عبور از چالش‌های کلان نیازمند تولید نظام‌های معرفتی بومی است
کد خبر: 3798857
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
سیدسجاد ایزدهی:

عبور از چالش‌های کلان نیازمند تولید نظام‌های معرفتی بومی است

گروه سیاسی ــ رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد به معنی ساخت نظام اقتصادی اسلامی را عمده‌ترین چالش کلان پیش روی نظام در دهه پنجم دانست و گفت: امروز بر بستر نظام معرفتی اقتصاد غرب قرار داریم و تا اصل ساختار معرفتی اقتصاد کشور اصلاح نشود، مشکلات اقتصادی نیز از دولتی به دولت دیگر منتقل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره چالش‌ها و مشکلات کلان کشور در دهه پنجم انقلاب گفت: عمده‌ترین چالش پیش روی نظام اسلامی که البته امروز نیز نمایان شده مسئله اقتصاد است. در واقع آنچه مهم‌تر از رفتارها و تصمیمات اقتصادی دولت‌هاست، نظام اقتصادی اسلامی و بنیان‌های فکری آن است.

وی اظهار کرد: امروز بر بستر نظام معرفتی اقتصاد غرب قرار داریم و برخی از جزئیات را اصلاح و آنها را بومی‌سازی کردیم، اما تا وقتی اصل ساختار معرفتی اقتصاد کشور اصلاح نشود، طبیعی است که رویکردهای اقتصادی دولت‌ها اصلاح نمی‌شود و در نتیجه مشکلات اقتصادی نیز از دولتی به دولت دیگر منتقل و به صورت بنیانی حل و فصل نمی‌شود.

تولید نظام‌های معرفتی بومی

وی ادامه داد: زمانی که ساختار اقتصادی براساس شکاف بین فقیر و غنی باشد، عدالتی هم تحقق نخواهد یافت. لذا در دهه پنجم انقلاب عمدتاً با بحث نظام‌های معرفتی در حوزه‌های مختلف مواجه هستیم که اگر نظام‌های معرفتی بومی و اسلامی در حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد، سیاست و سایر عرصه‌ها شکل بگیرد، می‌توانیم با نظام‌های معرفتی غرب هم‌آوردی کنیم.

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: از جنبه رفتاری نیز دشمن درصدد محدود کردن منابع و توسعه قدرت و نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران است و اگر مردم براساس منطق مردمسالاری دینی شایستگان را به معنی واقعی آن انتخاب کنند، این نرم‌افزار قابلیت وصول کشور به سعادت و قدرت حداکثری را دارد، اما اگر مردم شایستگان را انتخاب نکنند و کارگزاران حداکثری متناسب با آموزه‌های حداکثری دینی برگزیده نشوند، به شکل طبیعی منطق انقلاب اسلامی در جامعه جنبه عینی و عملی پیدا نخواهد کرد و با چالش مواجه می‌شود.

ایزدهی بیان کرد: لذا از حیث معرفتی باید نرم‌افزارهای متناسب با ارزش‌های اسلامی و ملی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تولید شود و از بعد عملی نیز کارگزاران شایسته و صالح انتخاب شوند که هم به نرم‌افزار انقلاب اسلامی باور داشته باشند و هم از قدرت، توانایی و میل اجرای آن برخوردار باشند.

وی تأکید کرد: اگر این دو مؤلفه علمی و عملی تحقق پیدا کند، تقریباً بستر توسعه حداکثری انقلاب اسلامی در دهه پنجم و حرکت به سمت تمدن‌سازی اسلامی فراهم می‌شود و می‌توان گفت گام دوم انقلاب هم با قدرت برداشته شده است.

تهیه و اجرای الگوی بومی پیشرفت 

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: از آنجا که هدف غایی نظام اسلامی، ساختن تمدن نوین اسلامی است، باید با تهیه الگوی کلان مبتنی بر ارزش‌های دینی و ملی خود که همان الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است و تسری آن به همه خرده‌نظام‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دفاعی ــ امنیتی، سبک زندگی نمونه‌ای ایجاد کنیم که به الگوی جهانی تبدیل شود.

ایزدهی یادآور شد: البته در طی چهل سال اول انقلاب در این راستا گام‌های بلندی برداشته شده، اما چون اغلب در بستر نظام معرفتی غرب بوده نتوانسته به نتایج دلخواه و مدنظر انقلاب برسد. لذا لازم است بر مبنای یک نگاه بلندمدت، برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و تولید دانش انجام شود تا بتوان همه ظرفیت‌های بالقوه و استفاده نشده انقلاب اسلامی را شکوفا کرد و در جهت حل مشکلات کلان و خرد نظام اسلامی به کار گرفت.

اهمیت مقابله تمدنی با تمدن غرب

رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: با تحقق این امر، قطعاً جمهوری اسلامی ایران یک قدرت جهانی خواهد شد و جهان اسلام نیز به تبع آن به قطب قدرت جدید تبدیل می‌شود و در این وضعیت دیگر سیاست‌های تحریم و فشار امریکا نه تنها نمی‌تواند به اقتصاد، فرهنگ، تولید و سیاست کشور ضربه بزند، بلکه کاملاً بی‌اثر و خنثی شده به نحوی که امریکایی‌ها را از رفتن به سمت اعمال تحریم به عنوان یک راهبرد علیه ایران ناامید خواهد ساخت.

وی در پایان بیان کرد: البته طی این چهل سال هماوردی و مقابله با نظام‌های غربی به لحاظ شعاری و عملی انجام ‌شده، اما نکته محوری آن است که انقلاب اسلامی باید به مثابه تمدن نوینی مبتنی بر آموزه‌های اصیل اسلامی بتواند وارد این میدان نبرد شود و بر تمدن مبتنی بر مادی‌گری غلبه کند و جایگزین آن شود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha