آشنایی با بقاع شیخ عبدالقدوس و بی‌بی شهربانو روستای زی‌زی
کد خبر: 3799528
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱

آشنایی با بقاع شیخ عبدالقدوس و بی‌بی شهربانو روستای زی‌زی

گروه اجتماعی ـ مرقد منور شیخ عبدالقدوس و بی بی شهربانو در یک مکان بر روی تپه‌ای طبیعی از توابع شهرستان بویراحمد واقع شده است.

آشنایی با بقاع شیخ عبدالقدوس و بی‌بی شهربانو روستای زی‌زی

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، مرقد منور شیخ عبدالقدوس و بقولی خواهر مکرمه اش بی بی شهربانو در یک مکان بر روی تپه ای طبیعی واقع در ضلع جنوب شرقی میانکو تنگ چین در شهر متروکه بی شا (زی زی) و (عزیزی) فعلی از توابع شهرستان بویراحمد که پیرامون آنرا قبرستان قدیم و جدید فرا گرفته، واقع شده است.
روستای زی‌زی
روستای مزبور از شمال به آبادی تهله‌ای و کوه گوراسپید تازنگوا، از جنوب به تنگ چین و کوه نوردک تا دمه، از مشرق به روستاهای ماموری(کونه) و میانتمگان و منطقه زنگوا واز مغرب به رودخانه عزیزی(جوکار) و ادامه سلسله کوه نوردک محدود و منتهی می‌شود.
این بقاع با میانکوه تنگ چین یک کیلومتر، و تا شهر یاسوج بویراحمد یکصد کیلومتر فاصله دارد.
بنای قدیم بقاع
بنای قدیم این بقاع بشکل چهارگوش، که با استفاده از مصالح سنگ و گچ احداث شده است که در زوایای چهارگوش آن به سمت صحن چهارطاقنما در چهار جهت که به کمک تیر حمالی پنهان بر روی ستون‌های هشت ترک استوار شده است.
ورودی بقاع در دو سمت شرق و غرب دو ایوان در برابر هم قرار گرفته که یکی مرقد مطهر شیخ عبدالقدوس و دیگری مربوط به بی بی شهربانو است که بر بالای آن دو گنبد کله قندی استوار شده است.
با توجه به اینکه این بقاع از زیارتگاه‌های مهم منطقه به شمار می رود به طور مکرر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است و احیانا هرگونه نوشتار و کتیبه ای بر سطوح درب و دیوارهای آن در حین مرمت امحاء شده است.
این بنا با قدمت دیرینه اش متاسفانه به امید تجدید بنای جدید در دهه دوم انقلاب اسلامی بدون از هر گونه مطالعه و کنکاش علمی مورد تخریب قرار گرفت و علی الاصول بهتر بود، توسط واحدهای زیربط بدلیل پیشینه معماری آن مورد مطالعه متقن قرار می گرفت.
گفتنی است شکل معماری و نگاره‌های گیاهی در سطوح گردنه پایین گنبد به رنگ زرد متمایل به قهوه ای و نماد فیلپوش‌ها قدمت بنا را در ردیف معماری اواخر دوران مغول طبقه بندی می کند که اگر فرض را بر این ندانیم ایلخانی بودن آن در قرن هفتم هجری قمری قریب به یقین است.
بنای جدید بقاع
در وضعیت فعلی بنای جدید با وسعت بیش از 130 متر مربع با نصب 12 پایه فلزی با نظارت اوقاف و مشارکت محلیان و متولی در دست ساختمان است.
نسب امامزاده
در رابطه با شجره و نسب این بزرگواران سند متقن و معتبری ملاحظه نشده و در کتیبه‌های امحاء شده، نوشته ای که بتوان نسب او را مشخص کرد وجود ندارد.فقط افواها معمرین منطقه ای اعتقاد دارند، شیخ عبدالقدوس و بی بی شهربانو فرزندان شیخ صدوق از اصحاب امامزاده علی سادات هستند که مدتی را در منطقه سامانک سادات در کنار امامزاده علی گذرانده و از طرف ایشان به منطقه «بی شا» جهت تبلیغ و نشر احکام اسلام مامور شده اند.
مشهور است این بقاع از قدیم تاکنون دارای کشف و کرامات بوده اند و اکثر قسامه‌ها در این مکان انجام می گرفت.
رونوشت سندی با تاریخ تحریر 1345(ه.ق) موجود است که این بقاع دارای سیورغال و موقوفاتی بوده است.ابتدای این سند نام حضرت امامزاده عبدالقدوس و در انتهای آن امامزاده واجب التعظیم والتکریم ذکر شده است و علی الظاهر از انتساب آن ذکر نامی بعمل نیامده است.
رقبه نامه دیگری با تاریخ تحریر1336 (ه ـ ق) که اصل آن رویت نشده است.صاحب بقاع را از احفاد موسی بن جعفر(ع) ذکر کرده است که در این باره در کتب انساب و تاریخ سند متقن معتبری ملاحظه نشده است.در جوار این بقاع چند تن از شهدای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران (1359 ه.ش) شهید خداخواست ارجمند ابن عباسقلی از تیره عزیزی سادات امامزاده علی، شهید محمد ارجمند ابن علی خان از تیره بادلانی، شهید علی فصیح فر فرزند اسلام از تیره عزیزی سادات امامزاده علی مدفون هستند که رحمت خدا بر آنان باد.
انتهای پیام

captcha