زکات؛ برکت زندگی/ پیشتازی کشاورزان خراسان‌جنوبی در پرداخت زکات
کد خبر: 3792390
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳

زکات؛ برکت زندگی/ پیشتازی کشاورزان خراسان‌جنوبی در پرداخت زکات

گروه اجتماعی ــ زکات برکت زندگی هر فردی است، چراکه به واسطه پرداخت آن، هم افراد نیازمند نجات پیدا کرده و هم باعث برکت در مال فرد پرداخت‌کننده می‌شود.

زکات؛ برکت زندگی/ پیشتازی کشاورزان خراسان‌جنوبی در پرداخت زکاتزکات از واجبات مالی در دین اسلام است که بر اساس آن، مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی بپردازند. این ۹ کالا عبارتند از طلا و نقره، گاو، گوسفند و شتر و گندم، جو، کشمش و خرما.
زکات از مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی اسلام است. این واژه به همراه مشتقاتش در قرآن ۵۹ مرتبه در ۲۹ سوره و ۵۶ آیه به کار رفته، که ۲۷ مورد در کنار نماز آمده است و این امر نشان از اهمیت این فریضه دارد.

خسارت‌های عدم پرداخت زکات
از جمله زیان‌هایی که بر طبق آیات و روایات عدم پرداخت زکات به فرد وارد می‌سازد، تلف شدن اموال، خسارت دوبرابر، هزینه کردن در راه اشرار و گناه، محروم شدن از رحمت الهی، محتاج شدن، عدم پذیرش نماز و بی‌برکتی زمین است.
امام صادق(ع) فرمود: «کسی که حق خداوند را از مالش نپردازد، سزاوار است که خداوند رحمت خود را از او دریغ کند».
پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز می‌فرمایند: «نماز هشت گروه پذیرفته نمی‌شود، یکی از آنان کسانی‌اند که از پرداخت زکات خودداری می‌کنند».

پرداخت بیش از 2 میلیارد تومان زکات در خراسان‌جنوبی
احمد رفیعی، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: کشاورزان و دامداران خراسان‌جنوبی طی ۱۰ ماهه سال جاری دو میلیارد و ۸۹۴ میلیون تومان زکات واجب، مستحبی به نیازمندان اهدا کردند.
وی افزود: ترویج و اشاعه فرهنگ پرداخت زکات امری ضروری است و باید همه دستگاه‌های مربوطه در این امر تلاش کنند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خراسان‌جنوبی یکی از محورهای رسیدن به عدالت اجتماعی را پرداخت زکات عنوان کرد و ادامه داد: اگر این فریضه الهی به‌موقع پرداخت شود، در آبادانی جامعه تأثیر فراوانی خواهد گذاشت.

رفیعی گفت: زکات جمع‌آوری‌ شده در قالب کمک‌های معیشتی بین ۳۲ هزار نفر، جهیزیه ۶۰ مورد، درمان ۴۴۵ نفر، تحصیلی ۵۱۴ مورد، مسکن ۹۷ مورد هزینه شده است.

وی به اجرای طرح شجره طیبه در استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای این طرح هشت هزار درخت در استان پلاک‌کوبی شده که عواید حاصل از فروش محصولات این درختان در جهت کمک به نیازمندان هزینه شده است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۹۲ عامل افتخاری و ۲۹۹ مبلغ افتخاری زکات و ۱۶۴ شورای زکات روستایی در استان با این نهاد همکاری می‌کنند، یادآور شد: از مجموع اعتبارات زکات ۴۰ درصد پروژه‌ای و ۶۰ درصد به نفع محرومان هزینه شده است.
زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha