بایستگی‌ها و انگیزه‌های طلبگی
کد خبر: 3799783
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت مطرح کرد؛

بایستگی‌ها و انگیزه‌های طلبگی

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام غلامرضا لطفیان سرگزی گفت: انگیزه‌های طلبگی عبارتند از تعبد و پرهیزکاری، وارستگی، ادب و پاکیزگی، نشاط جسمی و روحی، تسلط به احکام دین، توفيق هدایت و هدایت‌گری، رسیدن و رساندن به سعادت در دنیا و آخرت؛ که البته این‌ها بخشی از انگیزه‌های جوانانی است که قدم به مکتب امام صادق(ع) می‌گذارند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ همایش «گام دوم انقلاب از منظر صحیفه سجادیه» با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه و بنیاد شهید و امور ایثار گران استان سیستان و بلوچستان و با حضور جمعی از خانواده‌های طلاب و روحانیون شهر زابل با هدف شناخت طلاب و تشویق جوانان جهت ارتباط بیشتر با روحانیون و مساجد، ششم فروردین‌ماه در مسجد رسول اکرم(ص) شهرستان زابل برگزار شد.
حجت‌الاسلام غلامرضا لطفیان سرگزی، عضو هیئت مدیره پژوهشکده مطالعات صحیفه سجادیه در این مراسم با بیان ویژگی‌های طلبگی، گفت: طلبه کسی است که سرباز حضرت ولی عصر(عج) و شاگرد امام صادق(ع) شناخته می‌شود؛ کسی که با قرآن و اذکار انس پیدا کرده و دین را بهتر از گذشته می‌فهمد.
وی بیان کرد: طلبه کسی است که به شجره‌نامه صنفی خود می‌بالد، چراکه عالمان ربانی و مردان خدایی در شمار پدران صنفی طلاب هستند که به اهل بیت(ع) متصل شده‌اند. طلبه کسی است که تلاش می‌کند گام به گام در مسیر پیامبران الهی حرکت کند و همانند آنان مردم را در مسیر توحید و تحقق ارزش‌های دینی یاری کرده و در همان مسیر گام نهد. طلبه کسی است که مردم را با مهم‌ترین نیازهای زندگی، یعنی نیاز به خدا، اخلاق و انسانیت آشنا کرده و راه‌حل‌های دینی را به آنها عرضه می‌کند.
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت با بیان اینکه انگیزه در زندگی هر کسی نقش اساسی را ایفا می‌کند، چراکه انتخاب هر کاری بر اساس انگیزه‌های انسان صورت می‌گیرد، گفت: انگیزه‌های طلبگی عبارتند از تعبد و پرهیزکاری، وارستگی، ادب و پاکیزگی، نشاط جسمی و روحی، تسلط به احکام دین، توفيق هدایت و هدایت‌گری، رسیدن و رساندن به سعادت در دنیا و آخرت؛ که البته این‌ها بخشی از انگیزه‌های جوانانی است که قدم به مکتب امام صادق(ع) می‌گذارند.
لطفیان سرگزی بیان کرد: طلبه شدن و طلبه ماندن، عشق می‌خواهد و کسی که در این مسیر گام می‌نهد، باید عاشق باشد تا این مسیر پر برکت را بپیماید و سعادت خود و دیگران را رقم بزند. از این‌رو، لازم است متقاضی طلبگی، ابتدا شناخت کاملی از این راه پیدا کند و با اختیار کامل و عشق فراوان، خود را آماده ورود به سربازی امام زمان(عج) کند و افق روشنی از تقوا و خوشبختی را برای خود رقم زند.
وی ادامه داد: کسی که در این راه قدم می‌گذارد، در واقع توفیق و هدیه‌ای از طرف خداوند متعال دریافت کرده است که به‌عنوان سرباز امام زمان‌(عج) شناخته می‌شود.
عضو هیئت مدیره پژوهشکده مطالعات صحیفه سجادیه با اشاره به اینکه نشاط یکی از ویژگی‌های زندگی طلبگی است، گفت: دین اسلام، دینی جامع است که تمام قوانین مورد نیاز بشر را برای رسیدن به سعادت و خوشبختی(دنیوی و اخروی) در نظر گرفته است. یکی از جنبه‌های موفقیت‌های طلاب، داشتن روحیه‌ای با نشاط و شاد است.
وی افزود: دلبستگی به مال دنیا و داشتن آروزهای دور و دراز از مهم‌ترین عواملی است که نشاط درونی را از بین می‌برد. مردم به حرف‌هایی که از یک طلبه می‌شنوند، دقت می‌کنند که چقدر او به حرف‌هایی که خودش می‌زند اعتقاد دارد و عمل می‌کند. به تعبیر آیت‌الله سیدجواد حسینی تبریزی خامنه‌ای، امواجی از طلبه ساطع می‌شود که مهم‌تر از کلماتش است. مردم انتظاری که از یک طلبه دارند این است که او با نشاط باشد. طلاب گرانقدر باید این شاخص را خیلی مراقبه کنند و اگر دیدند نشاط‌شان کم شده تهذیب نفس و مجاهده کنند.
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت بیان کرد: پیامبر اسلام‌(ص) در روایتی فرمودند «الرَّغبَةُ فِی الدُّنیا تُکثِرُ الْهَمَّ وَالْحُزنَ؛ گرایش به دنیا، غم و اندوه را زیاد مى‌کند». عبادت و دوری از گناه، چنان نشاط درونی به انسان هدیه می‌دهد که قابل مقایسه با شادی‌های ظاهری و مادی نیست.
محمود لطفیان
انتهای پیام
captcha