نگاه تک‌بعدی از آسیب‌های حوزه است/ تلفیق ماهرانه علم و ایمان؛ رسالت مهم حوزه
کد خبر: 3794072
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
آیت‌الله کعبی:

نگاه تک‌بعدی از آسیب‌های حوزه است/ تلفیق ماهرانه علم و ایمان؛ رسالت مهم حوزه

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از نقاط ضعف موجود نگاه تک‌بعدی به حوزه و روحانیت است؛ یعنی گاهی برخی وظیفه خود را در تدریس یا مأموریت‌های سنتی خلاصه می‌کنند.

نگاه تک بعدی از آسیب‌های حوزه است/ تلفیق ماهرانه علم و ایمان؛ رسالت مهم حوزهبه گزارش ایکنا، آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری امشب هشتم اسفند ماه در همایش «حوزه در گام دوم انقلاب» در قم گفت: بنده پیشنهاد کردم که به مناسبت سالروز منشور روحانیت، هفته «امام و منشور روحانیت» در شورای عالی حوزه مصوب و به صورت سالانه  کارگروه‌ها و همایشات و گزارشات علمی سالانه در این زمینه ارائه شود.

کعبی بیان کرد: یکی از نقاط ضعف موجود نگاه تک‌بعدی به حوزه و روحانیت است؛ یعنی گاهی برخی وظیفه خود را تدریس و تدرس و یا مأموریت‌های سنتی مانند تبلیغ و نماز جمعه و جماعت و ... یا بالاتر سفر تبلیغ بین‌المللی می‌دانند.

وی افزود: رابطه حوزه با نظام باید منظم‌تر و جدی‌تر باشد و در تقسیم وظایف این دو نهاد، تفکیک صورت بگیرد، لذا نقش حوزه مختلف است و تک‌بعدی نیست.

کعبی اظهارکرد: شناخت و معرفی و تبیین اسلام ناب محمدی نخستین وظیفه حوزه است و حفظ و دفاع از اسلام و مکتب اهل بیت و مقابله با نفوذ؛ تخریب، تحریف و بدعت‌گذاری و گمراهی و اضلال هم وظیفه دیگر این نهاد است. همچنین نقش دیگر هدایت و راهنمایی آحاد جامعه در همه عرصه‌های فردی، اجتماعی و سیاسی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شاید بیش از 500 رشته تبلیغی وجود دارد که حوزه می‌تواند وارد آن شود، بیان کرد: نقش بیدارگری و شناخت دشمنان از دیگر رسالت‌های حوزه علمیه است.

وی با بیان اینکه مبارزه با روحیه اشرافی‌گری و طاغوتی از جمله نقش‌های روحانیت است، اظهار کرد: کاستن از آلام بشری و امدادرسانی به محرومان و خدمت صادقانه دینی از دیگر وظایف این نهاد است.

کعبی، مردم‌داری و رفق و مدارا با مردم را از دیگر نقش‌های روحانیت برشمرد و تصریح کرد: امروز ما به صلح و وفاق اجتماعی و جذب حداکثری و تلاش برای متدین کردن آحاد جامعه نیاز داریم. همچنین نقش دیگر بسترسازی برای ولایت عظمای دولت کریمه امام زمان(عج) است.

وی با بیان اینکه روحانیت با فراز و فرودی این کارها را انجام می‌دهد، افزود: دشمنان با بزرگ‌نمایی نقاط ضعف، نفوذ، تفرق و شکاف و خنثی کردن کار روحانیت توسط نیروهای جاسوسی، طراحی برای ایجاد مسیر انحرافی در مأموریت‌های روحانیت در حال تخریب روحانیت هستند که باید در این مسئله هوشیار باشیم.

کعبی افزود: برخی درصدد فعال کردن جریان منزوی در حوزه و جایگزینی آنان با نیروهای فعال است، بنابراین نقش ما در گام دوم انقلاب زیربنایی و اساسی است و این گام بدون مهندسی، برنامه‌ریزی و تقسیم و توزیع نقش اثرگذار آنان میان نظام و حوزه به سختی تحقق خواهد یافت.

وی با بیان اینکه  پیشران و موتور محرکه حوزه در تحقق بیانیه گام دوم، نسل جوان مؤمن انقلابی، فاضل و کارآمد حوزوی است اظهار کرد:  باید به نقش نسل جوان حوزوی در مدیریت و برنامه‌ریزی آینده حوزه توجه داشته باشیم، چون رسالت حوزه در تحقق عدالت و مبارزه با فساد، تحقق سبک زندگی اسلامی، تحقق اقتصاد قوی و ... مهم است.

کعبی با تأکید بر هم‌افزایی نهادهای حوزوی افزود: توجه جدی به نقش اجتماعی حوزویان، ایجاد وحدت رویه در برنامه‌ها و روش‌های حوزه به جای خنثی‌سازی اثر همدیگر، مقابله با روحانی‌نماها، متحجرین از سویی و جریانات نفوذی و تفرقه‌افکن در حوزه و نظام هم از دیگر لوازم برای تحقق بیانیه انقلاب است.

وی با اشاره به اصل دوم قانون اساسی و تأکید بر دین افزود: مبانی نظام اقتضاء می‌کند که حوزه در خط اول تحقق بیانیه باشد، لذا ما می‌توانیم بر پایه این بیانیه، قاعده‌سازی فقهی و آن را تدریس کنیم و در خط مشی‌گذاری‌های نظام مانند مجمع تشخیص ارائه دهیم.

کعبی با بیان اینکه انقلاب ما تمدنی است که دوگانه‌هایی مانند آزادی و عدالت، تولید و تلاش و به روز کردن سرمایه‌های انسانی و علم و ایمان را در کنار هم نهاد، اظهار کرد: ما معتقدیم ایمان بدون علم و علم بدون ایمان عقب‌ماندگی و نتیجه آن جنایت و چپاول است.

وی با بیان اینکه کشور در زمینه علمی خوب عمل کرد، اظهار کرد: در مقوله ایمان هم در سطح مناسکی و شعائری و توجه به ایمان خوب بوده‌ایم، ولی در عمق و شالوده ایمان و اخلاق باید تحول معرفتی و معنوی  صورت بگیرد.   

وی تأکید کرد: حوزه باید ساخت جامعه بر مبنای ایمان و سبک زندگی اسلامی را بر دوش بکشد تا تلفیق ماهرانه علم و ایمان صورت بگیرد؛ ما باید همسو با پیشرفت علمی به پیشرفت معنوی هم برسیم، از این رو در حوزه نیاز به مراکز عالی تربیت کادرهای نظام داریم.

وی با بیان اینکه مرجعیت هم وارد عرصه بیانیه شده که نمونه آن آیت‌الله مکارم است، گفت: جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه هم فعالیت‌هایی در این زمینه انجام داده و شروع کرده‌اند و همایش‌هایی نیز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha