سرنوشت مسجد چهارراه ولیعصر(عج) مشخص شد/ تهران می‌تواند پایتخت نوروز شود
کد خبر: 3802301
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران:

سرنوشت مسجد چهارراه ولیعصر(عج) مشخص شد/ تهران می‌تواند پایتخت نوروز شود

گروه جامعه_ رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه مسجد چهارراه ولیعصر(عج) با وسعت بیش از 20 هزار مترمریع آماده شده است تا با رویکرد فرهنگی، مذهبی و هنری و به عنوان مکمل تئاترشهر مورد استفاده قرار گیرد، گفت: امیدواریم حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری، به جمع‌بندی در خصوص چگونگی اداره این مجموعه برسیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، امروز سه‌شنبه، 20 فروردین‌ماه، با حضور محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و احمد مسجدجامعی، حجت نظری، حسن خلیل‌آبادی و الهام فخاری، دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این شورا در موزه حیات‌وحش هفت‌چنار واقع در منطقه ۱۰ تهران برگزار شد.
سرنوشت مسجد چهارراه ولیعصر(عج) مشخص شد/ تهران می‌تواند پایتخت نوروز شود
 
محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه امسال با وجود یک پدیده طبیعی و بحران غیرطبیعی روبرو بودیم که ۲۵ استان کشور را درگیر خود کرد و آسیب جدی به استان‌هایی همچون؛ گلستان، لرستان، خوزستان و مازندران وارد کرد، گفت: همین مسئله باعث شد نوروزگاه‌های شهرداری تهران نیز تحت‌الشعاع قرار گیرند و استان تهران هم درگیر این موضوع شد.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به موضوع نوروزگاه تهران اشاره کرد و گفت: بذری که کمیسیون فرهنگی و اجتماعی سال گذشته کاشت، امسال اولین برداشت‌های آن با برگزاری نوروزگاه انجام شد. سال گذشته اولین نوروزگاه را در شورای شهر داشتیم، اما امسال سایر بخش‌های شهرداری تهران نیز درگیر آن بودند.

وی با اشاره به جایگاه تاریخی تهران به عنوان برگزار کننده برنامه‌های ویژه نوروز گفت: تهران می‌تواند به عنوان پایتخت نوروز مطرح شود، چرا که حداقل ۱۴ کشور داریم که نوروز را عید ملی خود می‌دانند. تهران با برگزار کردن برنامه‌های ویژه و خدماتی که به شهروندان در نوروز ارائه کرد، می‌تواند پایتخت نوروز در این ۱۴ کشور و کشور خودمان باشد.
 
حق‌شناس در بخش دیگری از این نشست به سوالی مبنی بر اینکه چرا شماره‌گذاری معابر در تهران انجام نمی‌شود، گفت: ما باید به سمتی برویم که شماره‌گذاری‌ها مدون شود، اما اکنون فاقد قوانین لازم در این زمینه هستیم. برخی معابر در حال حاضر شماره دارند و برخی نام‌گذاری شده‌اند، اما برای اینکه بتوانیم برای حدود شش تا هفت هزار معبر تهران یک قاعده کلی برای نامگذاری داشته باشیم، نیاز به قانونی داریم تا شهرداری را در این راستا موظف کند.

وی ادامه داد: این موضوع نیازمند لایحه یا طرحی است که شهرداری را موظف کند تا کل معابر را شماره‌گذاری کند. این امر قطعا در یک دوره کوتاه مدت میسر نمی‌شود. ما این موضوع را در کمیته نامگذاری دنبال می‌کنیم و تا چند ماه آینده گزارش آن را ارائه می‌دهیم.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین تکلیف مسجد چهارراه ولیعصر(عج) گفت: تئاتر شهر یکی از معدود بنا‌های تاریخی تهران است که شهرت جهانی دارد. در این دوره تلاش کردیم تا حفاظت‌های لازم را از این مکان به عمل آوریم چرا که که یکی از دلایل اهمیت پهنه رودکی نیز همین ساختمان است. از زمان مدیریت شهری آقای احمدی‌نژاد، پارکینگ این منطقه برای ایجاد مسجد در نظر گرفته شد، اما پس از آن با توجه به نقشه و مشکلاتی که با اوقاف داشتیم، پروژه متوقف شد. همچنین معماری این مجموعه با برخی اعتراضات اجتماعی مواجه شد و بنا بر این شد تا طراحی آن تغییر کند.

حق‌شناس اضافه کرد: این روند ادامه پیدا کرد؛ تا اینکه  تصمیم گرفته شد، بنا با تئاتر شهر همخوانی داشته باشد. در اواخر سال گذشته معاونت عمرانی شهرداری اعلام کرد، کار تا ۹۹ درصد تکمیل شده، اما برای اداره این مجموعه فرهنگی و مذهبی برنامه دقیقی وجود نداشت. مطالعات انجام و گزارش آن در بهمن‌ماه آماده شد، اما هنوز شهرداری تهران پیشنهاد مشخصی برای چگونگی اداره مجموعه به ما ارائه نکرده است.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر فضایی با وسعت بیش از 20 هزار مترمربع آماده شده است. این مجموعه می‌تواند با رویکرد فرهنگی، مذهبی و هنری و به عنوان مکمل تئاتر شهر مورد استفاده قرار گیرد. ما نیز امیدواریم حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه، به جمع‌بندی در خصوص چگونگی اداره این مجموعه برسیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از این نشست به مسئله انتصابات شهرداری تهران نیز اشاره کرد و گفت: در این موضوع دو نگاه وجود دارد؛ یک نگاه این است که وظیفه شورای شهر فقط انتخاب شهردار است و در مورد انتخاب همکاران شهردار، شورای شهر فقط جایگاه نظارتی دارد. اما نگاه دیگر این است که قرار نیست شورا فقط شهردار انتخاب کند و در مورد اینکه منویات شورای شهر با چه قاعده‌ای پیگیری شود هم دخالتی نکند. انتظار این است که شهردار با کمیسیون‌های شورا مشورت کند. اگر در مورد انتصابات سکوت کرده‌ایم، به دلیل خلأ قانونی موجود است.
 

حق‌شناس با بیان اینکه در حوزه انتصابات هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و تنها تفاوت در نوع نگاه است، تصریح کرد: ما در ابتدا با دوستان صحبت کردیم که حداقل در برنامه‌های تخصصی با کمیسیون‌ها مشورت کنند که در برخی موارد شاهد این هماهنگی بودیم، اما در برخی موارد این هماهنگی از سوی شهرداری وجود نداشت. این مسائل در جلسات هم‌اندیشی بحث شده و امیدواریم شهردار در ادامه فعالیت‌هایش کار شهر را با مشورت شورا پیش ببرد.

در ادامه این نشست، حسن خلیل‌آبادی هم به موضوع انتصابات شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: ما در اروپا زندگی نمی‌کنیم، بلکه محیطی زندگی می‌کنیم که کاملا با آنجا تفاوت دارد. مطالبات مردم از ما قانونی نیست و انتظارات غیرقانونی از ما دارند، به همین خاطر در مواقعی گفته می‌شود اگر بنده انتقادی برای یک انتصاب به شهردار دارم، خلاف قانون است. اما مردم از ما توقع دارند افراد خوب، خوش‌فکر و شایسته را در اداره شهر به کار بگیریم؛ شاید این خلاف قانون باشد، اما جزء مطالبات مردم است؛ در هر صورت ما با شهردار جلساتی برگزار کردیم و انتظار داریم که به تعهدات خود عمل کند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص نامگذاری و شماره‌گذاری معابر هم گفت: شماره‌گذاری معابر یک طرح همه‌جانبه است که تحقیقات علمی و گسترده می‌خواهد؛ ما باید کار تحقیقاتی آن‌را به یک شرکت بدهیم و بعد از دریافت تحقیقات لازم برای تصویب به شورا ارائه کنیم؛ در دنیا معابر شماره‌گذاری می‌شوند و بر اساس این شماره‌ها هم شناخته می‌شوند، لذا در ایران هم باید به این سمت حرکت کنیم.

خلیل‌آبادی در ادامه به موضوع هویت تاریخی و میراثی شهر تهران هم تأکید کرد و گفت: اگر ما به‌دنبال تاریخ خود هستیم باید آن را بدون قضاوت حفظ کنیم و بگذاریم مردم در مورد تاریخ قضاوت کنند. در قبرستان ظهیرالدوله، مفاخر ایران مدفون هستند، اما در آن بسته است، یا در امامزاده ابن بابویه قبر مفاخر به حال خود رها شده است؛ لذا ما باید تاریخ خود را با وسعت نظر بیشتری حفظ کنیم، این ضرورت درخصوص صادق هدایت، فروغ فرخزاد و دیگر مفاخر هم باید رعایت شود.

بعد از این سخنان الهام فخاری به جایگاه شورا‌ها اشاره کرد و گفت: شورا‌ها برای برخی زینت‌المجالس محسوب می‌شوند و نقش فانتزی دارند؛ متأسفانه بار‌ها می‌شنویم که می‌گویند شورا نباید در موضوعات مداخله اجرایی کند، این در حالی است که اصل هفتم قانون اساسی شورا‌ها را هم‌طراز سایر ارکان نظام جمهوری اسلامی و از ارکان تصمیم‌گیری در کشور دانسته است؛ بر این اساس تلاش ما در شورای پنجم این بوده که جایگاه شورا‌ها را تقویت کنیم.

حجت نظری سخنران دیگر این نشست بود که در ادامه سخنان فخاری گفت: انتظاری که ما از شهردار داریم قانونی است؛ شهردار قطعا هویت مستقل از شورا ندارد و نمی‌تواند داشته باشد، اما متأسفانه نگاه مخالف ناشی از سابقه فعالیت شهرداران است و مربوط به زمانی است که شورا‌ها فعالیت نمی‌کردند و این درحالی است که قانون اساسی، شورا‌ها را در اداره امور کشور دخیل می‌داند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بیان کرد: از سال ۷۵ که قانون شورا‌ها تصویب شد، اصلاحات آن مدام به محدودتر کردن اختیارات شورا‌ها منجر شد. بخشی از این روند هم به این دلیل است که نمایندگان در برخی شهر‌ها اعضای شورا‌ها را رقیب خود دانسته‌اند؛ اما باید شورا‌ها را تقویت کنیم تا جامعه مدنی قوی‌تری داشته باشیم و مادامی که این روند را نداشته باشیم، در تحقق جایگاه اصلی شورا ضعف خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه نظارت‌ها باید به صورت پیشینی و پسینی انجام شود، گفت: اگر ما بنشینیم تا شهردار هر‌کاری که می‌خواهد انجام دهد و بعد از آن بگوییم چرا فلان کار را کردی یا فلان کار را نکردی، در حق مردم اجحاف کرده‌ایم. اما آیا ما باید بنشینیم تا اختلاسی صورت گیرد یا اشتباهی شود و بعد پیگیری کنیم یا باید نظارت پیشینی هم داشته باشیم؟ اگر فردی از اموال بیت المال سوءاستفاده کرده و شهردار به اشتباه چنین فردی را منصوب کرده است، آیا ما باید سکوت کنیم تا اموال بیت‌المال تضییع شود و بعد سخن بگوییم؟

نظری به موضوع تعدیل پرسنل روزنامه همشهری هم اشاره کرد و گفت: بار‌ها در این خصوص از ما سوال شده است، اما اگر ما حق مداخله در انتصابات را نداریم، پس چرا از ما سوال می‌شود؟ وظیفه ما نظارت پیشینی در این موارد است. رئیس جمهور با اینکه از مردم رای مستقیم می‌گیرد، کابینه‌اش را به رای مردم می‌رساند، اما شهردار که مستقیم از مردم رای نمی‌گیرد، این کار را نمی‌کند. صفت اصلی شهردار نماینده حکومت محلی است و این نماینده نمی‌تواند پاسخگوی نظارت پیشینی شورا نباشد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه به سوالی مبنی بر ضرورت پرداختن به نشاط اجتماعی، مسائل حوزه سلامت و معضل چاقی در شهر تهران پاسخ داد و گفت: بر همین اساس ما طرح خیابان ورزش را در کمیته ورزش و مشارکت‌های مردمی از نیمه سال ۹۷ آغاز کردیم و دستورالعمل‌هایی به مناطق مختلف ابلاغ شد و به‌خوبی اجرا شد. در ادامه این طرح پیگیر هستیم تا طرح خیابان ورزش و بازپس‌گیری خیابان به نفع کودکان، طرح بازپس‌گیری خیابان به نفع مردم را هم ارائه کنیم.

وی افزود: معضل چاقی هم از بزرگترین مسائل در شهر تهران است و برخی از آن به دلیل کمبود فضا‌های ورزشی است و همین موضوع باعث شد امسال بودجه حوزه ورزشی را نسبت به پیشنهادی که در لایحه شهرداری آمده ۱۵ درصد افزایش دهیم. همچنین تلاش داریم در توسعه سرانه فضا‌های ورزشی، نیاز بانوان را بیشتر ببینیم و ساعات استفاده از سوله‌های الزهرا را افزایش دهیم و برای بانوان شاغل شرایط بهتری ایجاد کنیم. همچنین در حوزه توان‌یابان و جانبازان نیز برنامه ما ایجاد یک مجموعه مشخص در سال ۹۸ است.

نظری به مسئله نشاط شهری هم اشاره کرد و گفت: بنا شده شهرداری ظرف سه ماه از تاریخ تصویب برنامه سوم توسعه شهری در زمینه نشاط اجتماعی برنامه‌ای را ارائه کند که یکی از موارد آن موسیقی خیابانی است. البته در بخشی از آمریکای لاتین حجم‌هایی را رنگ‌آمیزی می‌کنند که در نشاط شهر موثر است. این پیشنهاد را برای تهران مطرح کردم، اما تا امروز پس از حدود یک سال و نیم از ارائه آن، هنوز چنین کاری از سوی سازمان زیبا‌سازی عملیاتی نشده است. قطعا گذر موسیقی، نوروزگاه‌ها، گذر نمایش، پهنه فرهنگی رودکی و مانند آن می‌توانند در نشاط شهری موثر باشند.

انتهای پیام

captcha