نقصان دراو راه نیابد.
مدیر گروه مطالعات سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه بین المللی المصطفی بیان کرد: مقاومت برای پیروزی انقلاب اسلامی و اخراج طاغوت از کشور، هشت سال دفاع مقدس، فتنه 88 ومقاومت رهبری و مردم در مسیر صحیح، جنگ‌های 33 روزه در لبنان از جمله شواهد و دلایل تجربی مقاومت است.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه از برجام، سند2030 و دیگر اسناد استعماری پذیرفته شده به عنوان نمونه‌های بارز عدم مقاومت و تهدید در کشور یاد کرد و گفت: دلایل، شواهد و تجربیات تاریخی بی شماری بر لزوم توجه به مقاومت تأکید دارند؛ اگر جامعه‌ای دست از مقاومت بردارد و تسلیم دشمن خود شود، دچار ذلت و خواری شده، همه هستی خود را از دست خواهد داد و امروز باید مراقب اسنادی مانند CFT، FATF، SPV ، اینستکس باشیم.
وی در ادامه به عناصر 14گانه اصلی گفتمان مقاومت اشاره کرد و افزود: عزت طلبی، صلح جویی، عدالت خواهی، حق طلبی، اسلام خواهی، استقلال طلبی، آزادی خواهی، معنویت گرایی، حکمت و عقلانیت، مصلحت‌گرایی، آرمان گرایی، واقع بینی، سلطه ستیزی و مبارزه با استکبار و استبداد را عناصر اصلی گفتمان مقاومت دانست.
سخاوتی در انتهای سخنان خود «توجه و تأکید بر ارزش های ناب اسلامی و سنتی» را تنها راه مقاوم‌سازی حکومت، حاکمیت و جامعه عنوان کرد.
انتهای پیام

captcha