دلیل منبرهای دلنشین مرحوم صالحی خوانساری
کد خبر: 3802175
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
آیت‌الله سیدباقر آیت میردامادی بیان کرد:

دلیل منبرهای دلنشین مرحوم صالحی خوانساری

کانون خبرنگاران نبأ ــ مرحوم خوانساری علاوه بر تسلط بر تفسیر آیات و روایات و قرائت ادعیه، صدای دلنشینی داشت و اشعار مذهبی زیادی حفظ بود. او با مدح و منقبت‌خوانی به‌ویژه مرثیه برای اهل بیت(ع) پامنبری‌ها را به گریه می‌ا‌نداخت و از ایشان برای سخنرانی زیاد دعوت می‌شد، در عین حال مادی نبود و برای پول مجلس نمی‌رفت.

دلیل منبرهای دلنشین مرحوم صالحی خوانساری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری، از سخنرانان مطرح کشوری و استاد حوزه علمیه قم، صبح روز ۱۳ اسفندماه به دلیل بیماری و پس از تحمل یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت. به مناسبت چهلمین روز درگذشت این عالم وارسته کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت‌وگویی را با آیت‌الله سیدباقر آیت میردامادی، نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی داشت که از نظر می‌گذرد.

آیت‌الله میردامادی سخن خود را با آیه 95 سوره نساء «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا» آغاز کرد و گفت: چند دسته در جامعه هستند که امتیاز خاصی دارند که خداوند متعال در قرآن این امتیازات را متذکر و فضیلت و برتری آن‌ها را نسبت به دیگر مردم بیان کرده است؛ دسته اول علماء هستند که خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرماید. در دین مقدس اسلام جایگاه هیچ‌کس به ائمه اطهار(ع) نمی‌رسد، آن‌ها جدا هستند و نمی‌شود فضایل ایشان را برشمرد؛ اما در بین مردم هیچ دسته‌ و جامعه‌ای مقام و درجات‌شان بالاتر از علما و مجتهدین نیست؛ خداوند متعال در آيه شریفه مذکور می‌فرماید که درجات و مقام همه مؤمنان را بالا می‌بریم، هرکسی که مؤمن و معتقد به اسلام است؛ جایگاهش نزد خدا زیاد است اما آن‌هایی که علاوه بر ایمان و تقوا، علم، دانش و اطلاعات مذهبی هم دارند مانند علما و مجتهدین نسبت به مؤمنان درجات رفیع‌تری در آخرت دارند چراکه روحانیون، انسان‌ساز هستند.

نماینده آیت‌الله العظمی نوری همدانی ادامه داد: مرحوم صالحی خوانساری(ره) مرد محترمی بود؛ در یکی از مساجد خمینی‌شهر از ایشان برای منبر دعوت شد که من هم در این مراسم بودم. او با آيت‌الله‌العظمی نوری همدانی نیز ارتباط نزدیکی داشت و چون حقیر حدود 20 سال است که نماینده تام‌الأختیار ایشان در تهران هستم، این سبب شد که مراوده ما 20 سال به طول انجامد. ما در سرزمین وحی نیز با هم همسفر بودیم. در این سفر حج مرحوم صالحی خوانساری منبر می‌رفت و سخنرانی می‌کرد و پاسخ‌گوی زائران در زمینه احکام حج و... بود.

مدیر حوزه علمیه حاج ابوالفتح تهران ادامه داد: حاج صالحی خوانساری، مرد بسیار محترم و شریفی بود، اهل ادعا نبود، بسیار ساده‌زیست، سالم، خوش‌برخورد، با اخلاق، اجتماعی و مردمی بود.

دلیل منبرهای دلنشین مرحوم صالحی خوانساری

آیت‌الله آیت میردامادی افزود: در مراسم تشییع ایشان منبری‌ها و روحانیون زیادی از قم و تهران شرکت کردند؛ روح ایشان شاد و ا‌ن‌شاءالله با اجدادش محشور شود «اَلّلهُمَّ إنَّا لاَ نَعْلَمُ مِنْهُ إلاَّ خَیْراً وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِه مِنَّا اَلّلهُمَّ إِنْ کَانَ مُحْسِناً فَزِدْ فی إِحْسَانِه وَإنْ کَانَ مُسِیئاً فَتَجَاوَزْ عَنْه».

این استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که چرا روضه‌ها و منبرهای ایشان در دل مردم می‌نشست و از ایشان برای سخنرانی زیاد دعوت می‌شد، تصریح کرد: ایشان منبری خیلی خوبی بود و بیان خوبی داشت و احادیث و روایات زیادی از حفظ بود، ولی دلیل اصلی منبرهای زیاد ایشان، صدای خوب برای ذکر مراثی و مدح اهل بیت(ع) بود؛ بعضی‌ها منبر می‌روند ولی روضه نمی‌خوانند، بعضی‌ها روضه‌خوانی می‌کنند اما صدای خوبی ندارند، مرحوم خوانساری زیبا می‌خواند و اشعار مذهبی زیادی حفظ بود و با صدای دلنشینی که داشت پامنبری‌ها را به گریه می‌ا‌نداخت. همین طور در قرائت ادعیه به‌ویژه کمیل‌خوانی و مناجات با خدا بسیار مسلط بود.

آیت‌الله میردامادی در ادامه افزود: حجت‌الاسلام خوانساری علاوه بر منابر وعظ و خطابه تفسیر قرآن نیز می‌کرد و آیات و روایات زیادی را حفظ بود؛ دلیل دیگر محبوبیت ایشان هم این بود که وی از زمره سادات بود و اهل مادیات نبود، سراغ ندارم که ایشان منبر برود و طی کند که فلان مبلغ را می‌گیرم یا پولی را که به ایشان دادند، برگرداند و بگوید کم است.

انتقاد از کم شدن روضه‌خوانی

مؤسس و رئیس بنیاد علمی، تحقیقاتی و خدماتی علامه میرداماد با انتقاد از اینکه برخی طلاب لباس روحانیت نمی‌‌پوشند و روضه‌خوانی کم شده است، گفت: ناطق اهل‌بیت(ع) با کت و شلوار معنا ندارد، همانطور که ارتشی‌ها لباس مخصوصی دارند که مردم ایشان را می‌شناسند؛ روحانیون نیز باید ملبس و معمم باشند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: امامان ما معمم بودند و عمامه خودش امتیاز و افتخاری است، حتی توصیه شده در نمازها عمامه بگذارید و عبا بپوشید و با سر برهنه نماز نخوانید، اما می‌بینیم که برخی روحانیون لباس نمی‌پوشند، در سخنرانی‌ها روضه‌خوانی نمی‌کنند و دیگر اینکه مادیات برای سخنران‌ها مهم شده است و حتی مبلغ را هم تعیین می‌کنند که فلان قیمت می‌گیرم؛ منبر اجرش با خدا است و امر به معروف و نهی از منکر کاسبی نیست، وظیفه دینی است و ما در کسوت روحانیون گوینده اسلام هستیم، قیمت منبر ما انشاءالله درجات عالیه معنوی است.

علیرضا برومند

انتهای پیام

captcha