آخرین شماره سال ماهنامه خیمه بر پیشخوان نشریات نشست
کد خبر: 3794634
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵

آخرین شماره سال ماهنامه خیمه بر پیشخوان نشریات نشست

گروه ادب ــ آخرین شماره ماهنامه خیمه در سال جاری به مدیرمسئولی حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری منتشر شد.

آخرین شماره سال ماهنامه خیمه بر پیشخوان نشریات نشستبه گزارش خبرنگار ایکنا، شماره ۱۲۸ ماهنامه خیمه که ویژه ماه‌های بهمن و اسفند است، در ۸۰ صفحه منتشر شده است. سرمقاله این شماره با عنوان «راهبرد دین برای مقابله با تهدید‌های فکری و فرهنگی» به قلم محمدرضا زائری نوشته شده است. یکی از موضوعاتی که در این نوشتار به آن اشاره شده، ضعف جریان نقد در حوزه‌های علمیه است. وی در این باره معتقد است؛ بلایی که در طول این سال‌ها بر سر جریان دینی ما و حوزه‌های علمیه کشور آمده همین است که فضای نقد وجود نداشته و این فقدان نقد صریح و قاطع باعث لَختی و سستی جریان فکری حوزه‌های علمیه دینی شده است، با نقد و چالش است که تحرک فکری ایجاد می‌شود و در فرآیند پرسش و انتقاد است که جوشش و زایش پیدا می‌کند.

گفت‌وگوی ویژه این ماهنامه با عنوان «از سواحل خزر تا سواحل مدیترانه» به حسن کردمیهن اختصاص یافته که روحانی صاحب فست فود است و در همان جا هم کار می‌کند. وی در این گفت‌وگو روایت متفاوتی را از ماجرای اشغال سفارت عربستان بیان می‌کند.
در بخشی از این ماهنامه به تاریخچه امامان جمعه تهران از دوره صفویه تا امروز پرداخته شده است. البته این تاریخچه به بهانه انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری به امامت جمعه تهران منتشر شده است.

پرونده این شماره از ماهنامه به بررسی ماجرای احمدالحسن یمانی پرداخته است. احمد اسماعیل یا احمد بصری که خود را احمد الحسن یمانی می‌نامد، یکی از مدعیان دروغین روزگار ماست که دامنه نفوذش به برخی شهر‌های ایران هم کشیده شده است. گرچه با وجود اعلام ظهور احمد الحسن یمانی، کسی او را ندیده، اما طرفداران او ادعا‌هایی دارند و یا مهارت و فریب از روایان مهدوی و ظهور به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند. در حوزه علمیه قم عده‌ای از فضلا و محققان تلاش‌های زیادی برای پاسخگویی به شبهات و استدلال‌های این گروهک کرده‌اند و کتاب‌هایی نوشته شده است، اما موضوع مهم این است که عده‌ای از طلاب در دام این گروهک ضاله گرفتار شده‌اند.

دامی برای تشنگان ظهور، عباس فتحیه چگونه جذب شد، داخل این گور جسدی نیست، ناکارآمدی‌ها چگونه فرقه می‌سازند، ادعا‌های خنده‌دار یک مدعی امامت، امان از منبری بی‌سواد، حوزویان ناامید و امید‌های کاذب، چرایی جذب طلاب علوم دینی به جریان احمدالحسن بصری، نشانه‌گرایی، ملاقات‌گرایی و باب‌گرایی؛ سه جریان آسیب‌زا در تشیع از نگاه مجید امامی و بررسی دلایل حیات ۱۵ ساله گروهک احمدالحسن در ذیل این پرونده منتشر شده‌اند.

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد بخش دیگری است که نقد‌هایی را بر سنتی‌اندیشی در حوزه علمیه مطرح کرده و می‌گوید: از اوایل انقلاب به این‌سو در نشر به لحاظ کمیت هیچ وقت افت نداشته‌ایم، همیشه کمیت با رشد روبه‌رو بوده است، ولی به لحاظ کیفیت یا ایستایی داشتیم و یا گاهی عقب‌گرد کرده‌ایم. البته به پیش هم رفته‌ایم.‌ای کاش امسال در چهلمین سالگرد انقلاب هم در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و کسانی که در علوم محض و تلاش‌های عینی هستند، یک کارآمدی دقیق در این باره انجام می‌شد.

آخرین شماره سال ماهنامه خیمه بر پیشخوان نشریات نشست

واقعیت این است که در دو حوزه تخصصی من مطالعات قرآنی و حدیثی بعد از انقلاب اتفاقات بزرگی رخ داده است، ولی این اتفاقات با داعیه، ادعا و مدعا  داشتن این مجموعه ابزاری که ما در دست داریم، متناسب نیست. علامه طباطبایی در زمان نوشتن المیزان کتاب‌های درست و درمانی در اختیار نداشت، ما امروزه همه چیز را در اختیار داریم و ادعای ما ام القرایی است. ما تا سال ۶۰ کتاب‌های تئوریک که متوجه چرایی و چگونگی و حد و حدود دانش‌های قرآنی و حدیثی باشد، به تعداد انگشتان دست هم نداشتیم، اما امروز ده‌ها پژوهش در این مورد داریم. زمانی که من در سال ۶۴ می‌خواستم در مورد تاریخ حدیث پژوهش کنم، نتوانستم حتی یک مقاله پیدا کنم، امروز ده‌ها مقاله در تاریخ حدیث داریم. امروز حوزه‌های ما و ابزار دانش گسترش پیدا کرده است. استاد و دانشجو و طلبه فراوان داریم و سؤال‌ها هم گسترش پیدا کرده است. ما حرکت کرده و کار فکری انجام دادیم و آثار خوبی پدید آورده و مطالعات قابل توجهی داشته‌ایم. ولی همه این‌ها حتی اگر بگوییم تا حدی مطلوب است، اما مقبول نیست.

گفت‌وگو با سید محسن موسوی بلده، استاد قرآن نیز گفت‌وگوی خواندنی است که مروری بر خاطرات تلخ و شیرین داشته و درباره جلسات قرآن می‌گوید: از فشل بودن سیستم آموزش قرآن کشور همین را بگویم که در شورای توسعه تقسیم کار شد. بخش آموزش همگانی قرآن بر عهده آموزش و پرورش قرار داده شد. یعنی آموزش و پرورش از نظر این شورا، فقط مسئول تعلیم شاگردانش نیست و آموزش همگانی همه مردم کشور را برعهده دارد. نهادی که از عهده تعلیم دادن شاگردان خودش برنیامده است، وظیفه دارد ملت ایران را قاری قرآن کند. نه ابزار دارد و نه اراده.

گفت‌وگوی خواندنی با عثمان محمدپرست، دوتار زن معروف که ۹۰۰ مدرسه ساخته است، بخش دیگری از این ماهنامه را به خود اختصاص داده است، همچنین چهره مبهم این ماه به نکاتی پیرامون زندگینامه‌های شهدای مدافع حرم پرداخته است.

یادآور می‌شود، دوماهنامه خیمه ویژه بهمن و اسفند ۹۷ به قیمت ۸ هزار تومان بر روی پیشخوان نشریات قرار گرفته است.

انتهای پیام

captcha