افزایش وزن اقتصادی ایران در دنیا با کاهش مصرف و هزینه‎ها/ کمک به سیل‌زدگان از مصادیق نیکوکاری است
کد خبر: 3800975
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
خطیب جمعه تهران تأکید کرد:

افزایش وزن اقتصادی ایران در دنیا با کاهش مصرف و هزینه‎ها/ کمک به سیل‌زدگان از مصادیق نیکوکاری است

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره اقتدار و وزن سیاسی و علمی کشور در دنیا، تأکید کرد: همین امر اقتضا می‌کند قدرت اقتصادی ایران هم به معنای واقعی کلمه «بزرگ» باشد که هیچ تهدیدی نتواند بر این اقتصاد بالنده تأثیر بگذارد و برای تحقق آن باید تصمیم‎های سخت گرفت و هزینه‎ها و مصرف را به حداقل ممکن کاهش داد.

بیانیه گام دوم انقلاب خلاصه همه آموزه‌های وحیانی است/ کمک به سیل‌زدگان و حضور در عرصه تولید از مصادیق نیکوکاریبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد، امروز 16 فروردین ماه، در خطبه دوم نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران، ضمن توصیه مردم و خود به تقوا، گفت: در این روزهای آغاز سال با پدیده بارش‌های استثنایی روبرو شدیم. در عصر جدیدی قرار داریم؛ عصر گام دوم انقلاب، عصر حرکت بالنده و تحولات معنوی انسان دوستی در جامعه اسلامی، عصر ایجاد تحولات جدید در رسانه ملی و فراهم آمدن زمینه رویش و درخشش استعدادها و نسل جوان. در 13 روز آغازین سال جدید شاهد تحولات اقلیمی در کشور بودیم به گونه‌ای که حدود 90 میلیارد متر مکعب بارش را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: اگر کار بزرگ فرزندان هوشمند انقلاب در ساختن سدهای کشور نبود، معلوم نبود استان ها با چه حادثه‌هایی در این بارش ها روبرو می بودند. امروز 172 سد در سطح کشور داریم در حالی که در پیروزی انقلاب اسلامی 19 سد داشتیم. این درخشش‌ها با ده سال جنگ و سال‌ها تحریم و با مشکلات اقتصادی و تنگناها شکل گرفته است. اگر این سدها نبود، نمی‌دانم خوزستان، لرستان و دیگر استان‌های سیل زده چه شرایطی داشتند، این سدها خسارات را به حداقل ممکن کاهش داد. حضور مؤثر مهندسی سپاه و ارتش در کنار مدیران و مردم با هدایت فرماندهی معظم کل قوا، راه را برای مدیریت این سیل ویرانگر هموار کرد.
وی اظهار کرد: امروزه تقریبا 172 سد کشور، بالاترین ظرفیت آبی خود را دارد؛ یعنی بیش از 50 میلیارد مترمکعب آب در پشت سدها است. ورودی آب بیش از سه بار سال‌های گذشته بوده است قطعاً برای اقتصاد ایران و تولید برق کشور و برای از بین رفتن ریزگردها و پرشدن تالاب ها و ... و مهم‌تر از آن ایجاد تحول معنادار در زمینه اقتصاد ملی نقش مهمی ایفا می‌کند اما باید ملت بزرگ ایران همانند مردم شریف شیراز که از گردشگران این استان طی ایام سیل زده استقبال، پذیرایی و حمایت کنند. این کار بزرگ باید تداوم پیدا کند. باید کار بزرگ ملی در این زمینه شکل گیرد تا برادران و خواهران و سایر افراد آسیب دیده مورد حمایت قرار گیرد. ملتی که انقلاب را با اقتدار پاس داشته است، با اقتدار نیز از این چالش‌ها عبور می‌کند و رحمت الهی را در این ماه‌های بزرگ متوجه خود می‌سازد.
خطیب جمعه تهران با اشاره به شعار سال؛ «رونق تولید» و سخنان مقام معظم رهبری در نخستین روز فروردین ماه در مشهد مقدس، اظهار کرد: کلید واژه برون‌رفت از تنگناهای اقتصادی و اجتماعی، تبدیل شدن ایران اسلامی به قدرت بزرگ تعیین کننده اقتصادی قاره آسیا است. امروز ما با همه مشکلات و تحریم ها جزو 20 اقتصاد اول جهان هستیم اما این زیبنده انقلابی نیست که در عرصه سیاسی قدرت تعیین‌کننده جهان است، به گونه‌ای که قدرت‌های بزرگ در یک طرف میز می‌نشینند و ایران نیز با آن وزن و اقتدار سیاسی خود در طرف دیگر این میز قرار می گیرد. این اقتدار و وزن سیاسی و وزن علمی کشور اقتضا دارد که قدرت اقتصادی بزرگ آن هم به معنای واقعی کلمه «بزرگ» باشد که هیچ تهدیدی نتواند بر این اقتصاد بالنده تأثیر بگذارد، باید در این جایگاه قرار گیریم و ظرفیت آن را نیز داریم.
ابوترابی فرد ادامه داد: حلقه بنیاد واشنگتن یکی از پنج حلقه اقتصادی است که به کنگره امریکا و دولت این کشور در چگونگی مبارزه با جمهوری اسلامی مشورت می‎دهد. آقای پاتریک یکی از اقتصاددانان این حلقه است که در دی ماه سال 96 در سمیناری با عنوان «بعد از اجرای تحریم‎های ایران، کجا چگونه و چرا» اینگونه گفت: «اقتصاددانان ایران و مدیران بزرگ قدرت تصمیم‌های سخت ندارند» این درست است، باید تصمیم های سخت گرفت و هزینه ها و مصرف را به حداقل ممکن کاهش داد. این پیام حضرت یوسف(ع) است؛ همانطور که می‌فرماید: «فَذَرُوهُ فِي سُنْبُلِهِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّا تَأْكُلُونَ»؛ این یعنی مصرف مدیریت شود. این اقتصاددان آمریکایی در این سمینار می‎گوید «اقتصاد ایران یک اقتصاد متنوع است»، درست است، ایران سرشار از منابع طبیعی است و حدود 37 میلیارد تن ذخائر قطعی معدنی داریم و بیش از پنج هزار و 300 معدن فعال در کشور است، جامعه مهندسی ایران بعد از امریکا بالاترین رتبه را در جهان دارد، بیش از دو هزار شرکت دانش‌بنیان در کنار ذخائر عظیم گاز و نفت در کشور است. منابع طبیعی ظرفیت‎های بالایی برای گردشگری و خلق ثروت دارد.
وی اظهار کرد: اقای پاتریک در این سمینار می‌گوید: «در ایران شاخص بدهی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی، بهتر از وضعیت این شاخص با آمریکا است. اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی ایران را با دیگر کشورها مقایسه کنیم، وضعیت اقتصاد ایران در حد ایتالیا و اسپانیا است که دارای اقتصادهای طبیعی دنیا هستند». لذا اگر رابطه خود را با خام فروشی به حداقل کاهش دهیم و رو به شرکت‌های دانش بنیان بیاوریم با انقلاب عظیمی در عرصه اقتصادی روبه رو می شویم و کشور به قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل می‌شود. نگاه مقام معظم رهبری به این افق بلند است که راهکار آن تولید است.
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه موانع پیش روی تولید را باید برداشت و سرمایه ها را باید به حوزه‎هایی هدایت کرد که از بالاترین ارزش افزوده برخودار هستند، اضافه کرد: در رونق تولید نیازمندم نقشه راه هستیم، همانطور که در مصرف نیازمند نقشه راه است، چنان‌که دکترین اقتصاد قرآن به زیبایی در سوره مبارکه «یوسف» این موضوع را تبیین کرده است.
ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه دولت بودجه احتیاطی خوبی در اختیار دارد و صندوق توسعه ملی با نگاه رهبری شکل گرفته است، بیان کرد: برای تولید، دولتمردان بدانند که نیازمند نقشه راه هستیم. باید نقشه راه درستی را تعریف کرد و راه را برای هدایت سرمایه ها به سمتی که بالاترین مزیت را دارد، تبیین و شفاف کرد.
خطیب جمعه تهران بیان کرد: کارآفرینان و فعالان اقتصادی بدانند که منابع خود را به سمت تولید واقعی هدایت کنند. کالاهایی که صادر می شود باید ارز حاصل از آن در خدمت اقتصاد ملی قرار گیرد اگر منافع خود را می‌خواهید در جریان درآمدهای ارزی که به متن واقعی اقتصاد ملی باز می‌گردد، فکر کنید، باید با فساد مبارزه قاطع و جدی داشت تا راه برای سرمایه‌گذاری صحیح هموار شود. باید نظام بانکی کشور با استقلال بانک مرکزی و نظارت بانک مرکزی و برنامه‌ریزی برای هدایت منابع به سمت تولید، در خدمت تولید قرار گیرد.

بنا بر این گزارش، حجت‎الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، ضمن حمد و ثنای الهی و توصیه خود و همگان به تقوای الهی و برخورداری از عنایت حق در ماه رجب المرجب و شعبان المعظم و ماه مبارک رمضان در سایه ایمان و عمل صالح و آراستگی، گفت: درادامه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و تبیین این فراز از بیانیه؛ «در میان ملت ‎های به پاخاسته کمتر دیده شده که توانسته باشند آرمان‎های انقلابی را حفظ کرده باشند و بر اصول و مبانی خود پایدار بماند، این یکی از مهم‎ترین و کلیدی‎ترین عوامل رشد، بالندگی، اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی است» در واکاوی و تحلیل مبانی این جمله اشاره داشتم که قدرت، ثمره پیوند سه مقوله مهم و نایاب است؛ یکی مکتب و نظریه‌ای که از پشتوانه علمی، منطقی، معرفتی و ایمانی برخوردار باشد.
وی ادامه داد: انقلاب، حرکت، نظریه و مکتبی بالنده و پایدار است که عقبه عقلانی و علمی و پشتوانه معرفتی تکیه گاه او باشد؛ انقلاب اسلامی جوشیده از آموزه‌های وحیانی و برآمده از آموزه‌های پیامبر اعظم(ص) و آموزه‌های مبتنی بر علم است؛ «ولا تَقْفُ ما لَیسَ لک به علم». آموزه‌های حیات بخشی که موجب حیات اقتصادی، سیاسی و ... است. مکتبی که با این کریمه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» آغاز شده است. یعنی برای امت اسلام و جامعه بشری، پیامبری مبعوث شده و شخصیتی برای هدایت بشر قیام کرده که صلاحش قلم است، در پرتو قلم، خالق علم و آفریننده دانش است؛ تداوم علم مبنای حیات بشری است.
ابوترابی فرد با اشاره به آیات ابتدایی سوره علق، اظهار کرد: پشتوانه انقلاب اسلامی مبانی دینی و اندیشه سیاسی فقیه تربیت یافته در مدرسه قرآن و عترت است. این مهم‌ترین عامل خلق قدرت، ماندگاری یک مکتب است و در کنار آن نیز رهبری صالح مهم است. رهبر و اندیشه ای که از بالاترین غنای علمی برخوردار بود اما حکومتی که با رهبری و زعامت یک انسان متعهد به علم و مؤمن به مبانی و اصول آن مکتب مدیریت نشود، قطعاً از صراط مستقیم منحرف می‌شود. توصیه‌های قرآن کریم و انبیا و اهل بیت(ع) بر ضرورت پیشوایی و امامت امامان معصوم و در دوران غیبت بر پیروی از فقهای عادل، هوشمند و مدیران آراسته به علم و عدالت است که این موجب تداوم مکتب و نظریه سیاسی اسلام است.
خطیب جمعه تهران با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع)، بیان کرد: حکومت، مدیریت سیاسی، رهبری و زعامت جامعه در سایه حضور امام عادل معنا پیدا می‌کند. پیشوای صالح لازم است که این عامل دوم برای تداوم انقلاب است.
وی افزود: اما عامل سوم مردم و آحاد جامعه است؛ رمز تولد انقلاب و رمز تداوم انقلاب اسلامی و بالندگی امروز آن در حضور شما مردم تعریف و تبیین می‌شود، چون شما هستید، انقلاب بالنده است. این حضور راه را برای خلق قدرت هموار کرده است؛ ««لولا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر...»
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: این ملت‌ها هستند که راه را برای نقش‌آفرینی انبیا هموار می‌کنند و این ملت‌ها هستند که زمینه اقتدار و حضور مؤثر رهبران صالح را هموار می‎کنند. بی اعتنایی آن‌ها به مسئولیت خویش است که راه را برای حکومت طاغوت هموار می‌کند که ده‌ها آیه و روایت بر این رسالت کلیدی پیروان قرآن تأکید دارد.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی بر اصول خویش پایدار مانده و بالنده و باطراوت است و هر روز در برابر تمامی قدرت‌های استکباری، سنگر جدیدی را فتح می‌کند؛ انقلاب از مرزهای ایران اسلامی عبور کرده است و امروز با قدرت در مرز رژیم صهیونیستی با تمام ظرفیت حضور دارد و امروزه انقلاب و اندیشه ناب آن موجب بازگشت به هویت و حاکمیت ملت‌های مسلمان بر سرنوشت خویش و خروج آن‌ها از سیطره استکبار شده است.
ابوترابی فرد اضافه کرد: این حضور ارزشمند است که موجب می شود رئیس جمهور امریکا محرمانه و شبانه و بدون اطلاع مراکز امنیتی رده دو و سه، برای سرکشی نیروهایش در عراق حاضر شود و شبانه نیز از آنجا بگریزد. امروزه ملت لبنان، یمن و ... امت اسلامی راه را برای حضور نظام‌های سیاسی مبتنی بر اراده ملت‌ها هموار کرده است و این مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است. امروزه مسئله حاکمیت ملت فلسطین است. امروز مسئله حاکمیت ملت های عرب بر سرنوشت خویش است وانقلاب اسلامی در سایه این دستاورد بزرگ بالنده است.
وی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه یوسف، ادامه داد: در این آیات اصول و مبانی قرآن را در حضور ملت‌ها و رهبران صالح و نقش آن‌ها در تحولات اقتصادی و سیاسی می‌بینیم؛ این آیات بیان‌کننده دکترین سیاسی، مدیریتی، اقتصادی در یک نظام الهی است. حضرت یوسف نمونه‌ای از تربیت دینی و خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است. جوانان این سخن الهام‌بخش رهبری معظم در ضرورت نگاه ویژه به خویشتن در گام دوم انقلاب، خلاصه همه آموزه‌های وحیانی است. تمام انبیا برای تربیت انسان آمده‌اند؛ «علیکم انفسکم» اما باید به خود پرداخت. من باید دغدغه اصلاح خودم را داشته باشیم، اگر این دغدغه را داشته باشیم به وظایف فردی و مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز توجه می کنیم اما اگر این دغدغه نبود تمام مسئولیت‌ها به فراموشی سپرده می‌شود. حضرت یوسف(ع) نمونه بارزی از خودسازی است. قرآن کریم در تبیین شخصیت این انسان وارسته و تربیت یافته می‌فرماید: «او انسان صالح است، او انسان آراسته به علم و کمال است».
ابوترابی فرد با اشاره به آیه «وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَيْنَاهُ حُكْمًا وَعِلْمًا وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» بیان کرد: حضرت یوسف(ع) نمونه بارز ترک گناه است. برخی از محققین و مفسران می‌فرمایند مراد از «آتَيْنَاهُ حُكْمًا» تزکیه نفس و صبر بر دشمنی برادران است. او سختی‌ها را تحمل کرد و حتی یک بار برادرانش را نفرین نکرد اما ما با برادران و خواهران مسلمان برخورد می‌کنیم. ثمره حکمت عملی، یعنی تذهیب و اصلاح نفس آنست که به حکمت نظری و علم آراسته می‌شود . قرآن برای بشارت به ما می‌فرماید این نعمت اختصاص به آن بنده صالح نداشت؛ «وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» بلکه به تمام نیکوکاران این پاداش را می‌دهیم.
وی گفت: امروز نیکوکاری یکی از مصادیق بارزش در خدمت برادران و خواهران سیل‌زده است. امروز یکی از مصادیق بارز نیکوکاری، حضور در عرصه تولید است؛ خودسازی راه را برای جامعه‌پردازی هموار می‌کند. انسان‌های صالح نقش اصلاحی دارند و حضرت یوسف(ع) نمونه خودسازی است.

انتهای پیام

captcha