تغییر رویکرد دانشگاه در راستای خلق ایده و نظر؛ زمینه‌ساز تحولات فکری
کد خبر: 3799763
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
حسین سلیمی بیان کرد:

تغییر رویکرد دانشگاه در راستای خلق ایده و نظر؛ زمینه‌ساز تحولات فکری

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درباره راه افتادن جدی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه و اینکه آیا این می‌تواند زمینه‌ای برای مبنا قرار گرفتن تحول در فکر و اندیشه دانشگاهیان باشد، گفت: اینکه ما توانسته‌ایم نرم‌افزار دانشگاهی‌مان را از تکرار نظریه‌های دیگران به توجه بیشتر به خلاقیت و نظریه‌پردازی و آزاداندیشی تغییر بدهیم، نشان از توجه ویژه در سال‌های اخیر به برپایی این کرسی‌هاست.

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره برنامه‌های این دانشگاه در سال جدید، اظهار کرد: امیدواریم در طول سال ۹۸ شاهد ارائه نظریه‌های جدیدی از سوی صاحب‌نظران دانشگاهی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی-اجتماعی بر مبنای اندیشه‌های قرآنی باشیم. اگرچه تاکنون در دانشگاه علامه طباطبایی نظریه‌های جدیدی در این زمینه ارائه و دفاع شده است، اما امیدواریم در سال پیش‌ رو ضمن گسترش نظریه‌پردازی‌ها، در حوزه‌های جامعه‌شناسی، مددکاری اجتماعی، روابط بین‌الملل و تاریخ شاهد طراحی و ارائه نظریه‌های جدیدی در گستره علوم انسانی-اسلامی باشیم.

وی همچنین درباره عملکرد سال گذشته دانشگاه در حیطه فعالیت‌های قرآنی ادامه داد: به لحاظ فعالیت‌های قرآنی، سال ۹۷ سال شکوفایی برای دانشگاه علامه بود، چراکه استادان و دانشجویان بیشترین تعداد جوایز را در جشنواره‌ها، برنامه‌ها و همایش‌های علمی در حوزه قرآن که در طول یکسال گذشته در کشور برگزار شدند، به خود اختصاص دادند. امیدواریم امسال هم شاهد رونق بیشتر این فعالیت‌ها و مشارکت دانشگاهیان به خصوص دانشگاهیان علامه طباطبایی در این جشنواره‌ها و درخشش آن‌ها باشیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درباره چرایی عدم تلاش دانشگاه برای تربیت دانشجویانی که به تحول بیاندیشند، گفت: هنوز خیلی زود است که چنین توقعی از دانشگاهمان داشته باشیم. حرکت در جهت تغییر و تحول رویکرد‌های نظری و مبانی اندیشه در دانشگاه حدود هفت سالی است آغاز شده و این حرکت نو قطعاً به این سرعت در درون ساختار‌های ذهنی نتایج خود را نشان نمی‌دهد و به زمان بیشتری نیاز است. تحولات فکری و تحولات نظری بسیار زمان‌بر هستند.

وی بیان کرد: طلیعه خوبی در این زمینه دیده می‌شود. اگر بگوییم تمام استادان و دانشجویان براساس عنصر و مبانی تحول فکر، اندیشه و عمل می‌کنند، خیلی زود است.

حسین سلیمی در پاسخ به این پرسش که آیا کرسی‌های آزاداندیشی و راه افتادن جدی آن‌ها در دانشگاه می‌تواند زمینه بیشتری برای این تحول فراهم کند، گفت: اینکه توانسته‌ایم نرم‌افزار دانشگاهی خود را از تکرار نظریه‌های دیگران به نرم‌افزار توجه بیشتر به خلاقیت و نظریه‌پردازی و آزاداندیشی تغییر بدهیم، نشان از توجه ویژه در سال‌های اخیر به برگزاری این کرسی‌هاست.

انتهای پیام
captcha