مهار تجمل‌گرایی در گرو اصلاح ساختار اقتصادی است
کد خبر: 3792490
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸

مهار تجمل‌گرایی در گرو اصلاح ساختار اقتصادی است

گروه اجتماعی ــ یک کارشناس مسائل اجتماعی گفت: ساختار اقتصادی معیوب باعث شده مردم برای بقای خود دست به هر کاری بزنند و تا زمانی که این ساختار معیوب اصلاح نشود، تجمل‌گرایی نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.

مهار تجمل‌گرایی در گرو اصلاح ساختار اقتصادی است

رضا بافتی، رفتارشناس و کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره تجمل‌گرایی اظهار کرد: شرایط فرهنگی جامعه به‌گونه‌ای است که مردم خود به خود به تجمل گرایش پیدا کرده‌اند. حدود سه یا چهار دهه قبل مردم در اوج کمبودها زندگی می‌کردند و هیچ‌گونه توقعی نداشتند، ولی امروزه فضایی شکل گرفته است که مردم دیگر قانع نیستند و می‌خواهند ثروت بیشتری داشته باشند، به همین دلیل مثلاً اگر گوشت گران ‌شود و دولت بخواهد گوشت را با قیمت کمتری توزیع ‌کند، داوطلبان زیادی برای دریافت آن وجود دارد.
وی ادامه داد: مردم در رقابت افتاده و می‌خواهند عقب نمانند و برای بقای خود تلاش می‌کنند. زمانی که از تجمل‌گرایی صحبت می‌کنیم، بخشی از جامعه درگیر این مسئله هستند، چون فقط 20 درصد مردم می‌توانند زندگی همراه با تجمل داشته باشند و درصد بسیار زیادی از افراد جامعه حقوق کمی دریافت می‌کنند که قطعاً اگر بخواهند هم نمی‌توانند تجمل‌گرایی را در پیش گیرند.
این رفتارشناس و کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه تجمل‌گرایی پیامدهای منفی به‌دنبال دارد، افزود: اگر افراد جدی‌تر به مادیات فکر کنند، چشم و هم چشمی‌ها شکل بگیرد و افراد دنبال این باشند که از یکدیگر کم نیاورند، قطعاً از رشد در زمینه‌های مختلف مثل رشد فرهنگی باز می‌مانند و همین باعث عقب‌ماندگی جامعه می‌شود.

تجمل‌گرایی، عقب‌ماندگی فرهنگی جامعه را به‌دنبال دارد
بافتی بیان کرد: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که دنیا در تمام زمینه‌ها به سرعت در حال رشد و پیشرفت است. بعضی از کشورهای جهان سوم مثل ترکیه و امارات از نظر فرهنگی، تکنولوژی و عمرانی رشد بسیاری داشته‌اند و کشورهای اطراف ما نیز به سرعت در حال پیشرفت هستند، در حالی که ما در همه زمینه‌ها عقب مانده و در اکثر موارد وابسته‌ایم، ولی می‌خواهیم وانمود کنیم که وابسته نیستیم. تجمل‌گرایی باعث عقب‌ماندگی جامعه می‌شود و عقب‌ماندگی نیز طیف گسترده‌ای دارد که از فرهنگ تا سطح معلومات را شامل می‌شود.
وی اضافه کرد: برای جلوگیری از رشد و گسترش تجمل‌گرایی هیچ‌گونه برنامه‌ریزی انجام نشده است، برای این منظور باید شخصیت تک تک افراد را تحت تأثیر قرار داد و کاری کنیم که بافت فرهنگی ما متفاوت باشد و مردم ما متفاوت فکر کنند. در بحث تجمل‌گرایی، تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، پیشگیری است؛ چرا که این مسئله روز به روز تشدید می‌شود و تا 10 سال دیگر م‍ی‌تواند پنج برابر زمان حال باشد. بهترین حالت مبارزه با تجمل‌گرایی این است که سعی کنیم اوضاع از زمان حال بدتر نشود و 10 سال دیگر شاهد این نباشیم که درصد افرادی که به تجمل‌گرایی روی آورده‌اند، افزایش یافته است.
این رفتارشناس و کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: نباید به فکر این باشیم که مردم دست از تجمل‌گرایی بردارند، بلکه باید ببینیم دولت چه برنامه‌ای دارد تا مردم را از این وضعیت اقتصادی که مثلاً سکه و دلار می‌خرند، به امید اینکه گران‌تر شود، نجات دهد. ساختار جامعه دچار ایراد است و مشکل از مردم نیست، یعنی عرف جامعه به سمتی رفته که مردم برای بقای عمر خود دست به هر کاری می‌زنند، اگر این ساختار اصلاح شود، مسئله تجمل‌گرایی نیز حل می‌شود. نگاه ما نباید این باشد که چرا مردم تجمل‌گرا شده‌اند، بلکه باید ببینیم چه اتفاقی در ایران افتاده است که مردم به تجمل گرایش پیدا کرده‌اند.
انتهای پیام

captcha