تأثیر دین در سلامت روان
کد خبر: 3792373
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱

تأثیر دین در سلامت روان

گروه اجتماعی ــ ارتقای سلامت افراد جامعه یکی از مهم‌ترين مسایل اساسی هر کشور، ارتقای سلامتی افراد آن جامعه است که باید از ابعاد مختلف از جمله روانی مورد توجه قرار گیرد، وظیفه اصلی بهداشت روانی تأمین سلامت فکر و روان افراد جامعه است.

تاثیر دین در سلامت روان

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، ارتقای سلامت افراد جامعه يکی از مهم‌ترين مسائل اساسی هر کشور، ارتقای سلامتی افراد آن جامعه است که بايد از ابعاد مختلف از جمله روانی مورد توجه قرار گيرد. وظيفه اصلی بهداشت روانی تأمين سلامت فکر و روان افراد جامعه است.
پیوند و ارتباط میان آرامش روانی و باورها و اعتقادات افراد، غیر قابل انکار است. اسلام به‌عنوان مجموعه کاملی از باورها و اعتقادات و آموزه‌های دینی، سعی کرده است در اصطلاح و هدایت فرد و جامعه تلاش کند و تمام رفتارهای انسانی در سطح فردی و جامعه مورد توجه قرار داده و هدف اصلی‌اش را سعادت و سلامت و آرامش فردی و اجتماعی انسان‌ها معرفی کرده است. سلامت روان و رضایت از زندگی یکی از ویژگی‌های فرد سالم است.
دین و خداپرستی، رابطه مستقیم با سلامت فرد و جامعه دارد، هر قدر که افراد از ایمان قوی و مستحکم برخوردار باشند به همان نسبت از سلامت روان فردی و اجتماعی برخوردارند و ایمان و اعتقاد به خداوند متعال، اثر عمومی اضطراب آفرین را ریشه‌کن و عفت و پاکدامنی، خوشبینی و امیدواری را برای افراد به ارمغان می‌آورد. در اجتماع موجب از بین رفتن فقر، گسترش عدالت اجتماعی، روابط اجتماعی را بهبود بخشیده و جامعه از امنیت و آرامش لازم برخوردار خواهد بود. روش تحقیق در این مقاله توصیفی و کتابخانه‌ای است. نتایج حاصل از این تحقیق گواه آن است که دین می‌تواند نقش موثری در سلامت روان افراد و جامعه داشته باشد.
افراد متديّن به هر نسبت که ايمان قوی و محکم داشته باشند از بيماری روانی مصون‌تَر هستند. از جمله آثار ايمان دينی آرامش خاطر است. دلهره و نگرانی نسبت به رفتار جهان را در برابر انسان از ميان می‌برد و بجای آن به او آرامش خاطر می‌دهد.
دين به افراد متدين نوعى احساس كنترل و كارآمدى مى‌بخشد كه ريشه خدايى دارد و مى‌تواند كاهش يافتگى كنترل شخصى را جبران كند.
گم کردن حیات طیبه موجب زندگی بشر در استرس و دلهره شده است
حجت‌الاسلام جواد حاجی‌زاده، امام جمعه اهر، در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: امروزه بشر با امکاناتی که در دسترس دارد و زندگی مرفهی برای خود ایجاد کرده است ولی همچنان در هیجان، استزس و دلهره زندگی می‌کند به دلیل گم کردن حیات طیبه و زندگی پاکیزه است که اسلام برای ما ترسیم کرده است.
وی افزود: ذکر الهی در آرامش و سلامت روحی تاثیر دارد، ذکر الهی است که در آیات الهی هم تاکید شده است.
وی با استناد به آیه 19 سوره نحل «وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُسِرُّونَ وَمَا تُعْلِنُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و خدا آنچه را پنهان می‌کنید و آنچه را آشکار می‌سازید، می‌داند.
حجت‌الاسلام حاجی‌زاده، از نقش دعا در ایجاد امید در افراد گفت و ادامه داد: انسان هنگام دعا از یک قدرت برتر کمک می‌گیرد و ارتباط با این قدرت نا متناهی تاثیرات شگفت انگیزی در ایجاد امید و باور در افراد دارد.
امام جمعه اهر‌ یادآور شد: چیزى بیشتر از گناه، قلب را فاسد نمى‌کند، قلب گناه مى‌کند و بر آن اصرار مى‌ورزد و درنتیجه سرنگون و وارونه مى‌شود و موعظه در آن اثر نمى‌نماید.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: صبر کلید موفقیت است.
حجت‌الاسلام حاجی‌زاده، ضمن بازگو کردن توصیه‌ای به جوانان تأکید کرد: جوانان رویکرد دینی خود را بیشتر کنند، با قرآن و عترت ارتباط بیشری برقرار کنند تا سلامت روحی پیدا کنند.
امید به زندگی در سایه مذهبی بودن بیشتر است
حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه شهر سردرود در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: دلگرمی و امید به زندگی در سایه مذهبی بودن بیشتر است و در واقع کسی که مذهبی است روحیه‌اش برای زندگی بیشتر است.
وی از افزایش نیاز به معنویات در دنیای امروزی گفت و افزود: احساس نیاز به معنویات در دنیای امروزی به علت عدم موفقیت انسان‌ها در حوزه سلامت روان برجسته‌تَر شده است.
وی با استناد به آیه 115 سوره بقره «وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: مشرق و مغرب هر دو ملک خداست، پس به هر طرف روی کنید به‌سوی خدا روی آورده‌اید، که خدا به همه جا محیط و به هر چیز داناست.
حجت‌الاسلام جلیلی، ضمن بازگو نمودن اثرات دین در مؤمنان ادامه داد: دین به مومنان نوعی احساس کارآمد بودن به آن‌ها می‌دهد و زندگی آخرت را به این دنیا متصل می‌کنند.
امام جمعه شهر سردرود، معنا یافتن زندگی را با اصلاح فکر انسان امکان‌پذیر دانست و تأکید کرد: اگر انسان فکرش اصلاح بشود، زندگی‌اش به‌صورت خودکار تغییر پیدا کرده و معنا می‌یابد.

انتهای پیام

captcha